2021.02.12. 15:26
Szakmai értekezést tartottak az egyetemen az online oktatás tanulságairól
Egyebek mellett a távolléti oktatás lehetőségeiről, valamint tapasztalatairól számoltak be az érintettek.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock
Online konferenciát szervezett a Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete és a DAB Neveléstudományi Munkabizottsága „Oktatás – Informatika – Pedagógia 2021” címmel pénteken.
A konferencia szakmai találkozás lehetőségét biztosította mindazoknak, akik a digitális pedagógiához kapcsolódó témakörben neveléstudományi, pszichológiai, gyógypedagógiai és óvodapedagógiai területen kutatnak, oktatnak, vagy fejlesztési tevékenységet végeznek. Az egész napos konferencián kiemelt szerepet kapott a pandémiás helyzet oktatásának elemzése, valamint különböző fejlesztő programokról, pedagógiai kísérletekről, innovatív oktatási módszerek tapasztalatairól is beszámoltak a szakemberek.
– Tudományos szempontból ez a legnagyobb olyan konferencia, ami a digitális megoldások oktatási felhasználásának a vizsgálatát célozza – mondta el Buda András, a Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet adjunktusa, a konferencia elnöke a Naplónak. Hozzátette: a kutatott terület most messze a legpreferáltabb az oktatás területén, a szakmai értekezés pedig lehetőséget ad arra, hogy hosszú távon negatív hatást gyakorló problémákra megoldást találjanak a szakemberek.
Nehéz, de ereményes
A szakmai találkozón a középiskolai tanárok tapasztalatait érintő beszélgetésen kiderült többek között, hogy sok időt vesz igénybe az egyéni visszajelzés, valamint hogy az online tér sokszor csoportbontást igényel a magas létszámú osztályok esetében. – Az együttműködéssel kapcsolatos problémák száma csökkent, mert azok a gyerekek, akiknek elkalandozik a figyelme, nem zavarják sem a tanárt, se a társaikat az óra menetében. Nehezebb viszont a figyelem fenntartása, ezért a feladatmegoldásokat rendszerint interaktív blokkok szakítják meg. Kiderült, hogy az önállóan vagy a kis csoportban megoldható feladatok nem működnek az online térben, a gyerekeknek igénye van a tanár jelenlétére és a kérdezés lehetőségére. Az is bebizonyosodott, hogy a diákok jellemzően akkor küldenek vissza feladatot, ha arra értékelést is kapnak – hangzott el a konferencián.
Az egyetemi távolléti oktatás kapcsán végzett felmérések egyebek mellett azt bizonyították, hogy a hallgatók többsége a személyes kapcsolatot hiányolja, valamint hogy a digitális térben sokkal magasabb arányban vesznek részt a hallgatók, mint a hagyományos tanrendi órákon. Az egyetemi oktatók egy része úgy véli: a hagyományos oktatáshoz képest lényegesebben nehezebb a távolléti tanítás, sokkal több terhelést jelent számukra, viszont a többletterhelés ellenére az oktatási anyag átadása nem szenved hiányt.
Az idei évben online tarthatták meg a szakmai tanácskozást, így lehetőség nyílt arra, hogy hazai és határon túli intézmények képviselői is csatlakozzanak a konferenciához.
BBI
Kapcsolódó cikk:
https://haon.hu/kozelet/helyi-kozelet/hallgatoi-visszajelzesek-alapjan-szinvonalas-a-digitalis-oktatas-4994002/