Helyi közélet

2017.01.28. 10:46

Kátyúk indította „hólabda”

Debrecen - Bármelyik oldalról nézzük, a kátyúproblémára még nehéz jó megoldást találni.

Debrecen - Bármelyik oldalról nézzük, a kátyúproblémára még nehéz jó megoldást találni.

Miután megtudtuk, hogy a debreceni önkormányzat az előző évi költségvetésében 200 millió forintot különített el – vélhetően kisfelületű – úthibák kijavításra, a következő kérdésünk a kátyúzás menetére vonatkozott.

Az infrás kátyúzási technológia nagyon jó, de nagyon lassú.

Varga László

A válasz szerint a polgármesteri hivatal útellenőrei a város 4 nagy területén (északi, keleti – délkeleti, nyugat – délnyugati és belváros) dolgoznak, bejárási ütemterv alapján ellenőrzik a területükön található utakat. Az észlelt úthibákat jelentik a területileg illetékes ügyintézőnek, akik gondoskodnak a szükséges javíttatási munkákról. Ennek során a tömegközlekedési és főbb gyűjtőutakat kiemelten kezelik, s azután következhetnek az alacsonyabb kategóriájú utak.

A hideg nem akadály

Az ilyenkor alkalmazott hidegaszfaltos technológia száraz időjárási körülmények között végezhető, mínusz-10 fok sem jelent akadályt. Lényegesebb a hőmérsékletnél, hogy az úthiba kijavítása előtt a kátyút ki kell takarítani, és amennyiben szükséges körbe kell ütni. A hidegaszfalt a hozzáadott anyagoknak köszönhetően kiváló tapadással rendelkezik, melyet a berakás után tömöríteni kell. Amennyiben szükséges, az így kijavított úthibákat melegaszfalttal is helyreállítják – eddig a válasz.

A probléma alaposan megmozgatta az Agora tagjait is, s mivel a város ügyes-bajos dolgait kiveséző társaság tagja a városfejlesztési főosztály ma már nyugdíjas korábbi vezetője, Varga László is, valamennyi felvetésre szakszerű választ kaphattak az agorások. Minden észrevétel és az arra adott válasz újabb irányba vezette a vitát, ami így egyre inkább hasonlított egy hólabdához, melyet többen görgettek.

A labdát, vagy inkább a (vélemény)lavinát Jónás Imre indította el, amikor egy máshol alkalmazott kátyúzási módszer felől érdeklődött: lehet, kicsit költségesebb, de ha tartósabb, akkor miért nem alkalmazzák Debrecenben is? Varga László azonnal reagált: „ az infrás kátyúzási technológia 2000. óta ismert Magyarországon, 2005. körül kísérleti jelleggel ki is próbáltuk Debrecenben. Nagyon jó a technológia, de azért nem alkalmaztuk, mert nagyon lassú, 30-40 perc kell egy kátyú rendbetételére, és 8-10-szer drágább mint a hagyományos módszer.”

Nem „olcsóbb a drága”

Ezt követően Ábrahám László egy számítással próbálta igazolni, hogy a drága az olcsóbb. Úgy érvelt, hogy adott összegből az első években csak egy bizonyos hányadukat lehetne kijavítani, de az legalább évekig tartana, azaz a következő évben kevesebb helyen kellene beavatkozni, s mindig kevesebben, az az ötödik évben pedig – köszönhetően a tartós javításoknak – szinte felszámolódna a városban a kátyúsodás. Varga László erre előbb a pénzhiányt említette meg: „Amíg az emelt összeggel kell finanszírozni a kátyúzást, melyik zsebből vegyük el a forrást, mert arra nem lehet számítani, hogy jelentősen megnőjön a város költségvetése.” Majd kicsit szakmázott: „A kátyúk kialakulása nem ugyanazokon a helyeken történik, általában új burkolatfelületen, vagy az elöregedett útburkolatokon a helyreállított helyek közelében. 8-10 év alatt az aszfalt is elöregszik, ha van keret, le kell marni a kopóréteget és újat leteríteni minimum 4 centiméter vastagságban. Mivel a kisfelületű javítás (kátyúzás) csak az útfelület egy részére vonatkozik, nincs garancia arra, hogy mellette újabb kátyú ne keletkezzen az amúgy is elöregedett, vagy hibás burkolaton.

HBN–ÉP

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában