2020.10.30. 07:30
Hogyan előzhetjük meg a közúti baleseteket?
Beköszöntött az ősz, lassacskán elkél a téli öltözék, ez pedig nemcsak ránk, emberekre vonatkozik, hanem a gépjárművekre is.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock
Mindannyian tudjuk, hogy az őszi-téli időszakban a balesetek megelőzése tudatos felkészülést és fokozott óvatosságot, figyelmet igényel a közlekedés résztvevőitől. Éppen ezért lapunk felkereste a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányságot, hogy bővebb tájékoztatást kérjen arról, mire kell ügyelnünk ezekben a hónapokban, mikor nem érdemes útra kelni, továbbá felhívják a figyelmünket, hogyan előzhetjük meg a baleseteket. – Fontos, hogy mindenki alkalmazkodjon a megváltozott körülményekhez, mivel a balesetek egyik jellemző oka, hogy a járművezetők nem az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vesznek részt a forgalomban. Egyre hamarabb sötétedik, a nyári időszakhoz képest többször ered el az eső. Ezen időszakban csökken a látótávolság, a csúszós utakon megnő a fékút, így elengedhetetlen a megfelelő követési távolság és a jármű sebességének helyes megválasztása – közölték a Napló felkeresésére.
Csökkentsük a sebességet
Esős időszakban a felüljárókon, a hidakon, továbbá az erdősávval védett útszakaszokon az átnedvesedett falevelek miatt fokozottabban kell számolni az úttest csúszósságával. – A közlekedőknek számítaniuk kell arra is, hogy a járművek által az aszfaltra felhordott sár csúszóssá teheti az utakat. A manőverek – gyorsítás, lassítás, kanyarodás – óvatos végrehajtásával elkerülhető, hogy gépkocsink megcsússzon az úttesten. Vezetéskor fogjuk két kézzel a kormányt és figyelmüket összpontosítsuk folyamatosan az útra! A sáros, esős, ködös idő megköveteli a világító- és jelzőberendezések gyakoribb ellenőrzését. Tisztítsuk meg többször a fényszórókat, az irányjelzőket és a féklámpákat, hogy az általunk adott jelzéseket a többi közlekedő kellő távolságból észlelhesse. Fontos, hogy csak köd esetén használjunk ködfényszórót! – hangsúlyozták, ezután kiemelték: – Ha ködös útszakaszhoz érkezünk, járművünk sebességét csökkentsük és tartsunk a megszokottnál nagyobb követési távolságot, így elkerülhetjük a baleseteket. Ónos eső esetén – ha tehetjük – ne induljunk útnak sem autóval, sem gyalog. Ha mégis muszáj útra kelnünk, akkor lehetőleg válasszuk a nagyobb biztonságot nyújtó tömegközlekedési eszközöket. Elindulás előtt tervezzük meg az útvonalat, és számítsunk hosszabb menetidővel – fűzték hozzá.
– Érdemes megemlíteni azt is, hogy hideg időjárási viszonyok között nagymértékben csökkennek a nyári gumiabroncsok tapadási tulajdonságai, ezért időszerű az őszi-téli átállással kapcsolatos felkészülés. Fontos a futómű, az akkumulátor, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése, a gumiabroncs szezonális cseréje, a jól működő ablaktörlő, a megfelelő ablakmosó folyadék, páramentesítő használata, illetve a jégkaparó, a jégoldó spray beszerzése – tájékoztatott a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság.
Rossz látási viszonyok
Bizonyára sokan gondolják azt, hogy a téli időszakban a legtöbb közlekedési baleset a rossz látási viszonyok és a szélsőséges időjárás miatt következik be, azonban Hajdu Kristóf, a Koroknai Autósiskola gépjárművezető-szakoktatója úgy véli, ebben az esetben az emberi mulasztásnak is nagy szerepe van. – Habár a rosszabb időjárási viszonyok miatt minden bizonnyal megnőhetnek a környezeti tényezők miatti balesetek száma, statisztikailag továbbra is az emberi mulasztás miatt alakul ki a balesetek döntő többsége. Ezen okok közé tartozhatnak a gyorshajtások (akár az abszolút gyorshajtás, akár a relatív gyorshajtás) vagy az elsőbbség meg nem adása. A rossz látási viszonyok, valamint az esetleges figyelmetlenségek összeadódva is gyakran balesetbe torkollnak. Ez utóbbi kombináció kifejezetten a gyalogátkelőhelyek és kerékpáros átkelőhelyek környékén a legveszélyesebbek – nyilatkozta a Naplónak, majd hozzátette: – Leginkább talán a meghosszabbodott sötétség okozza a veszélyhelyzetek alapját. Sokkal később észleljük a közlekedés többi résztvevőjét és emiatt hamarabb alakulhat ki baleset. A gyalogos és kerékpáros átkelőhelyeket sokkal körültekintőbben kell megközelíteni, mint ahogyan azt tökéletes látási viszonyok között tesszük. Ezen kívül talán a megváltozott tapadás okoz még fejtörést. Az átázott és egyszer már letaposott falevelek ősszel nagyon csúszóssá tehetik az úttestet, és hasonlóan változik a tapadás havazás esetén. A legnagyobb veszély a magas épületek árnyékában lehet télen, ugyanis az árnyékban nem tud felolvadni az esetleges jegesedés, miközben a napsütötte részeken már normális tapadással találkozhatunk. A hirtelen tapadásváltozást nehéz lekezelni, ezért érdemes elméletben erre minél hamarabb felkészülni – mondta.
– Egy átlagos járművezető számára az egyik legfontosabb műszaki paraméter a járművének a tapadási tényezője. A megfelelő minőségű, állapotú és keverékű abroncs használata elengedhetetlen a biztonságos közlekedés érdekében, hiszen négy tenyérnyi felületen múlhat az életünk. Nem csak marketing fogás az, amit gumis műhelyek mondanak, hogy 3 miniméternél kisebb profilmélységgel rendelkező abronccsal inkább ne vágjunk neki a télnek. Ma már szerencsére nem luxus téli és nyári abroncsot tartani a járművünkhöz, a hőmérséklethez megfelelő keverék biztosít minket a megfelelő tapadásról. Mínuszok esetén szükséges továbbá odafigyelni arra, hogy a hűtőfolyadék, valamint az ablakmosó folyadék milyen alacsony hőmérsékletet tolerál. Ellenkező esetben sajnos nagyon kényelmetlen helyzetben találhatjuk magunkat fagyos időben – fűzte hozzá.
Fő a biztonság
A szakember úgy fogalmazott, önmagában egy-egy viszontagság nem kell, hogy eltántorítson minket a vezetéstől. – Ilyen nehézségek lehetnek, ha hullik a hó, ha esik az eső, ha sötét van, illetve ha ismeretlen területen járunk. A járművezető maga kell kitalálja, hogy mennyi nehézséget mer bevállalni, de mindenképpen érdemes ezeket a problémaforrásokat a minimálisra csökkenteni.
„Egy tapasztalt sofőr csak éppen annyi kockázatot vállal be, amennyit biztonsággal tud kezelni. De ha egy mód van rá, a járművünk és a saját határainkat ne közúton, hanem vezetéstechnikai tréningeken feszegessük”
– figyelmeztet.
Hajdu Kristóf végezetül hozzátette: – Az egyik leggyakoribb hiba, hogy az előbb említett helyzetekben is ugyanolyan sebességgel haladnak a közlekedők – ezt nevezzük relatív gyorshajtásnak, amikor nem a forgalmi, látási és útviszonyoknak megfelelő sebességet választunk. A mérsékelt sebesség és a nagyobb koncentráció – az emlékezetből vezetés mellőzése – mindenképpen nagy segítséget nyújt a veszélyhelyzet felismerésében és annak kellő időben történő elhárításában – mondta.
Sajnos az a tapasztalat, hogy napjainkban az autótulajdonosok még mindig nem tesznek eleget annak érdekében, hogy gépjárműjük gondosan fel legyen készítve a télre. – Az őszi-téli viszontagságok miatt muszáj elővigyázatosnak lenniük az autósoknak, az év utolsó felében nagyobb hangsúlyt fektetniük gépjárművükre – fogalmazott elöljáróban Ujhelyi Gergő, az Ujhelyi-Autó Kft. műszaki vezetője, aki a továbbiakban röviden taglalta, hogy miket szükséges ebben az időszakban ellenőrizni. – Elengedhetetlen, hogy az ügyfél olyan minőségű téli gumiabroncsot válasszon, ami alkalmas profilmélységgel bír. Továbbá nem feledkezhetünk meg a világításokról, illetve az ablaktörlő lapátok minőségéről. A szélvédőmosó tartályt téli ablakmosó folyadékkal kell feltölteni, valamint fontos ügyelni a feltöltöttségi szintje, indulás előtt szükségszerű ellenőrizni. Ezek mellett természetesen az akkumulátor töltöttségi állapotát, kapacitását, valamint a fékek, futóművek vizsgálata is nélkülözhetetlen – hívta fel a figyelmet Ujhelyi Gergő.
Nagy Emese