Helyi közélet

2009.03.11. 06:59

Megaberuházások: „hitel alma"?

<p>Kaba, Debrecen, Budapest &#8211; Rept&#233;rbiznisz<br /> &#246;tmilli&#225;rd&#233;rt, bioetanol&#252;zem<br /> h&#250;szmilli&#225;rd&#233;rt &#233;s<br /> aut&#243;busz&#252;zlet 9 milli&#225;rd&#233;rt<br /> &#8211; csak n&#233;h&#225;ny kiragadott p&#233;lda<br /> azon nagyszab&#225;s&#250; fejleszt&#233;si<br /> elk&#233;pzel&#233;sek k&#246;z&#252;l, amelyekhez<br /> hitel is kell(ene)... <BR /><BR /></p>

 Reptérbiznisz

ötmilliárdért, bioetanolüzem

húszmilliárdért és

autóbuszüzlet 9 milliárdért

– csak néhány kiragadott

példa azon nagyszabású

fejlesztési elképzelések

közül, amelyeknek a

megvalósítását a hitelhez

jutás nehézségei

bonyolíthatják.

A Napló úgy tudja, hogy a buszprojekt

finanszírozási háttere stabil, a

többiek viszont még lázasan

egyeztetnek a pénzintézetekkel.

Van remény

– A debreceni autóbuszprojekt

finanszírozási háttere rendben

van, arról még tavaly nyáron

megállapodtunk a pénzintézetekkel.

Az összesen 9,3 milliárd forintos

beruházás finanszírozása

külső forrásokból, saját

erőből, illetve bankhitelből

történik.

Most úgy látom, hogy a

pozícióinkat e tekintetben legfeljebb egy

államcsőd ingathatná meg, erre

azonban reményeink szerint nem kerül sor

– mondta el a Naplónak Kossa

György, az Inter Tan-Ker

Zrt. vezérigazgatója.

Tőle tudtuk meg azt is, hogy a 140

autóbuszt már gyártják,

és március végén megkezdik

a Határ úti ipari parkban a

vadonatúj telephely

kialakítását is. Az

autóbuszok költsége

egyébként mintegy 8 milliárd

forint, a telephelyé pedig további 1,3

milliárd. Az új cég

várhatóan többszáz

volános sofőrt foglalkoztat majd

tovább.

Nincs kötbér

Minapi hír, hogy a repülőteret

és az Airport Debrecen Kft.-t

megvásároló Xanga Holding Zrt. nem

tudta tartani az önkormányzattal

kötött szerződés március

másodikai határidejét, és

fizetési hosszabbítást

kért.

Az ok prózai: miközben az 5,1

milliárd forintos vételár egy

részét hitelből

finanszíroznák, a válság

miatt kölcsönhöz jutni ma nem

egyszerű. Így fordulhatott elő, hogy a

vételár idén

folyósítandó első

részletét, kétmilliárd

forintot a Xanga nem tudta

határidőre előteremteni. Mivel azonban

a vevő az elmaradását a

szerződésben rögzített

módon jelezte, nem kell a

késedelemért

kötbért fizetnie.

Egyébként az önkormányzatot

455 millió forint kötbér

illetné, ha a vevő

szerződésszegése miatt el kellene

állnia az üzlettől.

A repülőtéri biznisznél

nagyságrendekkel nagyobb (mintegy 20

milliárd forintos invesztíciót

követelő) beruházás terveit

dédelgetik már jó ideje

Kabán.

 A volt répatermelők által a

cukorgyár bezárása után

alapított Első Magyar Bioetanol

Kft. tavaly talált egy indiai befektetőt,

aki fantáziát látott ugyan a

bioetanolgyár

felépítésében,

később azonban

(állítólag a tavalyi 60 ezer

forintos kukoricaár miatt) meggondolta

magát. Most megint van egy szakmai

befektető (ELME Ipari Csoport), amely

műszakilag megvalósíthatónak

tartja a beruházást, ezért

partnerséget vállalt a termelőkkel,

a finanszírozás körül azonban

számos kérdőjel van.

A beruházók leginkább azt

szeretnék, ha a

bioetanolüzem

kormánygaranciával,

MFB-finanszírozással valósulna

meg, de nem kizárt a kereskedelmi banki, avagy a

kockázatitőke-alapú

finanszírozás sem. Egyelőre azonban

minden képlékeny.

Pedig sokan szurkolnak az elképzelés

sikeréért, hiszen az üzem helyben

mintegy száz embernek adna

megélhetést.

 

 

Holding

  • Nem kell kötbért fizetnie a

  • debreceni repülőtér

    üzemeltetőjének

  • Debreceni repülőtér: kinek

  • éri meg?

  • Bioetanol üzemet

  • létesítenének

    Kabán

  • Decemberben próbaüzem

  • Kabán

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában