2016.02.24. 15:25
Az embergyerek magától jön rá az eszközhasználatra, akár a vadon élő emberszabásúak
Birmingham - Az embergyerek magától jön rá az eszközhasználatra, ha új feladatot kell megoldania, ebben nagyon hasonlít a vadon élő nagy emberszabásúakra - figyelték meg kutatók, cáfolva ezzel azt a nézetet, hogy a gyerek csak környezetétől tanulhatja meg az eszközhasználatot.
Birmingham - Az embergyerek magától jön rá az eszközhasználatra, ha új feladatot kell megoldania, ebben nagyon hasonlít a vadon élő nagy emberszabásúakra - figyelték meg kutatók, cáfolva ezzel azt a nézetet, hogy a gyerek csak környezetétől tanulhatja meg az eszközhasználatot.
A Birminghami Egyetem tudósainak tanulmánya az első, amely majmoknak adott feladatokkal kutatta az embergyerekek eszközhasználati képességeit - írta a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.
A Proceedings of the Royal Society B tudományos lapban frissen megjelent tanulmány szerzői olyan feladatokat adtak a kicsiknek, amelyek a vadon élő csimpánzok és orángutánok eszközhasználatán alapultak. A feladatokat 2,5-3 éves gyerekekhez igazították, ötvenen vettek részt a teszteken.
A kutatócsoport azt találta, hogy a 12 feladatból 11-nél a gyerekek maguktól jöttek rá a helyes eszközhasználatra. Azt is megfigyelték, hogy a vadon élő nagy majmoknál sűrűn előforduló megoldásokat gyakran alkalmazták a gyerekek is, ami arra utal, hogy az ember és a nagy majmok észlelési képességei között nagy a hasonlóság.
Eva Reindl, a Birminghami Egyetem PhD-hallgatója, a kutatás egyik résztvevője elmondta: "a majmoknak adott feladatokat azért alakítottunk embergyerekre, mert ezek ismeretlenek voltak számukra, vagyis maguknak kellett kitalálniuk a megoldást, nem hagyatkozhattak tanult ismeretekre, valamint azért, mert így össze tudtuk hasonlítani a fajok észlelési képességeit".
Az egyik feladatban a gyerekeknek bottal kellett kivenniük pomponokat egy kis dobozból. A majmok gallyakkal piszkálják ki a csonthéjasok belét vagy a szúrós gyümölcsök húsát. A feladatot csak szerszámmal lehet megoldani, de a gyerekeknek ezt nem mondták el.
"Elláttuk a gyerekeket a feladat megoldásához szükséges nyersanyaggal, elmondtuk nekik, mi a dolguk, de azt nem, hogy használjanak hozzá valamit. Ezután figyeltük, hogy rájönnek-e maguktól az eszköz helyes használatára" - magyarázta Claudio Tennie, az egyetem munkatársa.
Reindl megjegyezte, hogy ugyan a bonyolultabb emberi szerszámokhoz valóban szükség van arra, hogy a felnőttektől megtanulják a helyes használatot, ám a kutatás bizonyította, létezik egy sor alapvető viselkedés, amelyekhez erre nincs szükség.
"Mivel a nagy emberszabású majmoknál ismert feladatokat választottunk, ki tudtuk mutatni, hogy az ember, a nagy emberszabásúak, sőt valószínűleg utolsó közös ősük eszközhasználati kultúrája is közös" - fogalmazott Reindl.
- MTI -