generációk

2019.05.16. 12:41

Digitális bennszülöttjeink

A tudásalapú társadalom információs társadalommá alakult.

– Erre a világra próbáljuk felkészíteni a gyerekeket, úgy, hogy mi magunk, akik neveljük őket, még archaikus, tradicionális választások között szocializálódtunk – mondta dr. Herczegh Judit Katalin, a Debreceni Egyetem BTK Művelődéstudományi és Humán Tanulmányok Tanszék adjunktusa, akinek előadása az Életreform Egyesület „Digitális nemzedék” – a gyermekek modern világunkban című konferenciáján hangzott el a DMK Újkerti Közösségi Házban.

– Napjainkban a földtulajdon, egy gyár igazgatása nem jelent akkora információs és sokszor gazdasági értéket sem, mint az, ha valami speciális tudáselemmel rendelkezünk. Korunk milliárdosainak – Bill Gates, Zuckerberg – vagyona, hatása mind az információra és annak átadására épül. Eközben tradicionális szakmák tűnnek el, kevés fiatalból lesz ács vagy kovács, olyan szakmatípusok felé indulnak, amelyek ma még nem is léteznek – emelte ki Herczegh Judit.

Három csoport

Az adjunktus kifejtette, a szociológia tudománya szerint húszévente történik generációváltás, ennyi idő alatt változik annyit a világ, hogy a felnövekvő gyereknek más világképhez kelljen igazodnia. – Csendes generáció, a baby boom nemzedék, X, Y, Z generáció és napjaink alfái – az utolsó három nemzedék születése között egyre kisebb az időintervallum – mutatott rá az előadó. Napjainkban hatalmas mennyiségű technológiai innováció születik a világban napról napra. Amit ma újnak gondolunk, holnapra elavulttá válik. A gyermekek ezekhez a változásokhoz szokva nőnek fel. Ennek tükrében lassan a generációelmélet is idejétmúltnak tűnik.

– Körülbelül ötévente történik generációváltás. Hogy ebben a bonyolult térben eligazodhasson, a szociológia három csoportot különböztet meg: a digitális remetéket, akik interaktív eszközöktől mentes életmódot folytatnak, a digitális bevándorlókat, akik fiatalként vagy felnőttként találkoztak ezekkel az eszközökkel, de törekszenek rá, hogy befogadják a folyamatos innovációkat, végül a digitális bennszülötteket, akik születésük pillanatában kapcsolatba kerültek az IKT-rengeteggel – sorolta az adjunktus.

Mindez a verbális kommunikációban és a gondolkodásmódban is különbségeket eredményez. Alapvetően a kommunikáció az utóbbi kettő között folyik a munkaerőpiacon és az oktatásban is. – Az egyik oldalon áll a tanár mint digitális bevándorló, a másikon a diák mint digitális őslakos, és az ő kommunikációjukat kell összehangolni. Nem tudunk mást tenni, mint megismerni a közös nyelvet – mutatott rá Herczegh Judit.

PtkI

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában