2020.11.24. 07:30
Kis csoportokban, tömbösítve gyakorolnak a DSZC diákjai
A jelenlétet igénylő szakmai gyakorlati oktatás nem költözhet át digitális térbe.
Fotó: illusztráció / Shutterstock
Bár a közép- és felsőoktatási intézményekben november 10-től digitális oktatás lépett életbe, a szakképzésben tanulók más elbírálás alá estek. A szakképzés változásairól Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára beszélt két héttel ezelőtt.
A tárcavezető közlése szerint a mindenképpen jelenlétet igénylő szakmai gyakorlati oktatást tanműhelyben, illetve duális képzés esetében gazdasági környezetben kell megszervezni, lehetőség szerint hetente, tömbösítetten, kis létszámú csoportokban. Mindezt természetesen a járványügyi intézkedések szigorú betartása mellett kell megszervezni. Az intézkedések gyakorlati megvalósításáról Hámori Évát, a Debreceni Szakképzési Centrum (DSZC) főigazgatóját kérdeztük.
– A közismereti és a szakmai elméleti, valamint a jelenlétet nem igénylő szakmai gyakorlati oktatást online szervezzük meg a Debreceni Szakképzési Centrum 11 iskolájában. A jelenlétet igénylő szakmai gyakorlati oktatást 3364 tanulót érintően – közülük 1080-an felnőttképzésben vesznek részt – iskolai tanműhelyben valósítjuk meg. Ezenkívül 928 tanuló külső képzőhelyen vesz részt szakmai gyakorlati oktatásban, duális partnereinknél, gazdasági környezetben – mondta el a Naplónak Hámori Éva.
Az intézkedés maga után vonta az oktatási és működtetési munkarend átszervezését, így a foglalkozások kis létszámú csoportokban, heti tömbösítésben valósulnak meg a szükséges védőintézkedések betartása mellett.
Kötelező a testhőmérséklet-mérés, a folyamatos fertőtlenítés, a higiénés előírások fokozott betartatása, a 1,5 méteres védőtávolság vagy a fizikai elkülönítés a tanulók között, a kötelező maszkviselés.
A vizsga előtt állókat érinti
– A jelenléti szakmai gyakorlati oktatás elsősorban az ágazati alapvizsga és a szakmai vizsga előtt álló tanulókat, valamint a felnőttek szakmai oktatásában részt vevőket érinti. Ez a 11 iskolánk esetében nappalin 210, felnőttek esti oktatásában 46 tanműhelyi gyakorlati csoportot érint, összesen 229 oktató részvételével – részletezte a főigazgató. Mint mondta, mindössze 71 tanuló képzését nem tudták vállalni személyes jelenléttel külső partnereik; a gépészet, informatika, nyomdaipar, közlekedés, szállítmányozás és logisztika, vendéglátóipar területén. Ezen diákok online gyakorlati oktatásban vesznek részt a külső képzőhelyeken.
– Iskoláink épületeit nem zártuk be, az oktatók az iskola eszközeit online oktatás céljából használhatják. Azok felkészülését, akik nem rendelkeznek a digitális oktatáshoz szükséges megfelelő eszközökkel, iskoláink kölcsönzéssel segítik – hangsúlyozta Hámori Éva, aki arról is beszélt, 380 eszközt biztosítottak tanulóknak és tanároknak a zökkenőmentes távoktatáshoz. A főigazgató leszögezte, a kormányzati döntések és útmutatások függvényében jelen körülmények fennállásig a gyakorlati oktatást továbbra is a lehető leghatékonyabban igyekszenek biztosítani, valós munkakörülmények között vagy a tanműhelyekben.
Szükséges a jelenlétük
A szakképzésben a gyakorlati ismeretek nagy része nem sajátítható el személyes jelenlét nélkül. – Bizonyos szakmai ismeretek, fogások, eljárások online oktatás segítségével is könnyen elsajátíthatók, de a személyes részvételt ez nem tudja pótolni.
„Ahhoz, hogy valaki megismerhesse egy szakma minden elemét, munkatapasztalatot szerezzen, és felkészüljön a szakmai vizsgára, szükséges a személyes jelenlét.”
Példaként említeném az építőipari, épületgépészeti ágazatok szakmáit (kőműves, ács, asztalos, burkoló, épületgépész), a műszaki képzés ágazataihoz tartozó szakmákat (villanyszerelő, elektronikai technikus, autógyártó), vagy éppen a vendéglátóipari (cukrász, szakács, vendégtéri szaktechnikus), a szépészeti (fodrász, kozmetikus) szakmákat – hangsúlyozta Hámori Éva.
Kiss Dóra