2017.03.07. 07:38
Újra kell tanulnunk a debreceni közlekedést
Debrecen - Ötvenkét csomópontot érintő változtatások következnek – gyorsítanák a forgalmat.
Debrecen - Ötvenkét csomópontot érintő változtatások következnek – gyorsítanák a forgalmat.
A Széchenyi és a Kossuth, illetve a Szent Anna és a Miklós utca tengelyén egyirányúsítanák a forgalmat a tömegközlekedés kivételével; az Árpád tértől a Balmazújvárosi út–Szabó Lőrinc utcai kereszteződésig lámpákat telepítenének és zöldhullámot terveznek; körforgalommá alakítják a Nagyerdei körút–Pallagi út csomópontot a rendszeres torlódások miatt… Kiragadott példák abból a nagyívű koncepcióból, amely megvalósítását már áprilisban elkezdi Debrecen városa és amitől – miként Papp László hétfőn hangsúlyozta – a csomópontok áteresztőképességének átlagosan 50 százalékos növekedését várják. Az előkészítés másfél éve zajlik, ő maga ötéves polgármesteri ciklusa egyik legfontosabb céljának nevezte a bruttó 1,4 milliárd forintos beavatkozást.
Sokkal gyorsabb haladást ígérnek
Októberben másfél évre lezárják a 4-es főutat a leendő Petőfi téri főpályaudvar-beruházás miatt, elképzelhető, hogy mekkora kalamajkával jár majd nélkülözni a debreceni közlekedés ütőereként is nyugodtan aposztrofálható útszakaszt. Másfél évre ideiglenes forgalmi rendet kialakítani, majd amikor már nagyjából hozzászoktak, visszacsinálni mindent? Ha már felfordulás, akkor lássuk meg benne a lehetőséget, vizsgáljuk felül a jól-rosszul működő teljes városi közlekedést, avatkozzunk be a legidegesítőbb pontokon és próbáljuk meg az egészet összehangolni: körülbelül ez járt a városvezetés fejében, amikor úgy döntött, újrarajzolja a debreceni közlekedést. Tüneti kezelés helyett hosszú távú megoldást.
Egészben látni
– A forgalmasabb csomópontok csúcsidei túlterheltsége abból a tényből is következik, hogy míg 1999-ben 55, addig tavaly már több mint 90 ezer gépjárművet tartottunk nyilván Debrecenben. Csak a Kossuth-Burgundia kereszteződésben napi 55 ezer gépjármű halad át. Az általunk kidolgozott közlekedési program összefüggő koncepcióként hozhat változást, bármelyik csomópont kiválása az egész rendszert befolyásolja.
Tudom, hogy ez olyan terület, mint a foci, vagyis mindenki tudja a tutit, de itt valóban muszáj nem csak városrészekben, hanem teljes egészben gondolkodni. Egy-egy csomópontba önmagában értelmetlen lenne belenyúlni
– adta meg az alaphangot hétfői sajtótájékoztatóján Papp László.
A polgármester mindjárt azt is világossá tette, hogy az álmodozás helyett a földön kellett maradniuk, vagyis például persze, lehet új troli felsővezeték-rendszert kialakítani, de akkor az egész projektre szánt bruttó 1,4 milliárd forintot azonnal meg is lehet sokszorozni…
– A programunk szerint átépítendő vagy csak átalakítandó ötvenkét csomópontban a változást követően átlagosan 50 százalékkal nő majd az áteresztőképesség – közölte.
Fotó: Molnár Péter
Ezt elsősorban a lámpák ciklusidejének csökkentésével, gyalogosátkelők áthelyezésével, megszüntetésével, új zöldhullámokkal tervezik elérni Gulyás Imre (Gulit Közlekedéstervező Mérnökiroda) és Mocsári Attila (Terv Tár Kft.) közlekedésmérnökök elképzelései által. Mindezzel szoros összefüggésben 8 kilométer kerékpárutat, illetve kerékpáros övezetet is kialakítanak.
Papp László arról is beszámolt, hogy a következő időszakban lakossági fórumokon igyekeznek válaszolni a felvetődő kérdésekre. Így arra is, hogy több csomópont „belámpázása” nem a „jelzőlámpás lobbi” műve, hanem a gyalogosok miatti szükségszerűség: zöldhullám csak úgy lehetséges, ha a járókelők áthaladását is szabályozzák a kereszteződésekben.
Hosszú a lista
Az 52 csomópontról a későbbiekben részletesen is írunk. Bár hétfőn erről nem volt szó, egy korábbi háttérbeszélgetésen elhangzott: az új rend augusztustól él, hogy legyen idő hozzáedződni az iskolakezdésig. Azért fussunk át pár lényeges változást.
Talán a legnehezebb azt lesz megszokni, hogy a Széchenyi (a Nyugati utcától) és Kossuth utcák nyugatról keleti, a Szent Anna és Miklós utcák keletről nyugati irányban válnak egyirányúvá a tömegközlekedést és a taxikat leszámítva. A buszok és a trolik ugyanis egy buszsávon ugyanúgy járnak majd, ahogy jelenleg is.
A leghamarabb, áprilisban az Árpád tér–Nyíl utcai csomópont átalakítása kezdődik meg, ahol könnyebbé teszik a Kassai útra való kanyarodást a Nyíl utca irányából érkezőknek, míg a Nyíl utca felé egészen a kanyar utánig két sávon haladhatnak majd.
Grafka: uft.hu
Ha már az elmúlt években nem sikerülhetett körforgalmat építeni a Hadházi út–Nyíl utcai csomópontban, akkor most belámpázzák, illetve a Bem tér felől érkező, a Nyíl utca felé tartó közlekedőknek plusz sávot is kialakítanak.
Különösen örvendetes, hogy az István és Szoboszlói utak kereszteződésében, ahol eddig az István úton a város felé tartók nem kanyarodhattak balra a 4-es főútra, hanem kénytelen-kelletlen elmentek a körforgalomig és úgy vissza, most már közvetlenül is célba vehetik a főutat.
Kétszer egysávossá alakítják az Egyetem téri körforgalmat, ahol megszüntetik az egyik gyalogátkelőt, illetve a Nagyerdei körúton, a Konzervatóriumnál plusz sáv épül azért, hogy aki balra kanyarodna a körforgalom felé, ne tartsa fel az egyenesen tovább haladni szándékozókat.
És így tovább, a változásokról folyamatosan beszámolunk.
A körgyűrűre szorítani
A tervek szerint jövő februárra elkészül az M35-ös sztráda déli elkerülője, azaz nem kell bemennie a városba annak, aki az autópályán vagy a 4-es főúton Hajdúszoboszló irányából érkezik és a 42-esen szeretne tovább haladni. Ez jó. Ha hozzávesszük, hogy elvileg a 4-es főúton Nyíregyháza felől érkezők is megkerülhetik a várost a nyugati körgyűrűn, akkor mondhatnánk, nagyon jó. Csakhogy az állami szabályozók még mindig nem tették lehetővé azt, hogy a nyugati körgyűrű egésze ingyenesen használható legyen, márpedig így kevesebben használják, mint lehetne. Papp László kérdésre válaszolva kijelentette: tárgyalnak az állammal arról, hogy miként lehetne Debrecen szempontjából megnyugtatóan rendezni a problémát.
Jelentősen átszabják a cívisváros közlekedését
Számos közlekedési csomópontot alakítanak át és több utcát egyirányúsítanak Debrecenben, hogy felgyorsítsák a közlekedést.