Helyi közélet

2013.05.02. 18:53

Egyelőre cipelni kell a csomagokat

Debrecen - A kényelmi szempontokat megelőzik a biztonságiak a MÁV magyarázata szerint.

Debrecen - A kényelmi szempontokat megelőzik a biztonságiak a MÁV magyarázata szerint.A debreceni vasútállomáson lépcsőn lehet fel-le jutni a vágányokhoz. E lépcsőkön semmilyen rámpa nincs, ami a csomagokat cipelő embereknek segítségére lehetne. Naponta több ezren is megfordulhatnak az állomáson.

A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának arra a kérdésünkre adott válaszából, hogy elképzelhető-e rámpa építése – ami valószínűleg nem járna kiugróan magas költséggel, de érezhetően növelné az utasok komfortérzetét, és a XXI. században talán nem is túlzó elvárás – az derült ki: nagysokára igen, előbb talán.

Két beruházás

A debreceni állomás gyalogos aluljárója 1974-ben épült, az akkori követelményeknek megfelelően. A mozgásukban korlátozottak számára az esélyegyenlőségi feltételeket azóta különböző módszerekkel biztosítja a vasúttársaság, ám ezek a módszerek nem alkalmasak arra, hogy egyúttal a kerekes bőröndök, kerékpárok lépcsőkön való mozgatásának kényelmét szolgálják” – írja válaszában a MÁV.

Hivatkozik arra, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megkezdte a vágányhálózat átépítési projektjének előkészítését, illetve Debrecennel közösen folyik a intermodális csomópont kialakításának előkészítése. Ezek tervezése során olyan új építészeti előírások, esélyegyenlőségi megoldások érvényesülnek, melyek egyben alkalmasak lesznek az utaskényelmi elvárások kielégítésére is – vagyis a MÁV ígérete szerint rámpa is épül majd. Minderre azonban várni kell: a NIF idén tavasszal még csak a vágányhálózat átépítésének megtervezésére szóló pályázatot írta ki, az intermodális csomópont beruházás pedig leghamarabb 2015-ben kezdődhet.

Ideiglenes megoldás

Az ún. bőröndhúzó rámpák, utólagosan lépcsőre telepített lejtők léteznek fémből illetve speciális műanyagból, amelyekről műszaki és egyéb, a megvalósítást befolyásoló adatokat kért be a vasúttársaság. A MÁV Zrt. ezek ismeretében fog dönteni, hogy lehetséges-e a fenti beruházásokat megelőzően valamilyen utólagos megoldást találni lépcsőre telepített lejtő kialakítására. A döntés előtt a szakértők mérlegelik, hogy egy utólagos – a lépcsők áteresztő kapacitását szűkítő – megoldás idézhet-e elő balesetveszélyt, mivel a debreceni állomás aluljárójának utasforgalma lényegesen nagyobb intenzitású, mint más egyéb állomás, ahová már telepítettek bőröndhúzó rámpát (pl. Budaörsön), vagy kerékpárok számára ún. tolósínt. Az utasok biztonságának érvényesítése lényegesebb, mint az egyébként szintén jogos kényelmi szempontok” – hangsúlyozza a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.

HBN-SzT

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában