érettségi

2019.05.06. 19:40

A magyar érettségi kipipálva

Összességében megírható volt az idei magyar nyelv és irodalom feladatsor.

Fotó: Kiss Annamarie

Megoldható, ha ki-ki tudja, mi az erőssége, s az ennek megfelelő feladatokat választja – ez a hétfői magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsga konklúziója. Árváné Márton Erzsébet, a Hőgyes Endre Gimnázium magyartanára és kollégái átlagos nehézségűnek ítélték a feladatsorokat. Bár a szövegértés hosszabb, mint az eddigi években, a novella pedig nehéznek mondható, ám a gyakorlati feladatok közül az érvelés aránylag könnyű, akár egy gyengébb képességű tanuló számára is, és az összehasonlító verselemzés is szépen megoldható. A szaktanár szerint az elégséges szintet valószínűleg könnyen el lehet érni, a jelest már nehezebben.

– Az írásbeli első részében egy szövegértési feladatlapot és egy rövid szövegalkotást kell megoldani a tanulóknak. Idén a játék fogalmához kapcsolódó közel kétoldalas, lexikonból átvett néprajzi témájú szöveghez kapcsolódó kérdésekre kellett válaszolni. Ennek megfelelően a szöveg sok hosszú mondatot tartalmazott, így nehezebb volt átlátni az egészet. A 12 feladat többségében kifejtős, megoldásukra kevés a rendelkezésre álló körülbelül hatvan perc – hangsúlyozta Árváné Márton Erzsébet, aki nem emlékszik rá, hogy 11 feladatnál több szerepelt volna valaha ebben az egységben. Az érvelésben filmek szinkronjáról, a hivatalos levélben régészeti leletről kellett értekezni.

Árváné Márton Erzsébet és kollégái különösen nehéznek találták a hatodik, hetedik, tizedik és tizenegyedik szövegértési feladatot. Ezekben többek között illusztrációk és szöveg közötti összefüggésekre kellett rávilágítani, és szavak többletjelentését megfogalmazni. Az utolsó feladatot pedig – címadás a bekezdésekhez – a hossza miatt emelte ki: a megoldása a szöveg újra átnézését igényli, ami sok időbe telik.

– Tanulóink a próbaérettségi során kitöltöttek egy teljes érettségi feladatsort, ahol adtunk egy hasonló címadásos feladatot. A diákok ezen a vizsgán is kevesellték az időt – számolt be róla a pedagógus, s hozzátette, az is lényeges, hogy a címnek az egész bekezdésben végigvonuló témát kell megjelölnie, különben nem adható rá pont, ez pedig jelentős veszteséget okozhat, hiszen ez a feladat a negyvenből öt pontot ér.

– A rövid szövegalkotás esetében többségében érvelni fognak a gyerekek, ezt nagyon sokat gyakoroltuk. A szinkronizált filmek témája közel áll a korosztályhoz, ez a másik ok, amiért ezt választják. De a hivatalos levél megírása sem szabad, hogy gondolt okozzon, hiszen a felkészülés során kaptak mintákat – folytatta a magyartanár. Ebben a feladatban egy régészeti lelettel kapcsolatban kellett tanácsot kérni a jegyzőtől. Itt a formai és nyelvi követelményekre kell nagyon figyelniük: például a címzés, fejléc, megszólítások használatára, a szöveg megfelelő tagolására.

– A hosszabb szövegalkotást meglátva biztosan örültek a diákok a novellának, de figyelmes elolvasás után kiderülhetett, hogy nincs könnyű dolguk – összegezte Árváné Márton Erzsébet. – Mándy Iván Nyaralás című művének értelmezése a megadott szempontok alapján nem könnyű egy átlagos középiskolás számára – mondta a szaktanár. Az elemzés során azt kellett bemutatni, hogy az elbeszélésmód milyen sajátosságai, poétikai megoldásai fejezik ki az anya-gyermek viszonyának jellemzőit és az e kapcsolatra ható társadalmi légkört. A mű mondatai tömörek, rövidek, sok párbeszéd található benne, tehát kevéssé epikus, ez pedig nehezíti az értelmezést. A Hőgyes magyar munkaközösségének tagjai szerint ebből nem könnyű jelest írni.

Fotó: Kiss Annamarie

Ismerős vers

Az összehasonlításban József Attila Kertész leszek és Radnóti Miklós Istenhegyi kert című verseit kapták az érettségizők. József Attila verse mindenki számára ismert lehet, ha máshonnan nem, a megzenésített változatból. – Ez a feladat talán jobban megfelelt a középiskolai követelményeknek, szempontrendszere világos, előzetes tudásukkal jól kidolgozható. Munkaközösségünk tagjai egyértelműen ezt választották volna. Legfeljebb az okozhat egy kis nehézséget, hogy mindkét vers aránylag rövid, 4-5 versszaknyi, de a szerkezet elemzésével, a motívumok azonosításával megfelelő terjedelmű elemzést lehet írni.

A diákok szerint

Muhi Balázst nem érte meglepetés. Úgy gondolja, minden tudást megkaptak az elmúlt években, ehhez mérten képes volt megoldani a feladatokat. A két rész közül a szövegértést találta nehezebbnek, s mint mondta, diáktársai hasonlóan nyilatkoztak erről. A novellaértelmezést választotta, és úgy érzi, nem sikerült rosszul, a próbaérettségin és a tanévben, a gyakorlás során ettől nehezebb feladatokat kapott. – De nem szeretném elkiabálni – mondta, és megértjük, ha ilyenkor mindenkin kitör egy kicsit a diákbabona.

Zagyva Csenge a szövegértést vegyesnek értékelte. – Maga a szöveg nagyon baráti volt, de akadtak kérdések, melyeken alaposan el kellett gondolkodnom. Az időmet jól be tudtam osztani, volt 35 percem a gyakorlati feladatra, az érvelést választottam. Nagyon könnyűnek találtam, jól sikerült; a hivatalos levelet el sem olvastam. A szövegalkotási feladatok közül az összehasonlító verselemzést választottam. Elolvastam a novellát is, de az nem nyerte el a tetszésemet, és a kérdéseket is nehéznek ítéltem, ezért a másik mellett döntöttem – foglalta össze tapasztalatait.

Kovács Márta szerint nem volt nehéz az írásbeli vizsga, igaz, a szövegértés egyes feladataihoz később, a vizsgadrukk enyhültével tért vissza. A novellaelemzést választotta, és viszonylag könnyű dolga volt vele. – Az anya-fiú kapcsolatról kellett írni, és nem volt szükséges a szerkezetet sem elemezni. Mivel tudtam, mikor élt és alkotott az író, ezért könnyen rá tudtam világítani a társadalmi háttérre is – mondta örömmel.

PtkI

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában