2021.01.18. 11:05
Itt a fagyos, havas tél – Az ön autója készen áll?
Aki előrelátó, már felkészítette autóját a fagyos, havas időjárás követelményeire. Ha esetleg nem tette, fogadja meg a tanácsokat, mielőtt útnak indul.
Hóesésben istenkísértés elindulni, akinek nincs téli szettje a gumiabroncsból
Forrás: Nógrád Megyei Hírlap
Fotó: Hüvösi Csaba
Megérkeztek a januári fagyok, sok helyütt már hó fedi az utakat. Az úrvezetőknek ilyenkor fontos kötelességük a családi gépjármű lelkiismeretes felkészítése a jeges, csúszós, latyakos időben történő közlekedésre – erre több biztosító, gumiabroncs-kereskedő évente felhívja a figyelmet a balesetmegelőzés érdekében – hívja fel a figyelmet a Magyar Nemzet.
A K&H Biztosító például összefoglalta:
a gumiabroncsok állapota kardinális kérdés.
A téli gumikon a kötelező minimális bordamélység 4 milliméter, ha ennél kopottabb az abroncs, le kell cserélni. Télen érdemes kéthetente ellenőriztetni a guminyomást – az ideális mérték minden autónál adott, amit tanácsos tartani, mert úgy biztonságos a tapadás, ráadásul a kátyúk ellen is védettebb az autó.
A romló látási viszonyok, az eső, hó, jég miatt ugyancsak
kiemelt gondot kell fordítani az ablaktörlőkre:
ellenőrizzük a lapátok állapotát, és ha esetleg kopottak, töredezettek, akadoznak, akkor cseréltessük le – hívják fel a figyelmet a fogyasztóvédők.
Kiemelték: nem szabad az ablaktörlővel leszedni, kaparni a ráfagyást, célszerűbb az ablakfűtéssel leolvasztani a jeget, vagy a jégkaparó, jégoldó is segíthet, főleg ha öntünk egy keveset a téli ablakmosóból a szélvédőre.
Ne feledjük, hogy olyan téli ablakmosóra van szükség, amely ellenáll az éjszakai két számjegyű fagynak. A folyadék mennyiségét érdemes a tartályban hetente ellenőrizni, ahogy a fagyálló szintjét is, akkor is, ha egyébként nem gyulladt fel emiatt a megfelelő piktogram az autó műszerfalán.
Nem érdemes megspórolni a szakembernél tett látogatást
a téli autózási szezon kezdődő, nehezebb időszakában, a szerelőműhelyben minden rejtett hibára fény derülhet, ami javítást igényel. Azt ugyanakkor az autótulajdonos is megteheti otthon, hogy a hidegben nehezebben induló akkumulátor védelmében soron kívül ellenőrzi a készüléket, megtisztítja az esetleges korróziótól, és ha szükséges, befújja kontaktspray-vel, illetve megkeni a sarukat zsírral, glicerinnel.
Az autóvillamosságon sem érdemes fukarkodni: függetlenül a garanciális időtől, érdemes tudni, hogy ha három évnél régebbi az aksi, akár a felére is lecsökkenhetett mostanra a teljesítménye.
Alapkérdés a motorolaj állapota, mennyisége is,
amit szintén meg kell nézni, és ha szükséges, cserélni, feltölteni, szigorúan az eddigivel azonos típusú kenőanyaggal, mert a tévedés a motor és így a gépkocsivezető komolyabb problémáját okozhatja.
Nem hagyható ki a fékek megfelelő állapotának vizsgálata sem, ezeket – a betéteket, a tárcsákat, a fékdob állapotát, a fékfolyadék szintjét – mielőbb át kell nézetni.
Tele tankkal
Tízből kilenc autós saját bevallása szerint felkészíti az autóját a szezonra, és minden hatodik üzembentartó szerint a prémium üzemanyagok használata része a téli gondoskodásnak – mérte fel a Mol. Felhívták a figyelmet: hideg időben tanácsos tele tankkal elindulni, még rövidebb távolság esetén is, és rendszeresen le kell engedni az üzemanyag-ellátó rendszerből a kondenzvizet. Továbbá ne feledjék az autósok karbantartani a biztonságot nagymértékben befolyásoló üzemanyagszűrőket, régebbi típusú autóknál pedig az üzemanyag-ellátó rendszert! – sorolták a hasznos intelmeket.