2009.03.11. 06:59
Megaberuházások: „hitel alma"?
<p>Kaba, Debrecen, Budapest – Reptérbiznisz<br /> ötmilliárdért, bioetanolüzem<br /> húszmilliárdért és<br /> autóbuszüzlet 9 milliárdért<br /> – csak néhány kiragadott példa<br /> azon nagyszabású fejlesztési<br /> elképzelések közül, amelyekhez<br /> hitel is kell(ene)... <BR /><BR /></p>
Reptérbiznisz
ötmilliárdért, bioetanolüzem
húszmilliárdért és
autóbuszüzlet 9 milliárdért
– csak néhány kiragadott
példa azon nagyszabású
fejlesztési elképzelések
közül, amelyeknek a
megvalósítását a hitelhez
jutás nehézségei
bonyolíthatják.
A Napló úgy tudja, hogy a buszprojekt
finanszírozási háttere stabil, a
többiek viszont még lázasan
egyeztetnek a pénzintézetekkel.
Van remény
– A debreceni autóbuszprojekt
finanszírozási háttere rendben
van, arról még tavaly nyáron
megállapodtunk a pénzintézetekkel.
Az összesen 9,3 milliárd forintos
beruházás finanszírozása
külső forrásokból, saját
erőből, illetve bankhitelből
történik.
Most úgy látom, hogy a
pozícióinkat e tekintetben legfeljebb egy
államcsőd ingathatná meg, erre
azonban reményeink szerint nem kerül sor
– mondta el a Naplónak Kossa
György, az Inter Tan-Ker
Zrt. vezérigazgatója.
Tőle tudtuk meg azt is, hogy a 140
autóbuszt már gyártják,
és március végén megkezdik
a Határ úti ipari parkban a
vadonatúj telephely
kialakítását is. Az
autóbuszok költsége
egyébként mintegy 8 milliárd
forint, a telephelyé pedig további 1,3
milliárd. Az új cég
várhatóan többszáz
volános sofőrt foglalkoztat majd
tovább.
Nincs kötbér
Minapi hír, hogy a repülőteret
és az Airport Debrecen Kft.-t
megvásároló Xanga Holding Zrt. nem
tudta tartani az önkormányzattal
kötött szerződés március
másodikai határidejét, és
fizetési hosszabbítást
kért.
Az ok prózai: miközben az 5,1
milliárd forintos vételár egy
részét hitelből
finanszíroznák, a válság
miatt kölcsönhöz jutni ma nem
egyszerű. Így fordulhatott elő, hogy a
vételár idén
folyósítandó első
részletét, kétmilliárd
forintot a Xanga nem tudta
határidőre előteremteni. Mivel azonban
a vevő az elmaradását a
szerződésben rögzített
módon jelezte, nem kell a
késedelemért
kötbért fizetnie.
Egyébként az önkormányzatot
455 millió forint kötbér
illetné, ha a vevő
szerződésszegése miatt el kellene
állnia az üzlettől.
A repülőtéri biznisznél
nagyságrendekkel nagyobb (mintegy 20
milliárd forintos invesztíciót
követelő) beruházás terveit
dédelgetik már jó ideje
Kabán.
A volt répatermelők által a
cukorgyár bezárása után
alapított Első Magyar Bioetanol
Kft. tavaly talált egy indiai befektetőt,
aki fantáziát látott ugyan a
bioetanolgyár
felépítésében,
később azonban
(állítólag a tavalyi 60 ezer
forintos kukoricaár miatt) meggondolta
magát. Most megint van egy szakmai
befektető (ELME Ipari Csoport), amely
műszakilag megvalósíthatónak
tartja a beruházást, ezért
partnerséget vállalt a termelőkkel,
a finanszírozás körül azonban
számos kérdőjel van.
A beruházók leginkább azt
bioetanolüzem
kormánygaranciával,
MFB-finanszírozással valósulna
meg, de nem kizárt a kereskedelmi banki, avagy a
kockázatitőke-alapú
finanszírozás sem. Egyelőre azonban
minden képlékeny.
Pedig sokan szurkolnak az elképzelés
sikeréért, hiszen az üzem helyben
mintegy száz embernek adna
megélhetést.
Holding
debreceni repülőtér
üzemeltetőjének
éri meg?
létesítenének
Kabán
Kabán