így látja a közösségimédia-szakértő

2020.12.12. 18:30

Egy biztos: tanulságos volt a nagy Messenger-krach

Felháborodtak a felhasználók, mert az ismert közösségi oldalon rendszerhiba történt.

Fotó: illusztráció / Shutterstock

A napokban voltaképpen kisebb pánik tört ki az interneten: órákig elérhetetlenné váltak a rokonaink és a szeretteink. De vajon ez tényleg így történt? A legfelkapottabb közösségi oldal ismét megtréfálta a felhasználóit, a Facebook Messenger világszerte órákra leállt: nem tudtunk üzenetet küldeni, fogadni. Ahogy beütött a krach, a legtöbb hírportál megírta a hibát, a felhasználók pedig teljesen összezavarodtak, nagy volt a felháborodás, a kérdés pedig felvetődött: most mi lesz?

Észre sem vesszük, mennyire behálózott minket a közösségi média világa. Amikor internetfüggőségről van szó, akkor a legtöbb ember csak legyint egyet: engem aztán nem érint! Talán az elmúlt napokban többen elgondolkodtak azon, hogy a néhány órás kis fennakadást hogyan is élték meg, bár Klausz Melinda közösségimédia-specialista úgy véli, a problémát hamar elfelejtjük, és nem próbálunk megoldást találni.

„A néhány órán át tartó rendszerhiba megmutatta, hogy mennyire ragaszkodunk a digitális technológiához, és azt is, hogy igazándiból egy-egy platformra, felületre tesszük az életünk jelentős részét.”

Elfelejtjük, hogy régebben is működött a kommunikáció, egyszerűen másképpen: felhívtuk telefonon az ismerőseinket, képeslapot küldtünk. Jelenleg is számos alternatíva létezik, csak a digitális világ az elmúlt három-négy évben annyira az életünk részévé vált, hogy vele fekszünk, kelünk – ebből kifolyólag kijelenthető: függünk a közösségi oldalaktól! – fogalmazott a Naplónak.

Az idén (2020. június) készült világszintű statisztikai adatot nézve kijelenthető, hogy a Messenger a harmadik helyet foglalja el a legnépszerűbb közösségi platformok közt.

Muszáj, hogy legyen B terv!

Klausz Melinda: tegyük személyesebbé a köszöntést karácsonykor, felejtsük el a matricákat | Fotó: Klausz Melinda-archív

– Nemhiába volt pánik a felhasználók körében, megszoktuk a kommunikációs csatornát. Hirtelen történt a leállás, az ijedelem miatt pedig a regisztrálók nem tudtak átváltani, mintha elfelejtették volna, hogy ezelőtt hogyan kommunikáltak – mondta, majd a következőre hívta fel a figyelmet: – Bizonyára mindenki észrevette, hogy a Facebookon egyre több hiba észlelhető, ezért elengedhetetlen, hogy legyen B verzió. Rendszeresen hibajelenségek jelennek meg, ezek pedig egyik napról a másikra nem fognak megoldódni. Az elkövetkezendő időszakban változtatnia kell több mindenben az oldalnak, mert amikor már a felhasználó irányában is megjelenik a hiba, akkor már jelentős a baj. Tudniillik, ha a felhasználók bizonytalanságot éreznek a szolgáltatásokban, nagyon könnyen elpártolhatnak a felületektől. Ha a közeljövőben kialakult pánikhelyzet miatt már gyorsan léptünk, és kialakítottunk egy B verziót, akkor ha újabb hiba merül fel, máris az újabb, biztonságosabb felületet fogjuk választani – hangsúlyozta.

Mi a teendő ünnepekkor?

Manapság elmaradoztak a karácsonyi sms-ek, telefonhívások, a képeslapokról pedig már ne is beszéljünk. Az utóbbi időszakban a legtöbb mindenkinek online kívánunk kellemes ünnepeket: de vajon tényleg ez a legjobb megoldás? – Amikor kapjuk a rengeteg kedves matricát, digitális üdvözlőlapot, meglepődünk a mennyiség miatt, és örülünk, hogy ennyi embernek az eszébe jutunk. De abba nem gondolunk bele, hogy ez technikailag valójában néhány kattintás, egyáltalán nincs sok beleadott energia. Sokkal személyesebbé tehetnénk, ha kerek mondatokban megírnánk a gondolatainkat, érzéseinket. Ne feledjük a képeslapokat sem, amelyekkel még mindig ki tudunk tűnni a tömegből. Ha online köszöntés helyett telefonon tárcsázzuk a szeretteinket, az sokkal nagyobb értéket tud adni a másik félnek – javasolta Klausz Melinda.

Csak akkor oldható meg a gond, ha felismerjük

A digitális világban eltöltött idő negatív hatásairól rengeteget olvashatunk az interneten, mégis a mai napig sokan nem merik bevallani maguknak, hogy alárendelődtek az online világnak. Klausz Melindától a következőt kérdeztük: a legtöbb felhasználót sokként érte, hogy egyik pillanatról a másikra nem tudtak kommunikálni a Messengeren – ez vajon ráébresztette őket saját függőségükre?

– Ahhoz, hogy a közösségimédia-függőségünket felismerjük, sokkal több „arcon csapásra” van szükségünk. A néhány órás meghibásodás még nem igazán rengette meg az emberek saját magukba vetett hitét, hiszen voltaképpen hamar visszaállt a rend. Sajnos ebben a témában egyáltalán nem vagyunk tudatosak.

„Nagyon sok idő kell még ahhoz, hogy belássuk, igenis kellenek olyan időszakok, amikor eltávolodunk a technológiától. Fel kell ismernünk, hogy vannak egyéb alternatív lehetőségek, amelyek talán, sőt biztosan kevesebb stresszhelyzetet hoznak elő”

– hívta fel a figyelmet.

A közösségmédia-specialista szerint csak akkor fog a jelenlegi helyzet változni, ha mi is akarjuk. Magától nem fog megoldódni a fennálló probléma, sokkal jobban kellünk hozzá, mint azt gondolnánk.

NE

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában