2021.04.15. 18:23
Újabb csalás terjed: ügyintézők nevében telefonálnak az adathalászok
A Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) riasztást adott ki az elmúlt napok során tapasztalt növekvő számú, ügyintézői megkeresésnek álcázott adathalász telefonhívásokkal kapcsolatban.
A telefonhívások során a csalók magukat jellemzően bankok, közműszolgáltatók „ügyintézőinek” kiadva többféle módon próbálnak személyes adatokat (például születési adatokat, banki adatokat) megszerezni az állampolgároktól.
Egyes esetekben arra hivatkoznak, hogy egy pénzügyi tranzakció során hiba lépett fel, illetve előfordult az is, hogy csomagrendelés közben fellépő anomáliákra hivatkozva kezdeményeznek adategyeztetést.
A csalók az adathalász hívások során megpróbálják elhitetni a felhasználóval, hogy tényleg egy banki alkalmazottal beszélnek.
A megtévesztéshez olyan telefonszámok kerülhetnek felhasználásra, amelyek az álcául használt szervezet eredeti telefonszámához nagyon hasonlóak, közel azonosak (lásd lenti példa).
Az OTP Bankot megszemélyesítő csaló hívások során használt telefonszámok
Az OTP Bank Nyrt. valódi ügyfélszolgálati elérhetősége
+36-1-336-6666,
36-1-636-6666
+36-1-366-6666
Az ilyen adathalász hívások elleni védekezés során fontos tudni, hogy a pénzintézetek, közüzemi szolgáltatók nem kérnek be személyes adatokat a felhasználóktól.
Személyes adatokat érintő adategyeztetés abban az esetben előfordulhat, ha az ügyfél telefonon keresi meg a szolgáltatót, és ügyintézést kezdeményez, ebben az esetben a szolgáltató az ügyfél pontos beazonosítása érdekében egyes személyes adatokra rákérdezhet.
Az NKI azt javasolja, hogy amennyiben fenti témájú gyanús telefonos megkeresést tapasztal:
Ország-világ
- Orbán Balázs: tanuláskutató intézet alakult az MCC-ben
- Már huszonkétezer kamasz oltását kérték a szülők
- Áder János: az egyházak társadalmi jelenléte a járvány idején is eleven maradt
- Völner Pál mentelmi jogának felfüggesztését indítványozta a legfőbb ügyész
- V4-Franciaország csúcstalálkozót tartanak Budapesten