Szponzorált tartalom

2020.09.22. 13:29

A webáruházakat támogatja új szolgáltatásával a Trans-Sped

Az e-kereskedelmi logisztikában is kipróbálja magát az elismert vállalat.

Fotó: Mudra László

Az idén harmincéves Trans-Sped Kft. hosszú ideje az egyik legmegbízhatóbb logisztikai szolgáltató Magyarországon. A rendkívül jó érzékkel vezetett cég megannyi siker után sem tétlenkedik. A vállalat ügyvezetője, Fülöp Szabolcs a legújabb, itthon újnak számító e-kereskedelmi logisztikai szolgáltatásról a Hajdú-bihari Naplónak adott exkluzív interjút.

- Honnan jött az új szolgáltatás ötlete?

- Két oldalról ered ez a történet: egyrészt ügyfeleink elsősorban ipari termelő vállalatok közül kerülnek ki, akik legtöbbször a kész termékeiket nem végfelhasználóknak értékesítik, hanem azok valamilyen disztribúciós csatornákon keresztül jutnak el végső soron a fogyasztókhoz. Azonban az utóbbi időben megnövekedett az igény a hagyományos disztribúciós lánc fenntartása mellett arra is, hogy egy-egy márka közvetlenül a weboldalán keresztül is értékesítsen. Így a hagyományos üzletek fenntartása mellett közvetlen fogyasztói kiszolgálásba is belefognának a vállalatok.

Másrészt köztudott tény, hogy az e-kereskedelem régóta növekszik, és – bár Magyarország ebben még kissé le van maradva az európai átlaghoz képest – a koronavírus ideje alatt nálunk is robbanásszerű növekedés volt észrevehető. Magyarországon kb. 1000 milliárd forintot költenek el egy évben az e-kereskedelemben, ami folyamatosan növekszik. Évek óta benne volt a levegőben, hogy az e-kereskedelem térnyerésével a logisztika valamilyen módon átalakul. Az utóbbi időben ráadásul a Trans-Sped elindult a raktári automatizálás tervezésében, ami most az e-kereskedelem logisztikai kiszolgálásában remekül kamatoztatható.

Fotó: Trans-Sped

- Tekinthetünk úttörőként Önökre a magyar e-kereskedelmi logisztika piacán?

- Alaposan megvizsgáltuk a hazai piacot, és azt találtuk, hogy az országban kevés, és inkább a kisebb webáruházak kiszolgálását vállaló szolgáltatók specializálódtak erre a szolgáltatásra. Az e-kereskedelemben érdekelt vállalkozások döntő többsége ezek szerint még mindig magának oldja meg ezt a feladatot. Az ún. fulfillment szolgáltatás, az e-kereskedelem háttérlogisztikája csak épphogy bimbózóban van Magyarországon. Mi egyébként is folyamatosan keressük a fejlődési lehetőségeket, és nagyon izgalmasnak tűnik ez a terület, de pionírnak azért nem hívnám magunkat, mert a szó szoros értelmében ilyen szolgáltatás már létezik hazánkban is. Mi annyiban mutatunk újat, hogy jóval nagyobb volumenen is képesek vagyunk szolgáltatást biztosítani. Szeretnénk meggyőzni nagyobb forgalmú, közepes és akár nagyvállalati méretű cégeket arról, hogy van értelme ezt a feladatot professzionális logisztikai partnerre bízni. Rengeteg terhet levenne a vállukról, hiszen a pontos és időben való kiszállítás egy nagyon összetett feladat. Ha ma például 15 órakor bekattint az ember egy rendelést egy webshopban, azt 16:30-kor fel tudja venni egy futár a raktár kapujában. Ehhez azonban fejlett informatikai háttér és logisztikai szakértelem szükséges. Kulcsrakész megoldást kínálunk az olyan e-kereskedőknek, amelyek havi több ezer megrendeléssel dolgoznak. Nekik elég a beszerzéssel és az értékesítéssel foglalkozniuk, a teljes árukészlet kezelésének és a szállítások megszervezésének feladatát és az áruk kezelését átadhatják egy professzionális logisztikai szolgáltatónak.

- Az új szolgáltatásukkal milyen feladatokat vállalnának át a szerződő cégektől?

- A fulfillment szolgáltatás azt jelenti, hogy az áru kezelésével kapcsolatos mindennemű feladatot, onnan, hogy beérkezik a termék a raktárba, egészen addig, hogy a vevő lakása elé lerakják. Magyarországra és Kelet-Európára egy speciális e-kereskedelmi helyzet jellemző, ugyanis itthon rengeteg kis- és közepes méretű cég van, míg például Amerikában olyan nagyvállalatok uralják a piacot, mint az Amazon. Azonban, ha valakinek van egy három-négy boltból álló üzlethálózata, és szeretne elektronikusan is nagyobb volumenben kereskedni, gyakorlatilag rémálomszerű a logisztika megszervezése.

A raktározást, a csomagolást kezelni egy bonyolult rendszer. Nagyon kicsiben – háttértudás és szakmai tapasztalat nélkül is – működhet, de abban a pillanatban, hogy egy 200 négyzetméteres raktárt hirtelen 500 négyzetméteresre kell duzzasztani, tapasztalatlanul, kvázi amatőr módon fogja tudni megcsinálni, ha egyáltalán meg tudja. Ebben van egy tanulási folyamat, és mivel nem ez egy kereskedő fő profilja, mindig nehézségei lesznek. A másik fontos probléma, hogy soha nem lesz mérethatékony. Míg egy olyan cégnél, mint a miénk, akik évtizedek óta logisztikával foglalkoznak, nem jelent gondot ellátni több tucat webáruházat egy sokezer négyzetméteres raktárból, hiszen legtöbbször óramű pontossággal szolgáljuk ki akár 10 ezer négyzetméter méretű raktárakból teljes gyárak működését is

- Milyen előnyöket élvezhet egy Önökkel szerződő webshop?

- Én azt gondolom, hogy ha kezdetben olcsóbbak nem is fogunk tudni lenni, mint a jelenleg fulfillment szolgáltatást kínáló kisebb cégek, de biztosan stabilabbak, biztosítást tekintve is erősebbek, jobban skálázhatóak (egy nagyobb volumenű növekedést is le tudunk fedni) és a reklamációkat is jobban kezeljük. A harmincéves tapasztalat és az említett attribútumok miatt azt gondoljuk, hogy versenyképesebbek lehetünk más cégekhez képest. Egy újabb példát említve: amennyiben egy gyógyszeripari ügyfélnél megsérül az áru, olyan minőségbiztosítási rendszerünk van, hogy nem kérdés, a logisztikai szállító azt megtéríti, megoldja és helyette elintézi, hogy a megfelelő termék kerüljön a gyártási beszállításhoz. Nekünk ezek a folyamatok evidensek, és a velünk szerződő közepes vállalatok is élvezni fogják azokat az előnyöket, amelyeket most a nagyvállalatok élveznek.

Fotó: Trans-Sped

- Nem egyszerűbb házon belül felügyelni a logisztikai folyamatokat?

- Paradox módon egy saját raktárban ezeket a helyzeteket kevésbé lehet hatékonyan megoldani. Sokkal átláthatóbbá válik ez a szolgáltatás a logisztikai cégek által, a nagy gyárak is többnyire ezért szervezik ki ezeket a feladatokat, mert házon belül mérni a folyamatok hatékonyságát nem olyan egyszerű egy bizonyos volumen felett. Vannak olyan kereskedő cégek, akik eddig lokálisan értékesítettek, és részben a vírus miatt, részben az e-kereskedelmi törekvéseik miatt hirtelen háromszor akkora forgalmat generálnak, mint előtte, hiszen az ország más részeiből és külföldről is keresik a termékeiket. Ezzel meg tudja többszörözni a forgalmát egy kereskedő, és ha ezt úgy tudja csinálni, hogy nem vesződik a logisztikai résszel, előnyre tehet szert.

- Ennyire megéri az e-kereskedelembe fektetni?

- Az e-kereskedelem minden szempontból hatékonyabb, mint egy áruházi értékesítés. Amit nem tud, hogy az áruházban az ember meg tudja tapogatni, fel tudja próbálni a terméket, és tud beszélni a boltossal. Költséghatékonyságban azonban verhetetlen az e-kereskedelem.

Azt azért szeretném kihangsúlyozni, hogy a webáruházak forgalma nem a koronavírus miatt növekszik. A pandémia nélkül is évek óta két számjegyű növekedés tapasztalható, a járvány csak adott egy újabb lökést az éves szinten 15-20 százalékos, előre megjósolt mutatókon. A webes megrendelések széles köröket mozgatnak meg, egy utánvétes-vásárlásos boltot elindítani pedig kifejezetten egyszerű, megannyi megoldás található már. A logisztikai rész lehet a buktató, ilyenkor jöhet jól a kiszervezés.

- Mekkora kapacitással bír el a cégük?

- Országos szinten csaknem négyszáz fő foglalkozik raktárlogisztikával 200 ezer négyzetméteren. Jellemzően ipari termékeket tárolunk itt, és emellé mostantól egy 2000 négyzetméteres, külön az e-kereskedelemre berendezett raktár is rendelkezésre áll Budapesten. Utóbbi nem raklapos áruk, hanem kisebb, kézi erővel betehető áruk tárolására alkalmas polcokkal és külön csomagolórendszerrel van felszerelve. Jövő májustól pedig 10-12 ezer négyzetméterre fogjuk megnövelni az e-kereskedelmi kiszolgálásra dedikált területet. A fő profilunk a gyártáshoz kapcsolódik, kiegészítésként viszont az e-kereskedelemmel is foglalkozunk majd, amely a jövőben egy külön, masszív szegmenssé fejlődhet. Az automatizálás és a robotizáció fontos fejlődési irány lehet a jövőben, hiszen amíg egy néhányezer négyzetméteres hagyományos ipari raktárban 3-10 ember dolgozik, egy fulfillment raktárban legalább 10-20 ember, így jelenleg ez egy meglehetősen humánintenzív szolgáltatás. Egy jól kipróbált, stabil rendszerrel indulunk, és folyamatosan fejlesztjük majd a folyamatainkat. Biztosan lesznek olyan cégek, akik összecsapják a tenyerüket az e-kereskedelmi logisztikai szolgáltatásunk indulásának hallatára, és olyanok is, akik a végső pillanatig kitartanak majd a saját logisztikájuk mellett, de remélhetőleg őket is meg tudjuk majd győzni a váltásról.

(A borítóképünkön Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője)

 

(PR cikk)

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában