Sport

2012.09.06. 10:21

Búcsúznak Európától az F-1-esek

Forma-1 - A belgiumi balhék és büntetések után a monzai aszfaltcsíkon száguldanak Alonsóék.

Forma-1 - A belgiumi balhék és büntetések után a monzai aszfaltcsíkon száguldanak Alonsóék.A szezon utolsó európai futamához érkezik a Forma-1-es világbajnokság a hétvégén, így a csapatoknak mindennél fontosabb lesz a jó szereplés az Olasz Nagydíjon, Monzában. Ez a futam a versenynaptár egyik leggyorsabb és egyik legrégebbi versenye, s nagyon kedvelt a versenyzők között. Monza egyben az őrült Ferrari-rajongók, a Tifosi otthona is, akik Fernando Alonso hockenheimi győzelme óta nagyon ki vannak éhezve a sikerre. Alonso a belgiumi balesetét követően boldog, hogy a csapat otthonában rajthoz tud állni. Hazai földön mindennél édesebb lenne a győzelem a maranellói alakulatnak, de ebbe még többen bele akarnak majd szólni.

Grosjean a bűnbak

Idén ismét nagyon erős a szezon európai részének finise, hiszen alig ért véget a belga futam, máris itt egy újabb karakteres pálya, és a Ferrari számára oly fontos Olasz Nagydíj. A csapatok és pilóták sem pihenhettek, ráadásul sok-sok büntetést osztottak ki az illetékesek a Belga Nagydíj után. A szigor legerősebben Romain Grosjean-ra sújtott le: 50 ezer euro büntetés kifizetése mellett még el is tiltották a monzai futamtól a belga futamon okozott balesete miatt. Önálló életre kelt a Grosjean-sztori a Spa-i futam leintését követően. A rajt utáni baleset kapcsán felvetődött, hogy ideje lenne zárt pilótafülkék kialakításának a Forma-1-ben, hiszen Fernando Alonso csak nagy szerencséjének köszönhetően nem sérült meg jobban, mikor Romain Grosjean autója átrepült a Ferrari felett.

Romain Grosjean egyébként idén már öt alkalommal volt benne a versenyek elején kisebb-nagyobb balesetekben. A Lotus csapatvezetője, Eric Boullier, szerint nem mindig a francia pilóta volt a balesetek okozója, de mindig ott volt ő is. Egyszerűen túl sokszor volt rosszkor rossz helyen és ezen el kell gondolkozniuk, hogy miért is lehetett így. Az eset nagy nyertese a csapat tesztpilótája, Jerome D’Ambrosio lehet, aki ha tud élni a lehetőséggel, felhívhatja magára a csapatok figyelmét.

További büntetések

Visszatérve a büntetésekre, Pastor Maldonado, az idei nagy bajkeverő, sem úszta meg. A venezuelai pilóta 10 rajthelyes büntetést kapott az Olasz Nagydíjra, amiért kiugrott a belga futam rajtjánál, és amiért összeütközött Timo Glockkal a verseny során.

A Caterhamnak is jutott a jóból: 10 ezer eurót kell befizetnie a csapatnak amiért Heikki Kovalainent óvatlanul engedték el a bokszbeállását követően Belgiumban. Mark Webber és Michael Schumacher bokszutcai manőverei büntetlenül maradtak.

Hihetetlenül gyors

A monzai pálya karakterisztikája folytán nagyon fekszik a McLareneknek, s nagy valószínűséggel az ezüst nyilak hozzák formájukat a talján pályán is. Az MP4-27-en elvégzett fejlesztések segítségével előbb Hamilton, majd legutóbb Button is be tudott gyűjteni egy-egy győzelmet, s a wokingiak hisznek benne, továbbra is jól megy majd a csapat szekere. Jenson Button autójának monzai beállítása alig fog különböző a belgától, s az jónak bizonyult. A csapat arról is tett, hogy Hamilton ismételten ne essen abban a hibába, hogy a twitteren tárja ki a csapat féltett telemetriai adatait.

A monzai aszfaltcsík klasszikus, gyors pályának számít olyan hosszú egyenesekkel, amelyeket egyedül a régi hockenheimi pályán láthattunk. A pálya négy pontján a pilóták még a 300 km/órás sebességet is átlépik, és a kör 76%-ában teljes gázzal hajtanak. Ez jelentősen több, mint a többi versenypályán, ezért sehol nem látott alacsony tapadással hajtanak az autók. Monzában az erős motorral rendelkező autók lesznek fölényben. Emellett fontos szerep jut a fékeknek is, hiszen a száguldó autóknak kicsi a tapadása a kanyarok előtt.

Az 53-körös Olasz Nagydíj szeptember 9.-én, vasárnap 14 órakor kezdődik. A pálya hossza 5.793 km, a teljes versenytáv 306.720 km. A pályarekordot még mindig Rubens Barrichello tartja 2004-ből, ideje 1 perc 21.046 másodperc.

2011-ben Sebastian Vettel (Red Bull) állhatott fel az olasz dobogó legfelső fokára, megelőzve Buttont (McLaren) és Alonsót.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!