2008.04.07. 06:02
Olvasónk írja: Levágott szárnyak
<p>Nyíregyháza - Az utóbbi években a közlekedésfejlesztés, egyenlő volt az autópálya-építéssel. A vasútvonalak sem mindenhol párhuzamosak a közúttal, melyek állapota bizony sok helyen siralmas.</p>
Tavaly nagy port vert fel, a vasúti szárnyvonalak megszűnése. Rengeteg érv elhangzott, pro és kontra. Az esetek többségében, a hatást nem vizsgálták. A megszüntetés ellen kardoskodik olvasónk:
Mint emlékezetes, tavaly a GKM 14 vasúti szárnyvonal megszűntetését rendelte el. Hazánkban a vasúti hálózat sűrűsége (100 négyzetkilométeren) 80 km felett van, ami az EU-s átlagtól jobb. Az utóbbi években a közlekedésfejlesztés, egyenlő volt az autópálya-építéssel. A vasútvonalak sem mindenhol párhuzamosak a közúttal, melyek állapota bizony sok helyen siralmas. A szárnyvonalak vizsgálatánál nem elegendő csak az utasforgalmi adatokra hivatkozni. Szükséges lett volna megállapítani, mi okozza a vonatok kihasználatlanságát a mellékvonalakon. Szerintem rossz a menetrend, nincs a munkába járáshoz, iskolakezdéshez igazítva.
Egykor az autóbuszok kivitték az embereket a vonatokhoz, ma már nincs ez az együttműködés meg. Sok helyen a közút és a vasút egymás ellen dolgozik. A tarifapolitika is nagyon távol kerül a magyar emberek jövedelmi viszonyaitól. Egy átlagember nem tudja megvásárolni a menetjegyet! Javaslom, bezárás előtt az illetékesek tanulmányozzák, a japán vagy az EU-s vasutakmellékvonalainak közlekedését. A tavalyi – a vonalak megszűnéséből eredő – számítások sem jöttek. Szerintem nagyságrenddel több kárt okoznak az ottani lakosságnak, a megtakarítás helyett. Környezetkímélő is a „kötöttpályás” tömegközlekedés. Természetesen vizsgálni kell, hogyan, milyen módon csökkenthetők az üzemi vesztességek, de megszűntetni egyiket sem szabad, mert senki sem tudja, milyen hatása lesz az érintett településeken - írta olvasónk, Luczák András, tiszavasváriból.
Kapcsolódó cikkek:
Szárnyaszegett szárnyvonalak Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében
A GKM tervei között megyénkben megszüntetésre vár a Záhony–Mátészalka, Mátészalka–Zajta, Kocsord-Alsó–Csenger, Tiszalök–Ohat-Pusztakócs, illetve a Nyírvidéki Kisvasút Nyíregyháza–Balsa és Herminatanya–Dombrád vasútvonal.
Mint ahogyan arról tegnap beszámoltunk: az Országgyűlés Gazdasági bizottságának tagjai hétfőn kapták meg azt a táblázatot, mely azt tartalmazza, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium mely vasúti mellékvonalakon nem tartja indokoltnak az személyszállítás fenntartását.
Szárnyvonalak: 21-ből öt maradhat?
Tizenhat szárnyvonalon szüntetheti meg a vasúti közlekedést a MÁV Start Zrt., legalábbis ezt javasolják szakértők.
Végleges a megszüntetendő vasútvonalak listája
A Független Hírügynökség információja szerint legfeljebb kisebb változtatások lehetségesek a következő egy-két napban a december 9-étől érvényes MÁV-menetrendből kikerülő vasúti szárnyvonalak listáján: a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM) már korábban eldöntötték, mely járatokra nem rendelik meg a szolgáltatást a MÁV-tól.