2019.01.21. 13:33
A szövegértés a mumus
Hajdúszoboszló - Szombaton véget ért a hosszú és olykor idegtépő várakozás: az általános iskolások megírták a felvételit. Ennek tapasztalatairól kérdezte a Napló a Hőgyes Endre Gimnáziumot, elsőként az igazgatónőt, Sárkányné Kertész Évát.
Hajdúszoboszló - Szombaton véget ért a hosszú és olykor idegtépő várakozás: az általános iskolások megírták a felvételit. Ennek tapasztalatairól kérdezte a Napló a Hőgyes Endre Gimnáziumot, elsőként az igazgatónőt, Sárkányné Kertész Évát.
– 76 hatodikos és 256 nyolcadikos diák írta meg a középiskolai felvételit iskolánkban. A törvénynek megfelelően először a magyar nyelv feladatsort oldották meg, majd 15 perc szünet után kezdtek neki a matematikának. Intézményünkben csütörtökön nyerhetnek betekintést a kijavított dolgozatokba, ekkor kapják meg az értékelő lapokat is – tájékoztatott az igazgatónő, s hozzátette, a vizsgázó vagy szülője a hivatalos javítási-értékelési útmutatótól eltérő értékelés esetén írásban észrevételt tehet. Erre huszonnégy óra áll rendelkezésre, s a fellebbezés eredményéről az iskola vezetése dönt egy héten belül. Sárkányné Kertész Éva azt is elmondta, körülbelül húsz tanuló hiányzott megbetegedés miatt, ők csütörtökön délután fogják megírni a pótló dolgozatot.
Ötven pont
Deli Lajos matematikatanár, aki több mint két évtizede vezeti a szoboszlói tehetséggondozó matematika szakkört, korrektnek érzi a nyolcadikosok feladatsorát. – Van benne néhány olyan feladat, ami a gyerekeknek nehezebben megy, de alapvetően a felvételiben hagyományosan előforduló dolgok: a racionális számkörben elvégzendő műveletek, a mértékegységváltás, az alapvető geometriai számítások, a táblázatelemzés mind megszokottak, ezekre fel lehetett készülni – magyarázta a pedagógus. Deli Lajos szerint három-négy feladat jelentett problémát a nyolcadikosoknak: az összetett szöveges feladatok, ahol több lépésben kellett elemezni, mi a teendő. – A szövegértelmezés matematikai feladatmegoldással együtt nehezebben megy a gyerekeknek. Ezek közül többet meg lehetett volna oldani egyenlet felírásával, de azt éreztem a javításnál, hogy ebben kevés gyakorlattal rendelkeznek a tanulók – emelte ki a matematikatanár.
Balla Éva igazgatóhelyettes, az intézmény matematika szakos tanára szakmai szemmel jónak tartja a hatodikosok matematika feladatlapját. – A tesztsor végén álló kérdések inkább kreativitást igényeltek, ezek között kevesebb olyan dolog van, ami tananyagként számon kérhető, mert ezek a feladatok a gyerekek gondolkodását mérik – hangsúlyozta Balla Éva. Véleménye szerint a javítási útmutató egyértelmű, ami nagy segítség a kollégáknak a pontos munkához. A megoldások vegyesek, találkoztak negyven pont fölöttivel és tíz alattival is.
Nyelvtan és szövegértés
– A nyolcadikosok magyar nyelvi feladatsora a tavalyihoz hasonló. A típusok szinte ugyanazok, újdonság nem volt, de a feladatok kimondottan változatosak: a helyesírástól a mondatelemzésen át a betűből szóalkotásig minden található benne. Az előzőekhez képest fejlődés, hogy az utasítás vastag betűvel kiemelte a teendőt, ezzel segítve a gyerekeket a feladat értelmezésében. A javítókulcs szintén alaposabb az előző évekéhez képest – foglalta össze tapasztalatait Nagyné Kovács Angéla magyartanár, munkaközösség-vezető a nyolcadikosok felvételi tesztjéről. Elárulta azt is, a gyerekeknek egyértelműen gondot okozott a mondatelemzés terén a névszói-igei állítmány megállapítása. Voltak, akik az utolsó feladatot értették félre, csak az egyik oldal mellett sorakoztatták fel érveiket, holott mindkettő mellett kellett volna. – A szövegértés hagyományosan nehéz feladat, ennek pedig az az oka, hogy a gyerekek nem olvasnak. Nem tudnak végiggondolni egy adott problémát és a saját szavaikkal válaszolni a szöveggel kapcsolatos kérdésre – mondta a magyartanár.
A hatodikosok nyelvi feladatsora talán ugyanolyan nehéznek, ha nem nehezebbnek nevezhető. Szalai Melinda magyartanár szerint sokaknak nem volt egyszerű az új feladat, amelyben szóelemekből kellett szavakat összeállítani. A verssorok összeillesztése verssé – ez minden felvételi tesztben elő szokott fordulni – szintén feladta a leckét: most négy különböző mű sorai álltak ömlesztve a papíron. Nehezebb volt a helyesírási feladat is: húsz szóból kellett kiválasztani a helyesen leírtakat, ám de nem adták meg, hány ilyen van.
- PtkI -