2020.07.30. 15:42
Virtuális hangok után virtuális közönség jön a sportközvetítésekbe
Virtuális közönséghangok után most már magát a közönséget is megkaphatjuk a sportközvetítéseken, szintén virtuálisan. Egyelőre a baseballon tesztelik, de ha ott beválik, később más sportágaknál is bevezethetik.
Forrás: Shutterstock
Ha külföldi közvetítéseket nézünk, lassan már szinte megszokjuk, hogy a koronavírus-járvány miatt üres lelátók ellenére a közönség hangja hallatszik, ami azért valamennyit mindenképpen hozzátesz a meccsek hangulatához.
Az Egyesült Államokban a FOX Sports azonban úgy döntött, hogy továbbmegy, és nem csak virtuális hangokat, de virtuális közönséget is tesz majd a meccsek közvetítéseire a profi baseballligában
- írja az Origo.
A Master League Baseball (MLB) mérkőzésein a stadionban továbbra is hallhatók lesznek az álközönséghangok, amelyeket egyébként a Sony által kiadott, évente megjelenő MLB: The Show nevű videojátéktól kölcsönöztek a szervezők, valamint lemennek majd a szokásos bejelentések, zenék, tehát minél inkább megpróbálják visszaadni a mérkőzéseken elvárható hangulatot.
Ennek a következő lépcsőfoka, hogy virtuális közönséget is megjelenítenek majd a közvetítéseken. Ez persze a helyszínen nem lesz látható, a játékosok ugyanúgy az üres stadionban dobálják és ütik majd a labdát, de legalább a televíziós élményt jelentősen javíthatja. Brad Zager, a FOX Sports produkciós vezetője szerint a nézők egyszerűen nagyon nehezen fogadnak egy csúcskategóriás sportmérkőzést a közönség látványa nélkül, így megpróbáltak kitalálni valamiféle megoldást.
No fans? Not on FOX Sports.
Thousands of virtual fans will attend FOX’s MLB games this Saturday. pic.twitter.com/z9oQU0rYuC
— FOX Sports (@FOXSports) " target="_blank" rel="noopener noreferrer">July 23, 2020
Zager szerint természetesen továbbra is a mérkőzés a lényeg, és senkit nem akarnak átverni a virtuális közönséggel (bár reményei szerint nem lesz feltűnő, hogy csak virtuálisan teszik oda az embereket), hanem azt akarják elérni, hogy a közvetítést nézők ténylegesen a meccsre tudjanak koncentrálni, és ne az járjon a fejükben, hogy milyen furcsán néznek ki a háttérben az üres lelátók.
Az emögött rejlő technológia több részből áll, és egyik sem újdonság, csak éppen erre a célra még nem használták ezt a kombinációt korábban.
Az alapokat a jelenleg elérhető egyik legjobb, videojátékokhoz használt grafikus motor, az Unreal Engine adja, amely most már képes valós időben szinte filmszerű grafikát megjeleníteni a megfelelő hardveres háttérrel.
Olyannyira, hogy egy ideje már messze nemcsak videojátékokhoz használják, hanem például a The Mandalorian című, rendkívül népszerű Star Wars-sorozat esetében is ezzel készülnek a forgatás alatt használt virtuális díszletek.
Az Unreal Engine tehát megjeleníti a kifejezetten erre a célra elkészített szurkolói modelleket, amelyeket egy Pixotope nevű szoftverrel „montíroznak” be a lelátókra. Ez tulajdonképpen egy kevert valóságot (AR) megvalósító program, amelyet számos külföldi tévécsatorna használ különböző műsorokhoz, például híradókhoz, időjárás-jelentésekhez a háttérben megjelenő grafikákhoz, illusztrációkhoz.
A Pixotope-ot már most is sokféleképpen használják:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=105&v=ydh5bRrX3Zo&feature=emb_logo
Végül a technológia utolsó darabját a SportsMedia Technology nevű vállalat adja, amelyik egyébként is különböző, képernyőn megjelenő grafikai elemeket készít a FOX Sports közvetítéseihez – például a pályára felrajzolt magyarázó vonalakat a kommentátorok szövegének támogatására, vagy az eredményállást, időt jelző mutatókat. Jelen esetben a cég feladata az lesz, hogy a virtuális közönséget szinkronba hozza a kamerákkal, hogy azok mindig a megfelelő helyen jelenjenek meg és ne „lógjanak ki”.
A tervek szerint egyébként négy kamerállásból válik majd láthatóvá pixelekből álló szurkolótábor.
A tévécsatorna producerei és rendezői számára egyébként számos eszköz áll rendelkezésre a nézőközönség szabályozására. Meghatározhatják például, hogy mennyire legyen tele a stadion, milyen legyen a közönség megoszlása a hazai és a vendégcsapat szurkolói között, milyen időjárási viszonyokhoz legyenek öltözve, és hasonlók. Igaz, azt Zager is bevallotta, hogy a kezdeti időkben ezzel még kísérletezni fognak, hogy megtalálják a tökéletes arányokat.
Persze a virtuális közönség viselkedése és az általuk kiadott hangok összekapcsolhatók, és a rendezők néhány alapvető reakciót is kihozhatnak az álszurkolótáborból, olyanokat, mint ujjongás, integetés, vagy éppen az elégedetlenség kifejezése. A tervek szerint ez később igény szerint bővülhet majd.
A FOX Sports hangsúlyozta, hogy habár jelenleg még csak a baseballmeccseken alkalmazzák ezt a technológiát, nagyon valószínű, hogy más sportágaknál is bevezetik. Ezt követően persze az sem kizárt, hogy más csatornák, vagy éppen más sportszövetségek is megpróbálkoznak majd hasonlóval.
Borítóképünk illusztráció