2017.03.17. 07:22
Két javítás helyett egy is elég lenne
Debrecen - Az infraredes technológia szakértője állítja: olcsóbb és tartósabb lenne úgy kátyúzni.
Debrecen - Az infraredes technológia szakértője állítja: olcsóbb és tartósabb lenne úgy kátyúzni.
Tovább gurult a „Kátyúk indította hólabda”, ugyanis cikkünkre reagált egy dunakeszi vállalkozó. Mint írta már nyolc éve alkalmazzák azt az angol infraredes technológiát, melyről a Napló-Agora rendszeres levelezője, a városfejlesztési főosztály nyugdíjas vezetője, Varga László azt állította, sok időt vesz igénybe és nagyon költséges.
Télen is tartós
„A technológiánk egy furgonba van beépítve, mely tartalmazza az aszfaltjavításhoz szükséges összes eszközt és anyagot, ami egynapi munkavégzéshez szükséges. Függetlenül tud dolgozni az aszfaltkeverő telepektől, ami a téli időszakban jelent rendkívüli előnyöket. Az elsőre is tartós és meleg javítást a kétfőnyi személyzet 15-20 perc alatt tudja elvégezni, a forgalom lehető legkisebb korlátozása mellett.” Így kezdődött a levél, amely éppen elég figyelemfelkeltőnek bizonyult a további részletek megismeréséhez. Első telefonos megkeresésünkkor a cégvezető elmondta, akár mínusz 17 fokban is dolgoznak vele, és nem kell akkor sem lényegesen több időt szánni rá, mint a melegebb időjárásban, a tartóssága viszont minden évszakban ugyanolyan, azaz elég egy beavatkozás. A jelenleg elterjedt gyakorlat szerint plusz öt fok alatt csak hideg aszfaltozást végeznek, és később az idő javulásával ugyanott meleg aszfalttal tömik be a kátyúkat. A vállalkozó állítja: mindez pénzkidobás, hiszen csak egyszer kellene például a városüzemeltetési cégeknek beruházni, és az infraredes technológiával egész évben lehetne kátyúzni, míg végül annyira feljavulnának az utak, hogy egyre kevesebbet kellene ilyen célra pénzt fordítani.
Széles körben terjesztenék
A cégvezető sorait elküldtük Varga Lászlónak is. Válaszában kitartott korábbi véleménye mellett: „amikor Magyarországon megjelent ez a technológia, rögtön kipróbáltuk, és árakat is kértünk a különböző nagyságú (felületű) berendezések által végzendő kátyúzásra. Lehet, hogy azóta ezen berendezések ára is lement úgy, mint a napelem, és olcsóbban tudnak dolgozni, mint korábban.” A továbbiakban ellenérvként felhozta, hogy a cég eddig még sosem indult a város által kátyúzásra kiírt nyílt közbeszerzési eljáráson, pedig az áraival megelőzött volna minden versenytársát. Erre a dunakeszi vállalkozó azt mondta, ők elsősorban a technológiát árulják, főleg sürgős esetekben vállalnak munkát.
Negyedénél kevesebbe
Az árakat megismerve, kiderült, a hagyományos és az infraredes technológia összevetésében az utóbbi jobb mindenben. A szakmai részletek mellőzésével legyen annyi elég, hogy az aszfalt 5 centiméteres, illetve teljes mélységű javítása a jelenleg alkalmazottnál négyzetméterenként 7 ezer 445 forint, míg az újabb technológiával 1620 forint. (Mindez munkabér, üzemanyag, amortizációs, szervezési és egyéb költségek nélkül.) Az infraredes technológiához kompletten meg kellene vásárolni néhány furgont, darabját 20 millió forintért, és saját üzemeltetésben lehetne kátyúzni – mondta a cégvezető. Hozzátette, néhány helyen már alkalmazzák, de nagyon nehezen fogadják be az újat az önkormányzatok.
Ezzel kapcsolatban Varga László is kifejtette: „A téli hóolvadás után, amely sokszor esővel is párosul, Debrecen úthálózatán 1-2 nap alatt 700-1000 kátyú is ki tud alakulni. Ezek betömése azonnali feladat. Az infratechnológiával elvégzendő ilyen munkához legalább 6-7 berendezés kellene. Olyan cégnek adni viszont, amelynek az úthelyreállítás nem profilja, nem szabad.”
A témát szeretnénk folytatni, várjuk a polgármesteri hivatal reakcióját is, mivel a vállalkozó már ott is jelentkezett a technológiával.
HBN–ÉP
Kátyúk indította „hólabda”
Bármelyik oldalról nézzük, a kátyúproblémára még nehéz jó megoldást találni.