csökken a mozdonyok átlagéletkora

2019.11.21. 11:41

Ritkán hibásodik meg úgy a mozdony, hogy ne tudja folytatni az útját

Szokatlan kalandban volt része egy debreceni családnak november 1-jén, amikor Szolnokról vonattal jöttek haza Debrecenbe.

Fotó: Napló archívum

Elmondásuk szerint a Tisza-parti városból 12 óra 50 perckor induló személyvonatot választották. (A Nyíregyháza irányába tartó Nyírség IC 12 perccel előbb ment át Szolnokon.) A család útja Kabáig jól alakult, a személyvonat tartotta a menetrendet.

Ott viszont az említett Nyírség IC a mellettük lévő vágányon állt. Hallották, hogy az Intercity mozdonya lerobbant, s emiatt a szerelvényt hozzá kell csatolni az ő személyvonatukhoz. Ez így is történt.

– A személyvonat elindult előre, keresett egy sínváltó helyet, majd visszatolatott az IC-re. Ezután a személyvonat húzta az IC-t, és a két vonat egy szerelvényként – középen a meghibásodott mozdonnyal – indult el Debrecen irányába – magyarázta olvasónk.

A Szolnok és Debrecen között november 1-jén közlekedő egyik Intercity-vonat (IC) lerobbanása kapcsán kérdésünkre a MÁV Kommunikációs Igazgatósága azt közölte, hogy a 604-es számú Nyírség IC 1969-es gyártmányú, V43-as (Szili) mozdonya hibásodott meg. A vonatot ezért egy másik, a 6244-es számú személyvonattal összekapcsolva közlekedtették Kaba és Nyíregyháza között. Onnan külön folytatta útját Záhonyba.

Nagyon ritka eset

Arra a kérdésre, hogy milyen gyakran fordulnak elő ilyen mozdonymeghibásodások azt válaszolták, mintegy egymillió vonat közlekedik évente, melyből az első három negyedévben kevesebb mint 0,1 százaléknál fordult elő olyan mozdonymeghibásodás, amely miatt nem tudta folytatni útját a vonat.

Kiderült, hogy a MÁV-Start villamosított fővonalain jelenleg a 431, 432, 433 (Szili, azaz V43), 470 (Taurus), 480 (Traxx), 630 (Gigant, azaz V63) típusú mozdonyok vannak forgalomban. Ezenkívül az elővárosi vonalokon 414 (BDV) és 415 (Flirt), 425 (Talent) típusú motorvonatok közlekednek. Az elmúlt években a meglévő 60 mellé további 63 FLIRT motorvonatot szerzett be a vasúttársaság. Ezáltal nemcsak a kocsiflotta, de a mozdonyflotta is frissült, fiatalodott, ugyanis ezen motorvonatok esetében nincs szükség külön mozdonyra. (2020-tól pedig új, emeletes KISS-motorvonatok is az utasok rendelkezésére fognak állni a legforgalmasabb váci és ceglédi elővárosi vonalakon.)

Jelentős fiatalítás előtt

A MÁV-Start személyszállító járműveinek átlagéletkora 38 év, ami hozzávetőlegesen azonos a szlovák és cseh állami vasúti járművekével, a cseh állami vasúti járműállománya például csak 2-3 évvel fiatalabb a magyar járműparknál. A vasúti járművek tervezett élethossza 40-50 év, de ennél idősebb járművek még Nyugat-Európában is futnak. A mozdonyok hazai átlagéletkora tovább fog csökkenni az új KISS-mo­torvonatok érkezésével, valamint a tervezett 85 + 30 darab személyszállításra használható mozdony beszerzésének köszönhetően a következő években.

Drágák az új mozdonyok

A MÁV Kommunikációs Igazgatósága hangsúlyozta: a korszerűsített, ETCS vonatbefolyásolóval kiépített 160 kilométer/óra sebességű pályákon való közlekedéshez és a MÁV-Start által gyártott nagy sebességű kocsik felhasználásához elengedhetetlen új mozdonyok beszerzése. A megbízhatóbb járművekkel emelkedik a szolgáltatás színvonala. Gyorsabb és kiszámíthatóbb lesz a közlekedés, így javul az utasok elégedettsége – magyarázták. Kiemelték, a 3 áramrendszerű mozdonyokkal elérhetőek a visegrádi országok és a térség többi országainak fővárosai. A beszerzéshez a szükséges források biztosítása még előkészítés alatt áll. A finanszírozás megoldására a MÁV-Start egyeztetéseket folytat.

Egy új mozdony egyébként nem „olcsó mulatság, felszereltségtől függően 3,9-4,5 millió euró, vagyis körülbelül 1,3-1,5 milliárd forint.

OCs

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában