2021.07.01. 13:26
Új áfa-szabályok léptek érvénybe: kicsi, olcsó – de akkor is vámolni kell
Az illetékesek lehetőség szerint minél gyorsabban és gördülékenyebben bonyolítják le az eljárást.
20210607 Székesfehérvár A Magyar Posta Zrt. új logisztikai központjának átadása - Nyugat-Magyarország legforgalmasabb csomagelosztója - az Alba Ipari Zónában Fotó: Nagy Norbert NN Fejér Megyei Hírlap FMH
Fotó: illusztráció / MW-archív
Mától megszűnt a 22 euró értéket meg nem haladó, Európai Unión kívülről érkező küldemények áfamentessége, ez azt is jelenti, hogy azokra vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani.
Eddig 22 eurós összeghatárig vám- és áfamentesek, 150 euró értékig csak vámmentesek voltak az EU-n kívüről vásárolt termékek, mostantól az áfamentesség megszűnt, a vámmentesség viszont megmaradt 150 eurós érték alatt (kivéve néhány terméket, mint alkohol, parfüm, stb.) A küldeményekre minden esetben vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani (vámkezeltetni kell).
A NAV tájékoztatása szerint a kisebb értékű árut tartalmazó küldemények többségét a Magyar Posta kezeli. A harmadik országból a csomagok a Nemzetközi Posta Kicserélő Központba érkeznek, és mostantól valamennyi vámeljárás alá kerül; ez a változás akár százszorosára is növelheti a napi vámeljárások számát. A Posta jelentős mértékű informatikai fejlesztéssel és logisztikai kapacitásbővítéssel készült a jogszabályi változásra, arra törekedve, hogy a vámeljárási folyamat automatikus és minél gyorsabb legyen.
Digitálisan, azonnal
A Magyar Postánál arról érdeklődtünk, fentiek konkrétan milyen változást jelentenek a gyakorlatban az egyszerű állampolgárok számára. Hogyan történik a vámolás, hogyan fiztehetnek, hogyan kapják meg a csomagjukat azok, akik az EU-n kívülről rendelnek terméket?
„A vámkezelések többsége digitálisan azonnal megtörténik a küldemények adatai alapján, és a NAV megállapítja a fizetendő áfát, illetve engedélyezi számunkra a kézbesítést. A vámhatározatról értesítjük a címzettet e-mailen, vagy sms-ben (ha rendelkezésre áll ez az adat) és megkérjük, hogy online fizesse be az áfa összegét, valamint a vámkezelési díjat” – tudatta érdeklődésünkre a Magyar Posta Zrt. Társasági Kommunikációs Osztálya.
„Az értesítésben szereplő linkre kattintva elolvasható a határozat és egy újabb kattintás banki felületre irányít, ahol kifizethető az összeg. Amennyiben ezt az értesítésben megjelölt időtartamon belül megteszi a címzett, és hozzánk megérkezik a kifizetésről a visszaigazolás, a küldeményt a címzetthez közeli postára irányítjuk és a kézbesítő kézbesíti azt, vagy ismét értesítést kap a címzett, hogy a postán átveheti a küldeményt.
Amennyiben nem történik meg az online fizetés a megadott határidőn belül, akkor utánvéttel lehetséges az áfa és a vámkezelési díj megfizetése. Ez azt jelenti, hogy kézbesítéskor kell kifizetni ezeket a díjakat a kézbesítőnek, vagy postai átvételkor a postán. A kifizetendő díj tartalmazza az áfát és a vámkezelési díjat is.
Előfordulhat, hogy a küldemény adatai nem elégségesek a vámeljárás gyors, automatikus lefolytatásához, és további adatokat kér be a vámhatóság, ekkor erről értesítjük a címzettet. Ha megkapjuk az adatokat, azt továbbítjuk a hatóságnak. Amint megtörtént a vámkezelés, arról a címzett értesítést kap” – tudatta a posta képviselője.
Vásárláskor is fizethetjük
Ahogy korábban dr. Szabó János József, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatóságának vám- és határrendészeti igazgatóhelyettese lapunknak elmondta, az áfa megfizetése háromféle képpen történhet. Első esetben az internetes megrendeléskor fizetendő összeg már tartalmazza az áfát; ezt a NAV automatikusan kezeli majd egy EU-s rendszer, az IOSS segítségével. Másodikként a csomag kiszállítását végző posta, gyorsposta vagy vámügynökség elvégzi a megrendelő helyett a vámkezelést, és ennek keretében részükre kell megfizetni az áfát (a Posta fenti tájékoztatása erre az esetre vonatkozik). A harmadik lehetőség, hogy a csomag címzettje saját maga vagy az általa megbízott személy kéri a vámkezelést, ez esetben az áfát a NAV szabja ki, és az alapján kell majd fizetni.
Magánszemélytől magánszemélynek, ellenszolgáltatás nélkül (nem kereskedelmi célból, ajándékba, EU-n kívülről) érkező küldemények továbbra is áfa- és vámmentesek, amennyiben a küldemény értéke nem haladja meg a 45 eurót.
SzT
Sávos ügynöki díjak
A változáshoz kapcsolódóan a Magyar Posta megújította vámügynöki szolgáltatásának díjazását július 1-től – közölte a társaság az MTI-vel. A 22 eurónál nagyobb értékű termékekre vonatkozóan a Posta eddig is végzett vámkezelést, egységesen 3 ezer 500 forintért. A jogszabályi változással egyidejűleg egy teljesen új díjrendszert alakított ki, amely a termékek értékével arányosan, sávosan határozta meg díjakat. Így ha a magánszemély rendeléskor csak a termék árát fizette meg, akkor 10 eurós termékérték alatt, online fizetésnél 399 forint, 10-22 euró között 499 forint a vám elé állítás díja. Amennyiben viszont utánvéttel, azaz kézbesítéskor fizet a címzett, akkor a díj 799, illetve 899 forintra emelkedik.
Értéktől független, 399 forintos egységes díjat állapított meg a posta arra az esetre, amikor a termék értéke nem haladja meg a 150 eurót és a vásárló a megrendeléskor a webshopnak az áfával megemelt árat fizeti ki online. Az áfa kifizetése azonban hiába történik meg előre a vásárláskor, a vámkezelés akkor is kötelező.
A beérkezés számít
A 2021. július 1-jei határidő azokra a termékekre vonatkozik, amelyek szabad forgalomba bocsátását eddig az időpontig kezdeményezték a vámhatóságnál. Az ezt követően az EU vámhatárára érkező csomagokra az új szabályok szerint vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani és áfát kell fizetni.