2013.05.10. 16:14
Berényi: Visszalépés a Most-Hídnak a vasúti kétnyelvűséggel kapcsolatos törvényjavaslata
Pozsony, 2013. május 10., péntek (MTI) - Káros precedenst teremthet és elfogadása esetén visszalépést jelentene a joggyakorlás terén a Most-Híd által a vasúti kétnyelvűséggel kapcsolatban beterjesztett törvénymódosító javaslat a Magyar Közösség Pártja (MKP) szerint, amely a jogszabály visszavonására szólította fel a szlovák-magyar vegyes pártot pénteken. A Most-Híd elutasította a kritikát.
Pozsony, 2013. május 10., péntek (MTI) - Káros precedenst teremthet és elfogadása esetén visszalépést jelentene a joggyakorlás terén a Most-Híd által a vasúti kétnyelvűséggel kapcsolatban beterjesztett törvénymódosító javaslat a Magyar Közösség Pártja (MKP) szerint, amely a jogszabály visszavonására szólította fel a szlovák-magyar vegyes pártot pénteken. A Most-Híd elutasította a kritikát.
A vasúti kétnyelvűség - azaz a vasúti feliratok, köztük a vasútállomások neveinek két nyelven való feltüntetése - érdekében a Felvidéken már több mint egy éve kampányolnak különböző magyar szervezetek, eddig eredmény nélkül.
A Most-Híd április végén terjesztette a pozsonyi parlament elé a kisebbségi nyelvhasználati törvényt módosító azon jogszabálytervezetét, amely a párt szerint a vasúti kétnyelvűség megteremtését célozza.
A jogszabálytervezet elfogadása azonban az MKP szerint katasztrofális következményekkel járna, mivel akadályokat gördít a kétnyelvűsítés gyakorlati alkalmazása elé, és "felesleges szűrőket" iktat be a jelenlegi, megengedő jogszabályba.
Szlovákiában a vasúti kétnyelvűség gyakorlati megteremtésének lényegi buktatója a vonatkozó törvények jogharmonizációjának hiánya. Egyrészt ugyanis a kisebbségi nyelvhasználati törvény lehetővé teszi, hogy a legalább 20 százaléknyi nemzetiségi lakossággal rendelkező településeken a vasútállomások megnevezései feltüntethetők a kisebbség nyelvén. A Szlovák Államvasutak (ZSR) arra hivatkozva utasítja el ennek megvalósítását, hogy a vasúti törvény nem ad lehetőséget a vasútállomások idegen nyelvű megjelölésére.
Az MKP szerint a vonatkozó törvények módosítása csak akkor jelentene előrelépést, ha a jogharmonizáció által kötelezővé válna a magyar nyelvű állomás- és megállójelölések kihelyezése az érintett településeken.
"A kilencvenes években kiharcolt joggyakorlat arról szólt, hogy például a helységnevek megjelölésekor az állam saját költségre, kötelezően kihelyezi a magyar nyelvű feliratokat is" - mutatott rá Berényi József, az MKP elnöke. Hozzátette: a vegyes párt javaslata szerint viszont az adott településnek egy önkormányzati döntés alapján kérvényeznie kell a kétnyelvűsítést, majd ha ezt megtette, akkor a Vasúti Közlekedésszabályozási Hivataltól és a kormányhivataltól is jóváhagyást kell kérnie, és csak ezek megszerzése után helyezheti el a magyar feliratú táblákat a saját költségén.
"Magyar fizess, akár így is nevezhetnénk ezt a javaslatot, nem beszélve arról, hogy azokon a településeken, ahol a magyar önkormányzati képviselők száma nem éri el az ötven százalékot, ott szinte elképzelhetetlen, hogy egy kétnyelvűsítési javaslatot elfogadjanak" - hangsúlyozta az MKP politikusa. Leszögezte: ez a gyakorlat a felvidéki magyarság és az MKP számára elfogadhatatlan, mivel visszalépés a korábbi joggyakorlathoz képest, és veszélyes precedenst teremt, ezért kérik a javaslat visszavonását.
A törvénymódosítási javaslat visszavonását célzó felszólításra közleményben reagált a Most-Híd sajtóosztálya, ebben elutasítják a jogszabály ellenében felhozott érveket. "Egy szakmailag átgondolt és megalapozott javaslatról van szó, amely a törvényhozásban most kerül első olvasatba. Örülnénk, ha a közélet különböző szereplői velünk együtt azon dolgoznának, hogy a kisebbségi jogok bővíthetők és érvényesíthetőek legyenek" - olvasható az MTI-hez eljutatott közleményben.
- MTI -