2020.08.26. 14:35
Játék, gondolkodás, cselekvés: vadonatúj ifjúsági labort adtak át Balmazújvárosban
Nem az előre meghatározott sémák szerint tevékenykedhetnek a gyerekek a város új intézményében.
20200817 Debrecen fotó: Matey István MI Hajdú-Bihari Napló Balmazújvárosi I-Lab - projektszemléletű, gyakorlatközpontú, informatika, robotika, fenntartható agrártechnológiai tehetségkutató és tehetséggondozó -, tudásközpont átadója.
Fotó: Matey István
A gyermekek, fiatalok képességeinek felismerésében, azok fejlesztésében ad segítséget a város ifjúsági házában a napokban megnyílt I-Lab, azaz Ifjúsági Labor. A létrejötte a labort működetető társaság és az önkormányzat gyors „egymásra találásának”, valamint a Balmazújvárosban lévő mintegy 4-4,5 ezer gyermek jelenlétének volt köszönhető. A legfontosabb azonban az, hogy a közelbe települ a BMW-gyár, ami meglehetősen nagy ipariinfrastruktúra-fejlesztést előlegez meg a környezetében. A város önkormányzatának képviselő-testülete döntött arról, hogy az ifjúsági házban helyet adnak a képességfelismerő, tehetséggondozó központnak, annak rezsiköltségét a város október 31-ig fizeti. Hogy mi lesz azt követően? Azt majd az addigi tevékenység felülvizsgálata után határozzák meg.
Ifjúsági labort adtak át Balmazújvárosban
Inspiráló környezet
Az ifjúsági labor tevékenységéről Rácz Norbert, az intézményt működtető társaság vezetője és Juhász Zoltán „civil” adott tájékoztatást.
„Az I-Lab egy gyakorlati és projektközpontú robotika, informatika és fenntartható agrártematikai, elsősorban gyerekeknek szóló szabadidőközpont. Sok célja és lehetősége van, mégpedig az informatikától kezdve a robotikai oktatáson keresztül az általános készségfejlesztésen át egészen a mélységi kutatásig. Tehát nálunk sok mindennel találkozhatnak a fiatalok, de akár a felnőttképzéseknek is helyet tudunk adni.”
Alapvetően amit mi itt megteszünk, az az, hogy felhívjuk a szülők, a tanárok figyelmét, hogy a gyermekeknek milyen képességeik vannak. A városban élő több ezer gyermekben rengeteg lehetőség van, csak azokat nem biztos, hogy a környezete észreveszi. A nálunk folyó tevékenységet a későbbiekben egyfajta pályaorientációnak is fel lehet fogni. A legfontosabb, hogy a gyerekek képességei kibontakozzanak, ők egy olyan inspiráló környezetben legyenek, ahol felszabadultan tudnak játszani, gondolkodni, cselekedni. A rendelkezésre álló eszközök pedig segítik őket a képességeik felismerésében. Azokéban is, amelyekről talán nem is tudtak. És ezt nagyon széles spektrumban tudják megvalósítani. Mi megfordítottuk az oktatásban megszokott metódust, tehát azt, hogy a gyerek az előrehaladása érdekében a meghatározott célokat kell, hogy kövessen. Ha egy gyermeknek van valamire képessége, affinitása, akkor mi inkább azt szolgáljuk ki, mintsem, kényszerítsük őt valamilyen irányba. A gyermekekben az itteni tevékenységük hatására fokozatosan kialakul egy összetett képességtrendszer.
Akár az egyetemre is
Rácz Norbert és Juhász Zoltán azt is elmondta, hogy még csak néhány napja vannak nyitva, de már most vannak olyan gyerekek, akik négy-öt területen is elképesztően gyorsan tudnak ismereteket fölszedni. – Nekünk az a feladatunk, hogy az irgalmatlan nagy gyermeki energiát egy olyan mederbe tudjuk terelni, ahol produktívvá válik, és a gyermek életének részévé lesz. Nagyon fontos, hogy a fiatal megértse, ez neki fontos. Innen halad tovább afelé, hogy ez milyen hatást tud gyakorolni az iskolai eredményeire, ezek az eredmények mire tudják predesztinálni, és aztán hogyan tud tovább lépni akár középiskolába, majd akár később az egyetemre – tették hozzá.
Kovács Zsolt