2016.10.28. 10:06
Ez eszik, az meg telefonál
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Egy tavalyi felmérés szerint tízből nyolc sofőr megosztja figyelmét vezetés közben.
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Egy tavalyi felmérés szerint tízből nyolc sofőr megosztja figyelmét vezetés közben.
Erre mutatott rá a LeasePlan Mobility Monitor globális felmérés, melyet négyezer járművezető részvételével, 17 országban végeztek. A jó hír az, hogy az eredmény enyhe javulást mutat 2014-hez képest, amikor még a sofőrök 84 százaléka foglalkozott egyszerre több dologgal vezetés közben.
Telefon vagy autó?
A leggyakoribb vezetés közbeni tevékenység a telefonálás, az italfogyasztás és az evés. A járművezetők 17 százaléka állítja, hogy üzenetet, sms-t ír a volánnál. Az X (1965 és 1981 között születettek) és Y (1982 és 1999 között születettek) generáció a baby-boomerekhez (1946 és 1964 között születettek) képest többször osztja meg figyelmét vezetés közben. A generációk közötti rés különösen nagy az üzenetírásban és közösségi média használatában. A baby-boomerekhez képest az üzenetírás az X generáció és az Y generáció körében majdnem kétszer olyan népszerű. A telefonálás elterjedt vezetés közbeni tevékenység minden korosztály számára; a megkérdezettek 69 százaléka válaszolta azt, hogy telefonál vezetés közben. A kommunikáció az emberi természet szerves része, mely magyarázatot adhat arra, hogy a járművezetők harmada nem tud fontossági sorrendet felállítani a telefonja és autója között. Magyarországon a telefonálás a leggyakoribb vezetés közben.
Agresszió az úton
A felmérés arra is rákérdezett, hogy a járművezetők találkoznak-e agresszív viselkedéssel az utakon. A legtöbb válaszadó szerint előfordult, hogy ledudálták őket, bevágtak eléjük, hátulról túl közel mentek hozzájuk, nagy sebességgel előzték meg őket, és agresszíven mutogattak feléjük. Minden háromból két válaszadó tapasztalt gyorshajtást más vezetők részéről, ugyanakkor a válaszadók fele maga is gyorsan hajt. A felmérés rámutat a három generáció által közösen zavarónak tartott tényezőkre: a baby-boomerek, az X és Y generáció is a hátsó követési távolság be nem tartását tartja a legzavaróbbnak, melyet a túl lassú vezetés és a hirtelen bevágás követ. A magyar járművezetők 47 százaléka válaszolta, hogy csak akkor hajt gyorsan, amikor siet.
HBN