2021.07.25. 11:30
Koronavírus sújtotta esküvők: minden pár másképp kezelte az őrületet
Barabás Zoltán szerint az étel-ital kínálatban 10 százalékos áremelkedés figyelhető meg.
Fotó: illusztráció / Shutterstock
Több mint féléves leállás után, május 28-án újraindulhatott az élet az esküvőiparban. Az ágazat vállalkozói megsínylették a járványt: tavaly csak a nyári hónapokban lehetett igazán lakodalmakat tartani, de azt is létszám-, ősszel pedig időkorlát mellett, majd az év végén ismét a tavaszihoz hasonló teljes tilalom lépett életbe. 2021-ben voltak, akik véglegesen lemondták az esküvőt, a lakodalmat, mert belefáradtak abba, hogy a harmadik, netán a negyedik időpontra tolódik a nagy nap. De természetesen olyanok is akadnak, akik a végsőkig kitartanak.
Alkalmazkodni kell
Barabás Zoltán, a Barabás Étterem tulajdonosa érdeklődésünkre elmondta, náluk a hely befogadóképessége miatt közepes vagy kisebb méretű esküvőket tarthatnak a párok, ugyanis 90 főt tudnak kényelmesen elhelyezni. Azt tapasztalják, a párok jelentős része, akik korábban 60-80 fős esküvőt terveztek, most csökkentik ezt a létszámot. – Elég jelentős változások vannak. Egyesek már négyszer helyezték át az esküvőjük időpontját. Egyrészt a magyar pandémiás helyzet miatt, másrészt külföldi vendégeket szerettek volna fogadni, de a beutazási lehetőségek erre nem minden esetben alkalmasak – fogalmazott, hozzátéve: a párok is fel vannak készülve, hogy problémák lehetnek a foglalással. Barabás Zoltán közölte, általában több időpontot jelölnek meg a házasulandók az esküvő és a lakodalom megtartására, ehhez pedig a vendéglátósoknak alkalmazkodniuk kell.
„Ezekkel a rossz dolgokkal most együtt kell élni. Másfél éve rugalmasan kezeljük a saját és az üzleti életünket is. Látjuk, hogy el kell felejteni azt a fajta vendéglátást, ami eddig volt. Egyfajta kényszer hatására kell változtatni a szemléletünkön”
– hangsúlyozta.
Az étterem-tulajdonos szerint az étel-ital kínálatban 10 százalékos áremelkedés figyelhető meg. – Korábban és most is tapasztalható, hogy a fotósok, a zenészek, a vőfély és mindenki más, aki az esküvőkön szolgáltat, horrorösszegekért dolgozik. Mi, vendéglátósok maradunk a végére, és 100 forintokért megy a harc. Ha egy menüsorban 100-200 forintos különbség tapasztalható egy másik helyhez képest, képesek elmenni a vendégek, holott több százezer forintot kifizetnek más szolgáltatásra. Ez a mi megítélésünk szerint aránytalan, remélem, ez a tendencia egyszer megváltozik – sóhajtott. Barabás Zoltán szerint a lakodalom legfontosabb része az étkezés, az italfogyasztás.
A Barabás Étteremben jelentősebb személyi változást nem hozott magával a pandémia, a járvány alatt is megtartották dolgozóikat. – Büszke vagyok arra, hogy hosszú idő óta saját magamnak nevelek ki embereket. Amióta lehetőség van tanulók foglalkoztatására, azóta közülük kerülnek ki a szakácsaink, a pincéreink és a cukrászaink is. A vírusidőszak alatt volt egy rövid, átmeneti idő, amikor a pincérek nem dolgoztak, de eldöntötték, nem vállalnak olyan feladatot, ami nem illeszkedik a szakmájukba. Ők inkább elmentek munkanélkülire, átvészelték ezt az időszakot – mondta.
Kést, villát használunk…
A pandémia hozadékának nevezte, hogy ők is „rákényszerültek” az ételkiszállításra. Szerinte az emberek nagyon kényelmessé váltak, azok is házhoz rendelik az ételt, akik egyébként nem home office-ban dolgoznak. Barabás Zoltán hozzátette, megváltozott a vendéglátás stílusa, emellett új ételeket kell bevezetni. – Most a street food a sztárszolgáltatás. Örülök, hogy vannak olyan vendéglátós kollégák, akik nagyon jó minőségű gyorsételeket állítanak elő, de olyan is van, ami az igénytelenség csúcsa. Több mint negyven éve vagyok a vendéglátásban, és azt tapasztalom, a gyerekek elfelejtenek evőeszközt használni, pedig szerintem az a minimum, hogy az ételt és önmagunkat is megtiszteljük azzal, hogy igényesek vagyunk, és kést, villát használunk – mondta.
Rugalmasak az időpontokkal
Vannak olyanok, akiknek a többszöri időpont-áthelyezés után sem ment el attól a kedvük, hogy nagy lakodalmat csapjanak, de akadnak olyanok is, akik inkább szűkebb körben ünnepelnek a nagy napon. Az idei esküvői szezon tapasztalatairól Szabó Orsolyát, a Hotel Lycium rendezvényigazgatóját is megkérdeztük.
Elmondta, a Kölcsey Központ – Hotel Lycium épületegyüttesében idén is vegyes képet mutatnak az esküvők létszám tekintetében: az egészen kicsiktől a nagyobb létszámú lakodalmakig voltak és vannak foglalásaik. A létszámmal kapcsolatosan hozzátette, az eredetileg tervezetthez képest náluk inkább növekedett a násznép, de persze csökkenésre is volt példa.
– Mindig rugalmasak vagyunk, és igyekszünk a mindenki számára legmegfelelőbb megoldást találni. Nincs ez másként az esküvői időpontok áthelyezésével kapcsolatban sem. A pároknak – amennyiben a korlátozó intézkedések miatt az esküvői időpont módosítására kényszerültek – mindig megtaláltuk azt a napot, amely megfelelőnek bizonyult számukra. Egyetlen olyan pár volt, amely az akkor érvényben lévő korlátozó intézkedések miatt lemondta az esküvőt, nem élt azzal a lehetőséggel, hogy alternatív időpontot keressünk a nagy napra – fogalmazott érdeklődésünkre Szabó Orsolya, hozzátéve: már inkább a 2022-es időszakra érkeznek megkeresések.
A rendezvényigazgató elmondása szerint az esküvői menüben nem történt változás az előzetesen megállapodotthoz képest, igyekszik mindenki a legjobbat adni azok számára, akik megtisztelik őket azzal, hogy részt vesznek az esküvőjükön.
Ragaszkodnak a tervhez
– Május 28-tól teljes kapacitással mennek a lakodalmak. Nagyon izgultak a párok, hogyan fog alakulni az előttünk álló időszak – mondta megkeresésünkre Simon Mária szertartásvezető. Meglátása szerint 70-80 fős lakodalmakat tartanak, kissé kevesebben vannak a pandémia előtti időszakhoz viszonyítva. Mária szerint ez a külföldi vendégek beutazásának nehézségeihez köthető. – A párok az eredeti tervek szerint szervezik az esküvőket. Amit elterveztek, ahhoz tartják magukat, így a helyszínhez, a szertartáshoz, a nyitótánchoz, a lagzihoz is ragaszkodnak.
„Azt látom, most állt helyre a házasulandók lelki békéje”
– tette hozzá.
Nagy a torlódás
Szabó-Nagy Rita szertartásvezető meglátása szerint az elmúlt másfél év nagyon nehéz időszak volt nemcsak a pároknak, hanem az esküvői szolgáltatásokkal foglalkozó cégeknek is. A tavalyi szezon a járványügyi helyzet miatt hónapokkal később kezdődött, nagy bizonytalanságot okozva ezzel a pároknak és a szolgáltatóknak is. Rita tudatta, van olyan „párja”, akik a 2020 májusára tervezett esküvőjüket már az ötödik alkalommal szervezik át: az első három időpontjuk meghiúsult a korlátozás miatt, a negyedik az oltások és a határátlépések miatt, így a jelenlegi időpontjuk 2022 nyara, bízva a legjobbakban.
– Ezt az „őrületet” mindegyik házasulandó pár másképp kezelte. Voltak, akik már a második időpontot sem igényelték, és nem tartottak esküvőt. Voltak, akik ezzel szemben lazán kezelték a helyzetet, minden vendégük véleményét elfogadták, és annyian ünnepeltek a nagy napon, ahányan elmentek a lakodalmukba. És természetesen vannak a nagyon kitartók, akik nem adják fel, „csak azért is” összeházasodnak a nagyközönség előtt, nem számít, hányszor tervezik át és újra az esküvőjüket – jelentette ki.
Rita szerint a szolgáltatók egy részének likviditási problémát okozhatott a több hónapnyi munkanélküliség 2020-ban és 2021-ben is. Sokan elmentek teljesen más szegmensbe dolgozni, áthidalva ezzel az esküvőmentes hónapokat. – 2020 júliusa és októbere között rengeteg esküvő volt hétvégente és hétköznap egyaránt. 2021 májusában vette kezdetét a szezon, és azóta minden átmenet nélkül dübörög, hiszen rengeteg esküvő tömörödött össze. A meghívott vendégek már sokkal bátrabban vesznek részt a lakodalmakban, és ez a vendéglétszámban is megmutatkozik – mondta.
Fogarasi Renáta