Helyi gazdaság

2015.01.21. 13:52

Reklámszövetség: torzítja a reklámadó a piaci versenyt

Budapest, 2015. január 21., szerda (MTI) – A reklámadó torzítja a versenyt a magyarországi médiapiacon, gátolja a fejlődést és az innovációt, negatívan hat a tartalomszolgáltatás mennyiségére és minőségére – hangsúlyozta Hivatal Péter, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) alelnöke szerdán Budapesten, a szövetség alapításának 40 éves évfordulója alkalmából rendezett eseményen.

Budapest, 2015. január 21., szerda (MTI) – A reklámadó torzítja a versenyt a magyarországi médiapiacon, gátolja a fejlődést és az innovációt, negatívan hat a tartalomszolgáltatás mennyiségére és minőségére – hangsúlyozta Hivatal Péter, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) alelnöke szerdán Budapesten, a szövetség alapításának 40 éves évfordulója alkalmából rendezett eseményen.

A rendezvényen nyilvánosságra hozták az EY tanácsadó cég által az MRSZ felkérésére készített tanulmányt, amely szerint a médiapiac mérete a gazdasági válság kibontakozása után folyamatosan csökken Magyarországon. Az egész piac megszenvedte a válságot – jelentette ki Hivatal Péter.

A jelentés szerint több mint ezer médiaszolgáltató működik Magyarországon, ugyanakkor a bevételek 90 százalékát 100 médiaszolgáltató adja – ismertette. Az utóbbi vállalatok összesített árbevétele 2008 és 2013 között több mint 15 százalékkal csökkent, jelentős részük üzemi eredmény szintjén veszteséges is volt – tette hozzá.

Urbán Zsolt, az MRSZ elnöke leszögezte: a hatékony médiapiaci működés alapvető feltétele a kiszámítható, a piac egészséges működését támogató szabályozás, a magas szintű önszabályozás, valamint a felek – az állami és piaci szereplők – közti párbeszéd.

Az elnök hangsúlyozta: a szövetség egy 2013-ban publikált tanulmánya szerint minden reklámra elköltött 10 forint 47 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét, a reklámadó azonban csökkenti a gazdaságra gyakorolt hatását.

Kifejtette, az MRSZ szorgalmazza a piaci szereplők önszabályozási szintjének emelését a reklámetikai kódex, a pályáztatási szabályok és tender útmutatók, ügynökségi díjazás, jogdíjak, valamint az ügynökségi bónusz területén.

Az EY friss kutatása kitért a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) működésére is, amellyel kapcsolatban Hivatal Péter elmondta: az NKH elsődleges feladata összefogni és ellenőrizni a kormányzat reklámokkal és PR-kommunikációval kapcsolatos közbeszerzéseit.

Rámutatott, a piaci szereplők szempontjából számos kérdés merült fel: nem világos, milyen alapfeltételekkel indulhatnak a közbeszerzésen a médiacégek, milyen bírálati szempontok fognak érvényesülni, és hogyan kezelik az állami médiumok részesedését. Nem látható előre, hogyan alakítja át a piacot a médiabüdzsé ilyen nagyfokú koncentrációja – mutatott rá.

Hivatal Péter egy tavalyi, a reklámadó hatásairól készített OECD-tanulmányra hivatkozva elmondta: a Magyarországon bevezetett sávos reklámadó egyedülálló a világon. A legtöbb országban hasonló adót közterületi hirdetésekre vetnek ki.

A teljes médiapiacra kivetett reklámadó Ausztriában és Görögországban létezik – ismertette. Elmondása szerint Ausztriában egységesen 5 százalék a kulcsa, és hatására 17,5 százalékkal csökkent a reklámpiaci szereplők száma. Görögországban 20 százalékos a kulcs alapesetben, de a befolyó jövedelmet a munkavállalók juttatásaira fordítják – jegyezte meg.

Az eseményen első alkalommal átadták az MRSZ által adományozott tiszteletbeli örökös tag címet, amelyet Takács Ildikó – aki egyebek mellett betöltötte korábban az MRSZ alelnöki posztját is -, valamint Sas István reklámfilmes kapott.

- MTI -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában