2008.04.21. 06:25
Big Brother a munkahelyeken
<p>A dolgozók utáni kémkedés nemcsak a Lidl „specialitása”, más németországi diszkonthálózatoknál, a többi között a Netto-nál, a Norma-nál, a Pennynél és a Plusnál is bevett szokás. </p>
A „Nagy Testvér”, azaz a munkaadó kamerákkal és magándetektívekkel figyelteti az üzletek alkalmazottait – derül ki a stern magazin címlap-sztorijából.
A legtöbb kiskereskedelmi lánc a stern megkeresésére nem cáfolta az üzletekben elhelyezett rejtett kamerákat. Ezek, illetve a magándetektívek bevetését a bolti lopások elleni küzdelemmel magyarázták. A cégek szerint az áruk eltűnése az esetek negyven százalékában a dolgozók számlájára írandó.
Érdekes módon mindegyik lánc a privátszimatok túlbuzgóságára „kente”, hogy az alkalmazottak magánéletére és privátszférájára vonatkozó információk is bőséges részletességgel bekerültek a jegyzőkönyvekbe.
A berlini Der Tagesspiegel szerint több diszkont-hálózatnál rendszeresen átkutatják a dolgozók táskáit, öltözőszekrényeit, a gépkocsik csomagtartóját – mindez benne foglaltatik a munkaszerződésben és a munkavállalói érdekképviseletek is tudnak róla.
A ver.di szolgáltatóipari szakszervezet szerint a munkaadó minden dolgozóban potenciális tolvajt lát, s azt is lopásnak tekinti, ha a valaki a szemétbe kidobott satnya káposztaleveleket viszi haza házinyulainak.
A hatályos német törvények értelmében rejtett kamerákat csak bűncselekmény alapos gyanúja és a munkavállalói érdekképviselettel egyeztetve lehetne bevetni. A fejlett technológiáknak köszönhetően a cégek vezetői viszont a dolgozók minden telefonját, internetes lépését és e-mailjét is figyelhetik – biztonsági, illetve költségtakarékossági okokból.
Ezt meg is tehetik, ha a munkaszerződésekben benne van, hogy a munkaidő alatt tilos magáncélból telefonálni vagy internetezni. Németországban az a trend uralkodik, hogy egyre több munkaadó igyekszik korlátozni dolgozói magáncélú internetes és elektronikus levélforgalmát.
Forrás: Népszabadság Online