2013.05.24. 14:01
Szakértői vélekedés a beszélő ATM-ekről
A válaszokat a billentyűzeten adják meg, amely Braille-írásjegyekkel van ellátva.
A válaszokat a billentyűzeten adják meg, amely Braille-írásjegyekkel van ellátva.
Debrecen. Egy bankjegykiadó automatából pénzt felvenni vagy mobiltelefon egyenleget feltölteni a napi rutin része legtöbbünknek. Nincsenek ilyen könnyű helyzetben látássérült embertársaink, akikhez az ATM képernyőjén megjelenő információk nem jutnak el. Az országban működő 430 K&H ATM közül 413 van felszerelve olyan szövegfelismerő és olvasó szoftverrel, ami a vakok- és gyengénlátók számára is lehetővé teszi a bankjegy-automaták biztonságos használatát.
Türelmi idő
Fél évet kapott Magyarország az ENSZ fogyatékosügyi bizottságától, hogy beszámoljon arról, milyen intézkedéseket tett annak érdekében, hogy a jövőben már csak olyan új bankjegykiadó automaták kerüljenek forgalomba, amelyeket a vakok- és gyengénlátók is használni tudnak. Magyarországon ma mintegy 120.000 látássérült ember él, akiknek többsége egyáltalán nem, vagy csak bizonytalanul tud használni egy készpénzkiadó automatát. Az ATM-k Braille-írásjegyekkel ellátott billentyűzetei nem adnak kielégítő megoldást, mert éppen azokat a megerősítő kérdéseket nem látják a felhasználók, amelyek egyebek mellett a biztonságos pénzkiadást segítik. A K&H Bank országszerte 430 bankjegykiadó automatát üzemeltet, ezek közül 413 fel van szerelve egy olyan szövegfelismerő és olvasó programmal, amely a látássérültek számára „olvassa fel” az ATM képernyőjén megjelenő információt.
HBN