2017.05.09. 16:41
Az olvasás útmutató az önállósághoz
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A könyvek minden életkori szakaszban fontos szereplői a gyerekek fejlődésének.
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A könyvek minden életkori szakaszban fontos szereplői a gyerekek fejlődésének.
A csecsemők a könyvek segítségével tanulják a hangokat, szavakat, a nagyobbak innen tanulhatnak írni-olvasni, a kamaszkorban pedig fontos segítséget nyújthatnak az önállósághoz vezető út megtalálásában. A K&H gyógyvarázs mesedoktorok az április 23-i könyv világnapja alkalmából gyűjtötte össze, miért fontos könyvet adni a gyermekek kezébe az egyes életkori szakaszokban.
Babakorban kell elkezdeni!
Azt gondolhatnánk, a gyermekek életében elsőként a beszéd kialakulásakor fontosak a könyvek, pedig már csecsemőkorban érdemes bevetni a betűk és a színes formák varázserejét. A babákat ugyanis megnyugtatja a meseolvasás, még akkor is, ha a szöveget nem értik. A mesekönyv azonban nemcsak nyugtat, jelentős szerepe van a tanulásban, fejlődésben is: a gyerekek az alapvető formákat, színeket a könyvekből is megismerhetik, megtanulhatják. Az első könyvek rendkívül fontosak a beszéd kialakulása előtti években, hiszen a gyerekek a szülőt utánozva ekkor próbálgatják az első szavak kiejtését. A legkisebbeknek puha, színes, leporelló „könyveket” ajánlunk, amelyek egyszerű ábrákat, történeteket tartalmaznak, és amelyeket könnyen meg is tudnak fogni. Jó választás lehet a színes-csipogós fürdőkönyv, amit akár még a fürdetéshez is magával vihet, az altatást pedig olyan könyvek segíthetik, mint például Gróh Ilona Ringató című könyve, amelyből nyugtató dalokat énekelhetünk a kicsinek.
A beszédfejlődésért
A szakértők szerint a rendszeres meseolvasás a korai gyermekkorban, azaz az 1-3 éves gyermekeknél az egyik legjobb szellemi fejlesztő módszer. Ebben a korban fontos, hogy gyermekünk megértse az őt körülvevő környezetet, az élet történéseit, az ok-okozati összefüggéseket, amelyhez egyszerű és hatékony segítséget nyújtanak a könyvek. A beszéd ebben a korban fejlődik leginkább, ezért fontos, hogy a mesélés révén gazdagítsuk a gyermekek szókincsét, segítsük szövegértésüket.
Ha gyermekünk az első gyermekkor szakaszában van, azaz ha 4-7 éves, a meseolvasással és a könyvek megszerettetésével segíthetjük az iskolaérettségét. Mivel rengeteg könyv veszi majd körül az iskolában, a meséken keresztül már ezt megelőzően a mindennapok részévé tehetjük a könyvek szeretetét, az olvasást, a szövegértést. Mindez nagyban segíti a koncentrációs képességet is, amire a következő években nagy szüksége lesz. A 8-12 éves korú gyermekek számára nem ismeretlen a könyv, hiszen az iskolában nap mint nap használják. Éppen ezért törekedjünk a könyv szeretetének megtartására! Különleges történetekkel, ismeretterjesztő könyvekkel nemcsak értékes közös időt teremthetünk a serdülőkor küszöbén álló gyermekünkkel, de segíthetnek megérteni a világ működését, olyan kérdésekre is választ kaphatnak, amelyekre akár már a szülők sem tudnak válaszolni. A kisiskolások már önálló akarattal, ízléssel és érdeklődési körrel rendelkeznek, így azt javasoljuk, vonjuk be őket a könyv kiválasztásába vagy akár hagyjunk az asztalon egy izgalmas könyvet, és bízzunk a kíváncsiságukban. Az ilyen korú gyerekeknek ajánljuk Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című könyvét vagy ha a jövőben háziállat érkezik a családba, választhatjuk Honor Head Így szeresd a kutyádat és David Alderton Imádom a macskákat című kötetét.
Érzelmi viharokban
A könyv komoly segítséget nyújthat kamasz gyermekeinknek abban, hogy tanácsokat, válaszokat kapjanak azokra a kérdéseikre, amelyek bár foglalkoztatják őket, nem tudják, vagy nem akarják megkérdezni a felnőttektől. Emellett legalább ilyen fontos az is, hogy az önállóság felé vezető út megtalálásában és a kamaszkor sajátos érzelmi hullámzásaiban komoly mankót nyújthat a könyv, hiszen általa a problémákat hátra hagyva egy külön világba léphet be a gyermek.
A 13-16 éves gyerekek számára népszerű időtöltés a filmnézés, ezért egy-egy hollywoodi sikerfilm könyvváltozatával motiválhatjuk őket az olvasásra. Például J. K. Rowling Harry Potterével.
HBN