2018.02.22. 09:19
Mikor lesz itt az ideje a nyári guminak?
Állandó kérdéskör az autósok körében, hogy vajon megéri-e a szezonális gumicsere vagy csupán egy óriási összeesküvés áldozatai vagyunk, akiket a gonosz gumigyárak csak kihasználnak és így próbálják meg megduplázni az éves bevételüket.
Állandó kérdéskör az autósok körében, hogy vajon megéri-e a szezonális gumicsere vagy csupán egy óriási összeesküvés áldozatai vagyunk, akiket a gonosz gumigyárak csak kihasználnak és így próbálják meg megduplázni az éves bevételüket.
Az egyes téveszméket gyártók tábora foggal, körömmel ragaszkodik az igazához és váltig állítják, hogy bizony a négyévszakos gumi is elegendő ahhoz, hogy átvészeljük az európai időjárási viszontagságokat.
Ezt megerősítendő, sokszor felvetik, hogy Magyarországon a mai napig nincs törvényileg előírva sem a nyári, sem a téli gumiabroncsok felszerelésének kötelezettsége.
Noha ez utóbbi valóban igaz, a többi valószínűleg csak spekuláció. Hiszen nem csak Európában, de a világon számos országban már kötelező jelleggel bevezették a szezonális gumiabroncs cserét és ennek elmulasztását komoly birságokkal is szankcionálják. Másfelől fontos azt is megjegyezni, hogy számtalan teszt bizonyítja, hogy az évszaknak megfelelő autógumi, sokkal biztonságosabb autózást tesz lehetővé.
Ezt a biztosítók is tudják, így egy nyári gumival elkövetett téli baleset esetén nyugodt szívvel fogják elutasítani a kártérítési kérvényünket. Ezért hát nem kérdéses, hogy a számtalan autós klub, szakmai magazin és hozzáértő szakember véleményét kell követnünk, miszerint érdemes télen téli-, nyáron pedig nyári gumiabroncsot szereltetni autóinkra.
Melyik ország hogyan viszonyul a szezonális gumiabroncs csere kérdéshez?
Ha külföldre utazunk, nem árt tisztába lenni az ottani szabályozásokkal. Például Ausztriában november 1 és április 15 között kötelező 4 mm profilmélységű téli gumit használni. Ugyanígy kötelező Észtországban is december 1 és március 1 között téli gumival szerelni autóinkat. Finnországban is kötelező a téli gumi december 1 és március 31 között. Németországban is kötelező a jéggel vagy hóval borított útszakaszokon téli abroncsot használnunk. Izlandon november 1 és április 14 között kötelező a téli abroncs használata.
Lettországban a 3,5 tonna össztömegnél kisebb járműveknél kötelező a téli gumi használata, de akár a hólánc is megengedett. Litvániában november 10 és április 1 között kötelező a téli abroncs, akárcsak Luxemburgban a jeges és havas útfelületeken. Romániában csak jeges és havas utakon kötelező a téli abroncs, még Szerbiában az egész téli időszakra megkövetelt a téli gumik használata.
Szlovéniában november 15 és március 15 között kötelező a 4 mm profilmélységű téli gumi. Svédországban december 1 és március 31 között kötelező téliesített gumikat felszerelni. Magyarország több más országhoz hasónlóan azonban sem a téli sem a nyári gumiabroncs viselését nem teszi kötelezővé.
Milyen nyári gumiabroncsot válasszunk?
Bár törvényileg Magyarországon sincs szabályozva a téli gumiabroncsok viselésének időszaka, a szakemberek egységesen a tartós 7 Celsius fok alatti hőmérsékletet javasolják a téli gumik cseréjére. Ebből adódóan a nyári gumikat tartós 7 Celsius fok felett érdemes felszerelni.
A vezetési stílusunktól és az autónk márkájától és modelljétől függően válasszuk ki a legtökéletesebb nyári gumikat, amelyek egyaránt jól viselkednek nedves és száraz útszakaszokon, jó üzemanyag fogyasztást tesznek lehetővé, alacsony zajszinten üzemelnek és komfortos vezetési élményt biztosítanak.
A gumiabroncsakciok.hu azt javasolja, hogy válasszunk olyan nyári gumikat, amelyek az ACE, ADAC vagy az AutoBild gumiabroncs tesztjein jól szerepeltek. Ilyen nyári gumiabroncsok a Hankook Ventus Prime 3, a Goodyear EfficientGrip Performance, a Vredestein Sportrac 5, a Dunlop Sport BluResponse, a Michelin Energy Saver+ vagy a Pirelli Cinturato P7. Akárhogy is döntsünk, soha ne az ár határozza meg a döntésünket!
- PR cikk -