2024.03.02. 19:32
Ha nincs a Liberty, akkor ma nem lenne vasmű: reagált az államtitkár a Dunaferr lejáratását célzó sajtóhírre
Annak ellenére, hogy az európai acélipar megszenvedte az elmúlt az időszakot, a vasműben nem voltak elbocsátások, és a béreket is rendesen fizeti a tulajdonos – mondta a Világgazdaságnak Fábián Gergely államtitkár, aki reagált a Népszava előző nap megjelent állítására, miszerint acél helyett csak tartozást termel a Liberty tulajdonolta vasmű. Az államtitkár úgy látja, ma is igaz az állítása, hogy ha nincs a Liberty, akkor ma vasmű sem volna.
Fábián Gergely, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára beszédet mond az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform Szövetség által életre hívott programsorozat, a Smart Manufacturing Festival - A fejlődés társadalmasítása! nyitórendezvényén az Emerson Automation FCP Kft. egri gyárában 2024. február 23-án
Forrás: MTI
Fotó: Komka Péter
„Pont egy éve volt utoljára, hogy reagáltam lejárató cikkre a Dunai Vasmű kapcsán, akkor is a Népszavára. Akkor azt mondtam, hogy sokan érdekeltek a kudarcban! Ezt ma is fenntartom, és látszik, hogy egyes sajtóorgánumok is asszisztálnak összevágott ferdítésekkel, lejárató anyagok kritika nélküli átvételével a vasmű és tulajdonosa kapcsán” – mondta a Világgazdaságnak Fábián Gergely iparpolitikáért felelős államtitkár.
Az államtitkár arra a pénteken megjelent sajtóhírre reagált, amely szerint acél helyett tartozást termel a Dunaferr. A Népszava állítása szerint egy szlovák beszállító tavaly november közepén 136 ezer euróról szóló fizetési felszólítást küldött a cégnek 1800 tonnányi kifizetetlen acélgyártási salak miatt. Mivel a decemberi ismételt felszólítás után sem történt meg, a kényszerhitelező beszállító időközben felszámolási eljárást kezdeményezett a Duna Furnace Kft.-vel szemben.
Senki más nem segített
Az államtitkár megismételte korábbi állítását, amit egy éve is mondott, azaz ha nincs a Liberty, akkor ma nem lenne vasmű. 2022 decemberében ugyanis az életmentő szénszállítmányokat a Liberty hozta saját kockázatára, tette azt annak ellenére, hogy az első és legfontosabb szállítmányt valakik külföldön gátolták a háttérben azért, hogy ne érkezzen meg időben.
Senki más nem segített, többek között a polgármester által favorizált cég sem, pedig tudták, hogy szükség van szénre, hiszen jóban voltak az előző cégvezetéssel. Információk szerint a helyszínen is két hetet töltött képviselőjük a megelőző hónapban
– emlékezett vissza Fábián Gergely a 2022. decemberi eseményekre, amikor gyakorlatilag pár órán múlt, hogy szén hiányában egy rendezetlen leállás jelentse a Dunaferr végét. Ugyanakkor elismerte, hogy nehéz helyzetben van a teljes európai acélpiac a brüsszeli politika (nemcsak a szankciók) miatt, így nem csoda, hogy az acélipar volt a legaktívabb az antwerpeni megállapodás esetén, ahol új ipari megállapodást, támogató stratégiát követel az ipar Brüsszeltől.
Hangsúlyozta azt is, hogy a tényeket nézve, amikor az acél ára normalizálódott, akkor rendes termelés folyt, míg amikor mélybe zuhant, akkor szünetelt a termelés Dunaújvárosban. Mint mondta, természetesen senki nem boldog a helyzettől, de ez a piaci realitás.
Ennél azonban fontosabb Fábián Gergely szerint, hogy ez idő alatt nem voltak elbocsátások, és a béreket is rendesen fizetik (6,3 millió euró havonta), és úgy látja, a tulajdonos elkötelezett a munkavállalók iránt, és a legnagyobb értéket is bennük látja.
Kedvező fejlemény, hogy az acélpiaci helyzet év eleji javulásával párhuzamosan a Liberty elkötelezett a termelés felfutásáért, ennek már ebben a hónapban látható eredményei lesznek a hengerművekben. Emellett folyamatos a tárgyalás a kohó újraindításáról is.
Fábián Gergely hozzátette, az egykori Dunaferr reorganizációja rendkívül nehéz feladat, az első lépés volt csak, hogy a felszámolást követően működőképes maradt, amire egyébként nem nagyon van példa a magyar ipari felszámolások történetében. A költségszerkezete nem volt fenntartható, számos drága, előnytelen kiszervezés, beszállítói szerződés terhelte.
Ha az újságíró utánajár, láthatta volna, hogy az említett 130 ezer eurós követelés sem teljesen egyértelmű, a vásárolt salakvas nem került felhasználásra, ott van a telephelyen, viszont a szerződött ár, amit nem a Liberty kötött, jóval magasabb, mint a piaci ár, már csak minőségbeli problémák miatt is
– magyarázta az államtitkár. Leszögezte, hogy az Nemzetgazdasági Minisztérium továbbra is azon dolgozik, hogy sikeres és versenyképes legyen az acélgyártás Magyarországon.
Az eredeti cikket ITT tudja elolvasni.