2017.06.27. 09:49
Nemzeti Pedagógus Kar: feltételekkel támogatható a köznevelési törvény módosítása
Budapest - A Nemzeti Pedagógus Kar feltételekkel támogatja a köznevelési törvénynek a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel (BTMN) küzdő gyerekekre, tanulókra vonatkozó változtatásait - közölte a szervezet hétfőn az MTI-vel.
Budapest - A Nemzeti Pedagógus Kar feltételekkel támogatja a köznevelési törvénynek a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel (BTMN) küzdő gyerekekre, tanulókra vonatkozó változtatásait - közölte a szervezet hétfőn az MTI-vel.
Tudatták: egyetértenek azzal a szakmai véleménnyel, hogy a környezettől kapott támogatásokkal leküzdhetők a BTMN-es tanulók problémái, képesek tanulni, ismeretet elsajátítani, elvárásokhoz alkalmazkodni, azoknak megfelelni. Érettségi, felvételi vizsga esetén azonban felmentésük miatt valójában hátrányba kerülnek, és korábbi mentesítésük korlátai miatt nem léphetnek tovább képességeiknek, szándékaiknak megfelelően.
Hozzátették: a közelmúltban elfogadott törvénymódosítás - amelynek értelmében a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek osztályozási mentesítését 2030-ig kivezetik az oktatási rendszerből - csak akkor tekinthető előremutatónak, ha több feltétel is teljesül. Példaként említették, hogy jól összehangolt és a szakma által régóta igényelt intézkedéscsomagnak kell a módosításhoz kapcsolódnia, amely biztosítja a tanulók nehézségeinek leküzdését.
Szakmailag időszerűnek látják, hogy a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő tanulók esetében a hangsúly a fejlesztésekre, a kompenzációra helyeződjön. Emellett szükségesnek tartják, hogy a nevelési-oktatási intézményekben megfelelő feltételrendszert alakítsanak ki.
Példaként azt emelték ki, hogy legyen elég fejlesztő pedagógus, bővítsék a módszertani eszköztárat, vezessenek be olyan olvasástanítási metódust, amelybe már beépítve megtalálgatóak a nehézségek megelőzésének technikái (preventív olvasástanítási eljárások), és szükségesnek nevezték a folyamatos szakmai segítségnyújtást és ellenőrzést is.
A Nemzeti Pedagógus Kar mindezeken túl az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmények, illetve pedagógiai szakszolgálatok esetében szükségesnek ítéli a vizsgálómódszerek, tesztek folyamatos fejlesztését, új standardok bevezetését, a személyi és tárgyi feltételek biztosítását. Utóbbival összefüggésben fontosnak tartják, hogy megfelelő számban képezzenek szakembereket a felsőoktatásban.
A Nemzeti Pedagógus Kar a fenti pontok betartása mellett támogatja a nemzeti köznevelésről szóló törvény módosításában a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulókra vonatkozó változtatásokat - írták, hozzátéve, hogy véleményük megalkotásakor figyelembe vették a fejlesztő- és gyógypedagógiai tagozat, a pedagógia szakszolgálati tagozat, az Egységes Gyógypedagógiai Intézmények és a Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének állásfoglalását is.
- MTI -