2019.10.28. 08:38
Hóban-fagyban biztonságban: készítsük fel autónkat a télre!
Véget ér a vénasszonyok nyara, ideje felkészíteni gépjárművünket a hidegebb hónapokra.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock
Az évszakok változásával az út- és látásviszonyok is megváltoznak, ezekkel pedig érdemes időben számolnunk. Egy kis odafigyeléssel rengeteg kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat, és ami a legfontosabb, baleseteket előzhetünk meg.
Autónk műszaki felkészítése mellett vezetéstechnikailag is készülnünk kell a rosszabb időre. A legtöbb problémát ugyanis a változó tapadóképességgel rendelkező útburkolat mellett a romló látási viszonyok és a nem az évszakhoz megfelelő vezetési stílus okozzák. Suba István r. százados, a Hajdú-Bihar Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára szerint különösen fontos, pedig sokszor elsiklunk felette, hogy a vezetők látása rendben legyen. Javasolt optikus felkeresése, amennyiben azt tapasztaljuk, hogy a rövidebb napok beköszöntével nem látjuk tisztán a környezetünket. Ha látásunk rendben van, és elindulásunk előtt a sűrűsödő forgalommal is számoltunk, a gépjármű műszaki felkészítésén van a sor.
A téligumi önmagában nem tud csodát tenni
– mondta el a Naplónak a szakember. Ugyan a hidegebb aszfalton megfelelő tapadást tud biztosítani, de csúszós, jeges úton ezzel sem tudunk megállni, így ugyanúgy oda kell figyelnünk a sebesség megválasztására, a fékezés intenzitására.
A nyárigumikat átlag 7 fok alatt ajánlott lecserélni, azonban inkább ahhoz a hőmérsékletadathoz érdemes igazodni, amikor közlekedünk.
Apró ellenőrzések
A fagyálló folyadék bemérését benzinkutakon is el tudjuk végezni. A pár perces művelettel a motor élettartamát is növelhetjük. Az ablakmosó folyadék esetében is javallott nyáriról télire átállni. Hiába van 5-6 fok, ha a menetszelet nézzük, jóval 0 fok alatt van az a levegő, ami nekiütődik a szélvédőnek, így a nyári szélvédő folyadék ráfagyhat az ablakra. Az autóból való kilátás egyik fő segítője továbbá az ablaktörlő lapát. A hőmérséklet és különböző környezeti hatások eredményeként a gumilapát minősége romlik. Ha észrevesszük, hogy használatkor már csíkot hagy, első körben próbáljuk megtakarítani, de ha ez nem hoz javulást, le kell cserélni még a tél beállta előtt. Szélvédőnket azonban nem csak kívülről, belülről is meg kell tisztítanunk, hiszen a koszos üvegen sokkal jobban megmarad a pára.
Sok helyen van már lehetőség arra, hogy ingyenesen beállíttassuk fényszóróinkat. A jól beállított fényforrások mind saját, mind pedig vezetőtársaink számára hasznosak. Egy rossz irányba mutató fénycsóva elvakíthatja a szembe jövő autó vezetőjét, ez pedig rendkívül balesetveszélyes.
Hasznos tanácsok
A szélvédő meleg vízzel történő leöntését, vagy pléddel való betakarását a szakember nem tanácsolja. Úgy véli, a legjobb megoldás a szélvédő takaró. Ez, helyes lerögzítés mellett, a legnagyobb fagyban is csodákra lehet képes, mintha garázsban állt volna autónk.
Igen kellemetlen lehet, ha járművünk ajtajának kinyitása közben azzal kell szembesülnünk, hogy az befagyott. Régen ugyan a kulcs gyufával történő melegítése volt jellemző, az elektronika világában azonban ez már nem a legideálisabb megoldás. A károk elkerülése végett két dolgot tehetünk: megvárjuk, amíg kiolvad, vagy szakembert hívunk.
Gyakori hiba, hogy napsütéses, de hideg időben visszük el lemosni autónkat. Reggelre azonban a bennmaradó vízcseppek megfagyhatnak. Ez többek között, szintén az ajtók befagyásához vezethet. Télen tehát csak akkor mossuk le járművünket, ha éjszaka nem fagy, s így teljesen ki tud száradni.
A mai autókkal már szinte azonnal el lehet indulni, csak arra kell figyelnünk, hogy ne legyen nagy a fordulatszám. Amíg nem melegszik be az olaj üzemi hőmérsékletre, addig a fordulatszámot 3 ezer alatt tartsuk, de 2 ezres fordulatszámmal már kényelmesen lehet közlekedni, főleg városban.
A biztonságos, balesetmentes közlekedésért a legtöbbet mi magunk, közlekedők tehetünk, így a következő időszakban fokozottan törekednünk kell a szabályok betartására, a tolerancia megtartására.
Laszkács Denise