2017.05.15. 15:17
Tankönyv-ügyben hallgatnak a Tanítanékra
Debrecen - Felvázolják, szerintük mit jelent az esélyteremtő, átjárható iskolarendszer.
Debrecen - Felvázolják, szerintük mit jelent az esélyteremtő, átjárható iskolarendszer.
„Csak és kizárólag olyan köznevelési koncepciót lehet fogadni, amely társadalmi konszenzuson alapul” – ez az első pontja a Tanítanék Mozgalom Kockáskönyvnek nevezett szakmai oktatáspolitikai javaslatának, amelyről május 5-én Debrecenben beszélt Diószegi Nóra.
A mozgalom egyik alapítóját, a Kettős Mérce újságíróját a minden évben egy adott társadalmi probléma civil eszközökkel való megoldására összpontosító rendezvény a Bánkitó Fesztivál szervezte programra invitálták. A vendég beszélt a mozgalom kezdeteiről, a tollvonással, azaz csupán rendeletmódosítással megoldható 12 pontnyi közoktatás-javító javaslatsorról, amire 2016-ban tüntetést építettek, majd az azt követő országos 25 ezer főt megmozgató polgári engedetlenségről. A szervezet folyamatos, aktív kommunikációja mögötti rengeteg munkáról. Elárulta 10-12 ember foglalkozik igazán aktívan az akciókkal.
„Az első szabály, amit lefektettünk a mozgalom indulásakor, hogy mindenki mindenkinek minden döntésébe beleegyezik. Elfogadjuk, hogy egy elhatározás adott szituációban a létező legjobb volt. Amiben csak lehetett szavazást és egyeztetést tartottunk, de igyekeztünk arra figyelni, hogy ne az bénítson meg folyamatokat, hogy xy válaszára várni kell. Voltak, vannak olyanok a mozgalomban, akikről száz százalékig tudjuk, hogy ha be kell jelenteni egy tüntetést holnap utánra a Parlament dísztermébe, akkor meg tudja csinálni minden áron. Ettől tudtunk gyorsan haladni.”
Beszélt az eredményekről, és a sikertelenségekről: „A tankötelezettség 16-ról 18 évre való emelése szívügyem, nem sikerült és valószínűleg ennél a kormánynál soha nem is fog. A tankönyv-szabadság ügyében nehezen, aknamunkával és nem túl látványos eredménnyel, de értünk el annyit, hogy nyitottabbak a tankönyv-készítők. Nem reménykedtünk, hogy radikális változást generálhatunk a tankönyvpiacon, amelyen több százmillió forintról van szó. De részeredménynek tekintjük, hogy egy kísérleti tankönyvben valami nagy baromságot találunk, s valamelyik szakmai szervezetünk javaslatot tesz ennek javítására, akkor kompromisszum-késznek mutatkoznak. A szakképzési visszásságoktól elkezdve a diákok túlterheltségén ár, több kérdésben is van némi szándék a kormányban a finomításra, de messze vagyunk a végleges céljainktól.”
Ezeket a Kockáskönyvben foglalták össze a Civil Közoktatási Platform szakmai munkájával, mint azt Nóra hangsúlyozta, az adaptálható legjobb pedagógiai módszereket építették bele. A jelenlévők felvetették, hogy a civil szervezetek megmozdulásai azért fulladnak ki eredmény nélkül, mert csak egy-egy ügyet képviselnek. Elhangzott, össze kellene fogniuk és általános, nagy változásért kiállniuk. Diószegi Nóra úgy fogalmazott, ők az oktatáshoz értenek, ebben tudnak hitelesek maradni, mindemellett céljaikért igyekeznek összefogni más szervezetekkel. „Eljutottunk egy pontra, ahol kijelentettük, tizenkét ember nem tud lyukat pisilni egy kőbe. Ezért elhatároztuk, a jövőben nem azt mondjuk globálisan, hogy mindenben változást, most azonnal, hanem egy-egy ügyet kezdünk felépíteni, szakmailag alátámasztani, s ezekben feszegetni a határokat. Most épp a szakképzés és érettségi a téma.” – zárta a diskurzust.
HBN–HABE