2007.11.20. 11:29
Ősszel súlyosabbak a sérülések
<p>A rendőrség tapasztalata szerint az őszi közúti balesetek közül több végződik súlyosabban, ezért nagyon fontos volna, hogy ha körültekintőbben közlekednénk ennek tudatában.</p>
– Szeptemberben és októberben összesen kétszázhúsz személyi sérüléses baleset történt, tizenöt százalékkal kevesebb, mint tavaly ilyenkor. Viszont ezek közül tíz halálos volt, ötvenhét pedig súlyos sérüléssel járt – hangsúlyozta VezendiJánosné, a megyei rendőr-főkapitányság szóvivője.
Vigyázz, csúszik!
Az őrnagy elmondta: a csúszósabb utak miatt több a „ráfutásos”, azaz a követési távolság be nem tartásából adódó baleset és megszaporodik a gázolások száma. Ez utóbbi okból a gyalogosoknak – legalábbis baleset-megelőzési szempontból – érdemes világosabb öltözetet viselni.A kora sötétedés miatt már a fél öt körül végzők is csak lámpafényes szürkületben érnek haza.
Sok gépjárművezető a téli útviszonyokat a havas úttal azonosítja. Pedig akkor is kellemetlen meglepetés érheti, ha az éjszaka nulla fok alá hűlt aszfaltburkolatra pára kerül, ami reggelre vékony, szinte láthatatlan jégrétegé lesz az úton. Fékezéskor a jármű sokáig csúszik ezen, azaz a fékút és ezzel a féktávolság jelentősen megnő.
Azt is vegyük figyelembe, hogy a nyári abroncs tartós 7 fok alatti hőmérsékleten elveszíti rugalmasságát, ami által a jármű másként reagál egy-egy manőverre, például kanyarodáskor, elinduláskor. Természetesen a legfontosabb, hogy az útviszonyoknak megfelelően sebességgel haladjunk, ne túl gyorsan!
A tél előtt mindenképpen vizsgáltassuk meg a gumik és a lámpák állapotát, a fékhatást, az ablakmosó folyadékot, az ablaktörlőket. Ne induljunk el a szélvédők megtisztítása, a világítás és a fék ellenőrzése nélkül.
Megnőhet a féktáv a hideg éjszakák után |
Sebesség (km/h) Féktáv száraz aszfalton (m) jegesen 50 25–28 105 90 67–68 230–235 130 120–123 475–480 |