2020.07.27. 07:30
Jó gyakorlatok segíthetik a tanév kezdését ősszel
A szakember szerint előfordulhat, hogy ősszel a digitális tanrend szerint valósul meg az oktatás.
Fotó: Napló-archív
A vakáció még javában tombol, de már sokan kezdtek esélylatolgatásba azzal kapcsolatban, hogy az osztálytermekben vagy otthon kezdik meg ősszel a tanulást a diákok. A Napló utánajárt, mire számíthatnak a szülők és a gyerekek szeptember 1-je után. Hámori Éva, a Debreceni Szakképzési Centrum főigazgatója lapunknak elmondta, fel kell készülniük online tanítás feltételeinek megteremtésére, mivel van rá esély, hogy digitális tanrend szerint kell megkezdeni az új tanévet. – Ez nem jelent gondot számunkra, hiszen felkészülési idő nélkül is jól vizsgáztunk tavasszal, az átállás jól sikerült. Most kedvezőbb helyzetben vagyunk, mert van időnk az előkészületekre – jegyezte meg a szakember.
A DSZC igazgatója hozzáfűzte, már vannak tapasztalataik az egységes digitális oktatási struktúra bevezetésére, melynek éles próbáját kényszerből kellett megvalósítani. Hámori Éva szerint az újonnan belépő 9. évfolyamos diákok lennének a legnehezebb helyzetben, ha személyes kapcsolataikat nem tudnák kialakítani, mivel még nem ismerik osztálytársaikat, tanáraikat.
Körültekintően szervezik
A szakember kitért arra is, hogy a tanrend alapja az iskolákban elfogadott tantárgyfelosztás lesz, a heti óratömegen nem változtatnak, és a tantárgyi struktúrától sem térnek el. – Az előkészítésben nagy szerep hárul az osztályfőnökökre, akik kulcsszereplői lesznek a koordinálásnak, a diák-tanár kapcsolattartásnak, illetve a szülők tájékoztatásának – mutatott rá a szakképzési centrum főigazgatója. Mint Hámori Éva elmondta, a Debreceni Szakképzési Centrumban többéves hagyomány az év eleji közös bemeneti mérés, ami azt jelenti, hogy minden iskolájukban egységes mérőeszközökkel tesztelik az újonnan beiskolázott 9. osztályos tanulók kompetenciáit. – A munkacsoportok megkezdték feladataik elvégzését, már készülnek a digitális mérőeszközök, melyek segítenek a tanulmányi előrehaladás szervezésében – jegyezte meg.
A szakember kiemelte, a dokumentáció és a kapcsolattartás elsődlegesen a KRÉTA (regisztrációs és tanulmányi) alaprendszeren keresztül történik majd, ahol az iskolák vezetői naprakészen fogják nyomon követni a tanárok, diákok munkáját. – Elsőbbséget élveznek a végzős tanulók, kiemelt figyelmet fordítunk az érettségi és szakmai vizsgára való felkészítésre – hangsúlyozta Hámori Éva, majd hozzáfűzte, a szakmai gyakorlati oktatás a hagyományos oktatás esetén az iskolai tanműhelyekben és a külső gyakorlati képzőhelyeken zajlik. – Felvesszük a kapcsolatot a külső partnerekkel, és amennyiben nem tudják fogadni a tanulókat, akkor az iskolával szorosan együttműködve ők is a digitális munkarendet követik majd, jellemzően a tanulók projektfeladatokat kapnak – részletezte a főigazgató.
Arról, hogy mi vár a bukott diákokra, Hámori Éva azt mondta, még augusztusban felzárkóztató foglalkozásokat szerveznek azoknak a tanulóknak, akik az előző tanévet sikertelenül zárták, és lehetőséget biztosítanak a javítóvizsgákra való eredményes felkészülésre.
Felzárkóztatás
Piros Zoltán, a Debreceni Kinizsi Pál Általános Iskola intézményvezetője szerint fontos, hogy a 2020/2021-es tanév tervezésekor figyelembe vegyék az elmúlt időszak történéseit és a gyermekek tudásszintjét, ezért a tanévet egy alaposabb ismétléssel fogják kezdeni. Mint elmondta, a megsegítés, a támogatás és a felzárkóztatás módszerét alkalmazzák, ahogyan a korábbi években is. – A Kinizsiben rendkívül fontosnak tartjuk a gyerekek, a szülők és a pedagógusok közötti konszenzust. Ha ezen felül a szülők vagy a gyermekek szükségét látják további felzárkóztató foglalkozások tartásának, akkor lehetőséget tudunk adni ezek megszervezésére – mutatott rá Piros Zoltán, aki szintén úgy véli, fel kell készülniük az esetleges második hullámra és ezáltal a digitális oktatásra.
Az intézményvezető elmondta, a digitális munkarendben sok olyan elemet használtak, amelynek alkalmazása hasznos a hagyományos tanévben is. – Intézményi szinten egy egységes platformot fogunk igénybe venni, ezen keresztül valósítjuk majd meg a házi feladatok és a gyakorlófeladatok kiosztását. Tervben van egy felhő létrehozása, amely digitális tárhelyként fog működni, ide tesszük fel a prezentációkat, digitális tananyagokat és videókat. Az egyéni tanrendben tanuló gyermekekkel való kapcsolattartás és távoktatás is így fog megvalósulni.
Sikerrel vették be a „digitális kanyart”
Piros Zoltán tájékoztatása szerint a szülői visszajelzések azt mutatták, hogy jó úton járnak, és ez erőt adott számukra a további munkához, ami óriási erőfeszítést követelt pedagógusaiktól. A Kinizsi-suli igazgatója elmondta, fontos kiemelniük a Debreceni Tankerületi Központ maximális támogatását. Hozzáfűzte, a digitális munkarendben tapasztaltakat kiértékelték, és ezeket felhasználva tervezték a 2020/2021-es tanévet. – Az iskolánk tanulmányi átlaga 4,4 volt a 2019/2020-as tanévben. Az elért eredmény jobb, mint a sokéves átlag, ami azt is bizonyítja, hogy a digitális oktatás által elénk gördített akadályokat együtt, a szülők nagyfokú bevonásával le tudtuk győzni – fogalmazott Piros Zoltán.
SZD
Borítókép: Piros Zoltán március közepén mutatta be a Naplónak az iskola üres tantermeit, ahová ősztől visszavárják a gyerekeket