Helyi közélet

2014.09.06. 10:22

Vendégjegyzet: Két légitámadás egy napon

<em>Hetven évvel ezelőtt, 1944. szeptember 1-én kétszer érte légitámadás Debrecent. Mindkét esetben az amerikai légierő gépei hajtották végre az akciót dél-olaszországi támaszpontokról felszállva. De miért volt szükség ezekre a légitámadásokra, mi történt aznap?</em> Horváth Attila jegyzete.

Hetven évvel ezelőtt, 1944. szeptember 1-én kétszer érte légitámadás Debrecent. Mindkét esetben az amerikai légierő gépei hajtották végre az akciót dél-olaszországi támaszpontokról felszállva. De miért volt szükség ezekre a légitámadásokra, mi történt aznap? Horváth Attila jegyzete.

A keleti front déli szakasza 1944. augusztus 20-án újra mozgásba lendült. Ekkor a szovjetek megindították a Iaşi-Kisinyovi támadó hadműveletet, melynek sikere három nappal később frontváltásra ösztönözte a román vezetést. Ezt a helyzetet kívánta támogatni az amerikai légierő közvetett módon úgy, hogy nagyrészt leállítja az ipari célpontok elleni légitámadásokat, és a hangsúlyt június 2-át követően ismét a kelet-magyarországi célpontok jelentik. A bombázók bevetésével a vasúti hálózat szétrombolása volt a cél a fontosabb pályaudvarok kiiktatásával. A németek által használt repülőtereken lévő gépállomány pusztítására pedig teljes vadászrepülő osztályok kerültek bevetésre.

Aznap kétszer szólaltak meg a légiriadót jelző szirénák. Először reggel 8 óra 25 perckor a 325. vadászrepülő osztály P-51 „Mustang” vadászgépei alacsonytámadást hajtottak végre a repülőgépekkel zsúfolásig megtelt debreceni repülőtér ellen. A támadók hat órakor szálltak fel Lesina repülőteréről, és 6000 méteres magasságban hatoltak be hazánk légterébe. Közeledve a célponthoz az 51 Mustangból 11 biztosító feladattal 1100 méter magasságban figyelte a légteret, a többi 40 támadó vadászgép pedig többszöri rácsapással lőtte végig minden irányból a repülőteret. Tevékenységük azonban nem merült ki a repülőtér elleni csapásban. Debrecen határában mozdonyokra vadásztak, végiglőtték a Szoboszlói utat, a Csapó- és Rákóczi utcai piacot, hatalmas riadalmat keltve az emberekben. A támadás olyan gyorsan lezajlott, hogy az elrendelt légiriadót sem fújták le. Alig telt el ezután két óra, amikor újra felbőgtek a szirénák, és a város fölé érkezett az amerikai 304. bombázó ezred B-24 „Liberator” bombázókból álló köteléke. Ennek az egységnek a célpontra való rárepülésekor (melyet Bihardiószeg irányából hajtott végre) valamilyen probléma jelentkezett, mert a gépek bombaoldás nélkül kifordultak a célpont fölül, és fordulót kezdtek Hajdúböszörmény felé. A kötelékben akkora zavar keletkezett, hogy a második rárepülést már az ezred mindhárom osztálya önállóan hajtotta végre. A Debrecent harmadikként elhagyó 455. bombázórepülő osztály eltévedt, és az útjába eső Berettyóújfalu vasútállomását és a hazafelé vezető úton Újvidék pályaudvarát támadta. A Debrecen megközelítését újra elvégző két kötelék 52 Liberatora 11 óra 44 perckor kezdte meg a pályaudvar bombázását. Bombaoldás közben a 456. bombázórepülő osztály egyik Liberatorát az intenzíven tüzelő légvédelmi tüzérség részéről találat érte, melynek során - miután a személyzete ejtőernyővel sikeresen elhagyta - a Monostorpályi út és a Leiningen utcák között lévő „Kettőshegy” területére zuhant. A fogságba esett repülősök közül többen sebesülten értek földet, de a lakosság részéről is érte őket inzultus.

A város kárhelyei némileg megegyeztek a június 2-ai támadás által sújtott városrészekkel. A bombaszőnyegek jellemzően a Mikepércsi úttól kezdődtek és haladtak északnyugati irányban. Súlyos károk érték a Gázgyárat, ahol telitalálat érte a 8000 köbméteres gáztároló tartályt is, mely hatalmas robbanással repült a levegőbe. Több mint 50 bomba találta el a Villanygyárat, melynek termelése a napi átlag 1/8-ára csökkent le. Ez a jelentős veszteség nagy hatással volt az emberek mindennapjaira, különös tekintettel a közlekedésre. Telitalálatok érték a Nagyállomás melletti 2-es számú postahivatalt, melynek összeomlott óvóhelyéről tíz postai dolgozó holttestét emelték ki. További találatok érték a Deák Ferenc utcán a Járásbíróság, a Törvényszék és az OTI épületét. Elpusztult a Piac utca - Hunyadi utca - Deák Ferenc utcák villájában álló Royal szálloda, a mellette álló IBUSZ menetjegyiroda. Egy bomba leborotválta a Wiener palota sarkát és a pincében robbant. Az ott lévők közül 16-an életüket vesztették. A legtöbb bomba a vasútállomás mellett lévő Vargakertre esett. A sokat szenvedett városrészre több mint 100 bomba csapódott be. A bombaszőnyeg vége elnyúlt egészen az akkori Fémipari Szakiskoláig (ma Mechwart), ahol szintén beomlott az óvóhely egy telitalálattól, több ember halálát okozva.

A szeptember 1-ei légitámadások szomorú mérlege: 112 halálos áldozat, akiknek sírjai mai napig megtalálhatóak a Köztemető bombázottak parcellájában.

- Horváth Attila -

A szerző helytörténeti kutató.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában