Voks

2024.05.29. 08:43

Így segítette a DatAdat-csoport Karácsony Gergely 2019-es főpolgármesterré választását

A Magyar Nemzet arról ír, hogy a Bajnai Gordon nevével fémjelzett DatAdat csoport választópolgárok tömegeiről szerezhetett egészen konkrét és részletes ismereteket, amivel aztán hozzájárulhattak a baloldali jelölt győzelméhez Budapesten.

MW

Bajnai Gordon, az MSZP volt miniszterelnöke, az EGYÜTT-PM Szövetség vezetője 2014. április 6-án várja szavazólapjait egy budapesti iskola szavazóhelyiségében

Forrás: AFP

Fotó: Kisbenedek Attila

A Karácsony Gergely 2019-es önkormányzati kampányának külföldi finanszírozása kapcsán nyilvánosságra került újabb információk, dokumentumok egyre világosabban kirajzolják mind a pénzmozgások, mind a kampány technikai támogatása mögött állók körét. Ez nem más, mint a volt baloldali miniszterelnök, Bajnai Gordon és korábbi kollégái, üzlettársai - az ex titokminiszter, Ficsor Ádám, valamint az egykori kabinetfőnök, Szigetvári Viktor – nevével fémjelzett DatAdat cégcsoport - ismerteti a Magyar Nemzet.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal hétfőn közzétett két dokumentumot, amelyek Bajnaiék 2019-es ajánlatát tartalmazták teljes körű informatikai és kampánytechnikai szolgáltatásokra. Ennek része volt egy úgynevezett „social data persona elemzés”, amelynek célja a Karácsony Gergely iránt még nem elkötelezett, de potenciális szavazók azonosítása, és különböző szempontok szerinti kategorizálása, amely segítségével célzott kampányban meg lehet szólítani őket. 

Hasonlót már a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány során nagy port kavart brit politikai tanácsadó cég, a Cambridge Analytica (CA) sikeresen alkalmazott.

A lap felidézi, milyen technikák alkalmazásával érték el 2019-ben a célt, Karácsony Gergely kampányának optimalizálását. Az erre szolgáló elemzésbe bevont 176 871 főt részben manuális úton, másrészt algoritmusokon és kulcsszavakon alapuló kereséssel választották ki, miután beazonosították a célközönségnek és az elemzési kérdéseknek megfelelő Facebook-aktivitásokat és felületeket. A DatAdat azt is hangsúlyozta, hogy az elemzés alá vont felhasználók közül kizárták azokat, akik Karácsony Gergely felületein, illetve a kormánypárti és az „ultrajobboldali” médiumokon aktívak, valamint az „érdeklődés alapján nem budapestieket”. 

Ez azért fontos, mert ebből is már nyilvánvaló, hogy már 2019-ben professzionális és precíz profilozással segítették Bajnaiék Karácsony önkormányzati kampányát, az úgynevezett bizonytalan, még el nem kötelezett választópolgárok megszólítására koncentrálva. 

Ezeket a módszereket aztán a 2021-es előválasztási megmérettetés idején is a főpolgármester támogatására használták fel, majd a 2022-es országgyűlési választások előtt már a teljes baloldali összefogás kampányát szolgálta ki a DatAdat.

A teljes cikk a részletekkel ITT érhető el.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában