2008.10.13. 16:18
Patthelyzet Derecske körül
<p>Az M4-es nyomvonala esetében közelednek az álláspontok, az M35-ösnél azonban két hatóság akadályozza egymást. Az FVM a Derecskét nyugatról elkerülő, míg a környezetvédelmi hatóság a keletről elkerülő utat nem engedélyezi.</p>
Nagykereki – Ma olyan új információkhoz jutottam, ami más megvilágításba helyezi az M4-es nyomvonalterveit – jelentette ki Csepi Lajos, a Közlekedési Minisztérium szakállamtitkára a pénteken Nagykerekiben tartott sajtótájékoztatón.
– A közlekedési tárca eddig az „északi” (Szentpéterszeg felé) nyomvonaltervet támogatta. Az itteni polgármesterekkel, civil szervezetek képviselőivel történt beszélgetések azonban azt mutatják, hogy a helybeliek többsége inkább a „déli” (Mezőpeterd felé) menő utat szeretné (Napló 09.03., 09.16. – a szerk.).
Utóbbi területen elmaradottabb az infrastruktúra, inkább szükséges lenne a fejlesztése illetve több települést és ezzel több embert lehetne autópálya-közelbe „hozni”.
Fontos szempont, hogy a Romániába irányuló vagy onnan érkező teherforgalom jelentős része a 42-es úton halad, és ez nem tevődne át az „északi” autópályára, mert az kerülőt jelentene – mondta az államtitkár, aki maga is szerzett tapasztalatokat a 42-es út forgalmáról, ezért érkezett kisebb késéssel a Nagykereki Bocskai-kastélyba.
Csepi Lajos kijelentette, hogy egyenértékűként kezelik a két és nyomvonaltervet és mindkettőre elkészítik a környezetvédelmi engedélyeztetési eljárást.
A térség lakói egyébként már egy kétszer két sávos gyorsforgalmi út kialakítáásval is elégedettek lennének, ami később autópályává fejleszthető.
A románok gyorsak
Galuska János, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. képviselője elmondta, hogy a román oldalon rendkívül intenzív autópálya építés folyik. Pontos információink nincsenek arról, mikorra készülnek el teljesen az úttal Nagykerekiig; 2009-2010-ről hallani, amit azonban a szakma kétkedve fogad.
Csontos János megjegyezte, hogy a határig történő területek kisajátítása most folyik, illetve hogy Nagyváradról már látszik az utolsó viadukt építése.
Magyar részről még az engedélyezési eljárások sem kezdődtek el, és bár az utóbbi dőszakban törvény segíti azok felgyorsítását, így is 1,5-2 évig tart, majd még további évekig az építkezés.
– A Derecskét elkerülő nyomvonal esetében patthelyzet alakult ki – mondta Csepi Lajos. – A várost nyugatról elkerülő szakaszt a Földművelésügyi Minisztérium nem engedélyezi az ott található igen értékes termőföldek miatt, a keletről elkerülőt pedig a környezetvédelmi hatóság, a természetvédelmi területek miatt.
Egyeztetünk, igyekszünk minél előbb valamilyen kompromisszumra bírni a feleket.
Nyitott határok |
A sajtótéjékoztatón elhangzott, igény lenne a nyírábrányi és a létavértesi határátkelő alkalmassá tételére a teherforgalomra, jelenleg ugyanis a Debrecenből, Nyíregyházáról rakományt szállító teherautók gyakran „a fél megyét megkerülve”, Biharkeresztesnél tudják csak átlépni a határt. A létavértesi átkelő esetében a 22 óra utáni nyitvatartást kérnék a környékbeliek. Bár ez pluszköltséget jelent, konkrét, valós igény van mögötte – hangsúlyozta Csontos János országgyűlési képviselő. |