támadnak az álprofilok

2021.11.12. 18:12

Van megoldás az influencerek manipulációi ellen

A témával kapcsolatos kérdéseikre Klausz Melinda közösségimédia-specialista válaszolt.

Fotó: Shutterstock

Ma kevesen mondhatnák el magukról, hogy nem használják ki a világháló adta lehetőségeket, előnyöket. Bizonyára minden felhasználó tudna legalább három olyan dolgot mondani, ami miatt értékesnek, sokszor nélkülözhetetlennek tartja az internetet. Talán nem túlzás, ha kijelentjük, ma már nehezen tudnánk elképzelni az életünket a különböző közösségi felületek nélkül. Ezeken az oldalakon kommunikálunk, tartjuk a kapcsolatot az ismerőseinkkel, sőt már lassan a „munkahelyünkké” válik. Teljesen beszippantott bennünket, ezt pedig a véleményvezérek is tudják, akik talán a legnagyobbat nyertek azzal, hogy az internet valójában az életünk egyik központi szereplője.

Klausz Melinda közösségimédia-specialistával beszélgettünk az influencerek manipulációs technikáiról, amik legtöbbször elkerülik a figyelmünket. A közösségi oldalak sok mindent elárulnak rólunk, ugyanis minden egyes lájk, követés nagyon beszédes tud lenni, ezért is kellene kétszer átgondolnunk, mely tartalmakat helyezzük előtérbe. Klausz Melinda kifejtette,

nem minden influencernek van manipulációs technikája, néhányan közülük csupán egyszerűen kiteszik a fotókat, tartalmakat. Azonban többen sajnos már magát a rajongóbázist olyan eszközökkel építették fel, amely nem valódi követőket, rajongókat tartalmaz, de gyakran lehet látni, hogy egy-egy szponzortartalom alatt is ott vannak az álprofilos lájkok, kommentek.

– A megbízási díjakkal összehasonlítva ugyanis filléres tétel vásárolni nem valódi személyek, hanem robotok lájkjait, kommentjeit, videónézettségét, követését stb. Ez nagyon nagy probléma, mert sokan azt gondolják, hogy ha sokan kedvelik az adott oldalt vagy tartalmat, akkor az biztosan jó, és előbb elhiszik az ott bemutatott üzenet igazságtartalmát, vásárolják meg a termékeket akkor is, ha nincs rá szükségük – hangsúlyozta a Naplónak.

Életveszélyes kihívások

Klausz Melinda | Fotó: Klausz Melinda-archív

– A manipulációnak gyakran minden korosztály áldozata lehet. Van, aki „csak” a pénztárcáját nyitja ki és megvásárolja azt az árucikket, amit sokan kedvelnek. A fiatalok azonban igen gyakran olyan kihívásokat (challenge-eket) is végrehajtanak a tömegnyomás hatása alatt, ami akár az életüket veszélyezteti. Olyanféle próbatételek, kitalált feladatok, melyek során például félrenyelhetnek dolgokat vagy megfulladhatnak, de sajnos vannak fojtogatós vagy gyógyszerek bevételét előtérbe helyező kihívások, vagy akár beszélhetünk lopást ösztönző kihívásokról is – mondta Klausz Melinda. Hozzátette, egyszerű felhasználóként ma már nagyon nehéz észrevenni a manipulációt, ugyanis az egyre kifinomultabb. – Ha engedi a felület, kattintsunk rá azok profiljára, akik lájkolták a bejegyzéseket vagy hozzászóltak az adott poszthoz és nézzük meg, hogy valóban valódi személyek-e egyáltalán. Találunk-e az oldalukon több képet, vagy csak egy profilképet látunk. Termékvásárlás előtt érdemes végiggondolni, hogy valóban szükségünk van-e rá, kihívás esetén pedig érdemes rákeresni egy-egy sajtótermékre, mert általában egy részük cikkezik az adott kihívás veszélyeiről is – jegyezte meg.

Túl hiszékenyek vagyunk?

A szakértő hozzátette, ha észreveszünk bármilyen visszaélést a felületen, akkor érdemes jelezni ezt az adott oldalnak is (jelentés gombok segítségével). – Mi magunk pedig egész egyszerűen leiratkozhatunk az illető hírfolyamáról vagy visszavonhatjuk a kedvelését.

A közösségimédia-felületen túl gyorsan osztunk tovább tartalmakat, sokszor elhisszük azt, amit a többség mutat, illetve sokszor nem gondolunk bele abba, hogy nem minden arany, ami fénylik. A túl mosolygós vagy éppen vékony képek mögött sokszor csak álca van, retus és filter

– fűzte hozzá.

Klausz Melinda kiemelte, nagyon fontos, hogy mindig nézzünk utána a dolgoknak, ne higgyük el a számok mutatta eredményeket, hanem járjunk utána, hogy valóban valódi emberek követik, lájkolják, nézhetik a tartalmaikat. – Néha kételkedjünk a leírt dolgokban, nem kell mindig, de legyünk elővigyázatosak! Ha az első megérzésünk azt mondja, hogy ez nem teljesen jó, helyes, akkor inkább hallgassunk rá! Főleg gyerekekkel beszélgessünk ezekről a dolgokról, hogy ne dőljenek be egy-egy influencer szavának, kérésének, javaslatának, mondjuk el nekik, hogy a manipulációs technikák léteznek és ezzel bizony megvezetnek minket – ajánlotta a szakember.

NE

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában