2020.08.10. 15:19
Élet a TikTok után – a másolás, mint stratégia
Ha az utánzás tényleg a hízelgés legőszintébb formája, akkor az Instagram által készített TikTok-másolat igazán óriási bók.
Forrás: Shutterstock
A 2004-ben alakult Facebook egyetlen igazán eredeti ötlete a lájk „feltalálása” volt, azóta a szeretett-megvetett közösségi oldal leginkább felvásárolja a versenytársait, vagy – ha az nem megy – egyszerűen másolja megoldásaikat. Most az Amerikában kivéreztetésre ítélt kínai TikTokot próbálják kopizni.
Már volt ilyen Facebook-kísérlet, a 2018-ban indított TikTok másolmány, de a Lasso nem jött be, felszámolták.
Facebook’s TikTok clone lasso is shutting down ahead of the Instagram Reels launch, so basically Fb lost 2 years by half-assing. Brb, gotta go save my zero Lassos pic.twitter.com/VgKImjgWM4
— Josh Constine -SignalFire (@JoshConstine) " target="_blank" rel="noopener noreferrer">July 2, 2020
Most, hogy a TikTok bajban van, megint próbálkoznak egy kísértetisen hasonló szolgáltatás bevezetésével, ezúttal Instagram Reels néven. A Reels „új” és „kreatív” megoldása meglehetősen ismerősen hangzik:
rövid, szórakoztató, 15 másodperces videókat lehet vele készíteni és megosztani: milyen eredeti!
Ebben a „műfajban” a klónozás még 2016-ban indult – tegyük hozzá, meglehetősen sikeresen – , amikor a fiatalabb korosztályok körében egyre menőbb Snapchat legdivatosabb funkcióit kezdte el másolni a Facebook. Kopizták – alig eltérő néven – a Történet funkciót, s lassan átvették a Snapchat szinte minden megoldását.
Mint a Statista alábbi kimutatásában látható, a klónozás hatásos fegyver: a Facebook utoléri, sőt lenyomja az eredetit. Most pedig itt a kínai TikToktól megszabadított versenypálya is – igaz, ehhez a várható felvásárlónak, a Microsoftnak is lesz még bizonyára egy-két keresetlen szava.
A táblázat a Snapchat, a Facebook-Instagram klónháború adatait mutatja a napi aktív felhasználók számával (millióban).
Borítóképünk illusztráció