2019.05.08. 15:51
Józan paraszti ésszel meg lehetett oldani a törit
Az esszéfeladatokat kifejezetten könnyűnek találták a diákok.
Fotó: Kiss Annamarie
Az idei középszintű történelem érettségi a követelményeknek megfelelt és alkalmas volt arra, hogy felmérje a diákok tudását. Az első feladatrészhez a diákok szerint nem volt szükség nagy lexikális tudásra, az atlasz segítségével könnyen megoldhatóak voltak a tesztek. Hasonlóan vélekedtek a második részről, az esszé feladatoknak kifejezetten örültek az általunk megkérdezett végzősök.
Biczóné Porcsin Judit, a Tóth Árpád Gimnázium történelem szakos tanára kérdésünkre elmondta, jó színvonalú és mértékletesen összeállított feladatsort kaptak a diákok. – Az első feladat, ami az Athéni demokráciára vonatkozott, például kifejezetten diákbarátnak mondható, könnyen meg lehetett oldani, ugyanakkor az első részben voltak olyan feladatok, ahol akár magyarázattal is el kellett látni a diáknak a választását – mondta a szaktanár. Úgy véli, a szöveges feladatok sem okozhattak különösebb problémát az érettségizőknek, mivel mind az uradalom, a Sztálini propaganda, Szent István uralkodásának és egyház-politikájának értékelése, mind pedig a trianoni béke következményei mint témák, nagy hangsúlyt kapnak a középiskolai tanulmányok során.
A szaktanár véleménye szerint, azokat, akiknek nem volt alapos az ismeret, vagy nem figyelt kellően, megvezethette a tesztfeladatban a kicsit hasonló megfogalmazású állítások. – Sok ilyen apró figyelmetlenség sok apró mínusz pontot is eredményezhet – fűzte hozzá.
Megkönnyebbülve
A diákok felszabadultan beszélgettek az érettségi vizsgát követően, egyhangúan mindenki azt mondta, nem okozott nehézséget a feladatok megoldása. – Balázs Tímea Adrienn a Tóth Árpád Gimnázium végzőse nem izgult az érettségi előtt, mert úgy gondola, amit tud, elég lesz. – A rövid feladatok könnyen teljesíthetőek voltak, többnyire a forrásból lehetett következtetni a megoldásokra, józan paraszti ésszel meg lehetett oldani őket. Nekem tetszettek az esszé feladatok is. Írtunk próbaérettségit, szerintem ahhoz viszonyítva talán a rövid feladatok nehezebbek, az esszék pedig könnyebbek voltak – fogalmazott. Balogh Ádám Zoltánnak bár nem a kedvenc tantárgyai közé tartozik a történelem, meglepően könnyűnek találta. – Sok feladatot ki lehetett az atlasz vagy a forrás alapján következtetni, szimplán csak logika kellett ahhoz, hogy a választ kitaláljuk – mondta.
Nem elég a forrás
Biczóné Porcsin Judit szerint, bár valóban nagy segítséget nyújtott az atlasz és az esszékhez tartozó forrás, elvárják a diákok önálló ismereteit is. – Jó esszét csak az tudott írni, akinek vannak még plusz ismeretei is, s nem csak a forrásokra hagyatkozik – nyomatékosította a szaktanár. Hozzátette: az érettségi feladatsornak az is a szerepe hogy a nagyon jót megdolgoztassa az ötösért, ugyanakkor egy jó átlagot is ki lehessen hozni belőle.
PÁTZ
Új atlaszt használtak
Az előző évekhez képest újdonság, hogy az idén érettségizők csak azt a történelem atlaszt használhatták, mely már nem tartalmazza a kronológiai táblázatot. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet azzal indokolta a változást, hogy a régi atlasz nemcsak egy-egy esemény dátumát tartalmazta, hanem sokszor két-három mondatos leírást is adtak az eseményről,így a diákok gyakorlatilag kimásolhatták a kulcsmondatokat az esszékhez. Biczóné Porcsin Judit szerint sokkal önállóbb tájékozódást várt el a diáktól az új atlasz, de ez is segítséget nyújtott a feladatok megoldásához.
Kedd este kikerülhettek a témák
2019. május 8-án, a történelem írásbeli érettségi vizsga megkezdését követően az Oktatási Hivatalhoz bejelentés érkezett arról, hogy egy közösségi oldal zárt csoportjában a középszintű történelem érettségi feladatsor esszétémáit a vizsga kezdete előtt közzétehették. A hivatal ismeretlen tettes ellen büntető feljelentést tett – közölte az Eduline-nal az Oktatási Hivatal.