2023.09.19. 15:12
Akár 100 km/h sebességgel is közlekedhet a vonat Püspökladány és Biharkeresztes között
Elkészült a Püspökladány – Biharkeresztes vasútvonal szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása.
A nyíltvonalakon és a vonalszakasz 4 állomásán visszaállították a 100 km/h sebességet
Forrás: Czinege Melinda
Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában elkészült a Püspökladány – Biharkeresztes vasútvonal szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása. A fejlesztés eredményeként a 101-es számú vasútvonal teljes hosszán megtörtént a pálya villamosítása. A vasúti pálya szűk keresztmetszetei megszűntek és az eljutási idő csökkentése érdekében új elektronikus biztosítóberendezés épült ki. A projekttel kapcsolatban szeptember 19-én tartottak sajtótájékoztatót a berettyóújfalui vasútállomáson.
Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára elmondta, azért stratégiai jellegű az érintett vasútvonal, mert összeköti a Sárrétet a Biharral, valamint a fővárost és az ország többi részét Erdéllyel.
A mostani fejlesztés során – a korábbi pályafelújítást követően – villamosítás és a kapcsolódó infrastruktúra kialakítása történt meg. Amint látható, már villanyvontatású mozdonyok közlekednek itt is
– mutatott körbe.
A fejlesztett vonal három várost és három községet érint, két járást köt össze. Ezen településeken, több mint 40 ezer fő, a két járásban pedig több mint 80 ezer fő él. Számukra a vasúti közlekedés még minőségibbé és gyorsabbá vált.
Elkészült továbbá több megállóhelyen az akadálymentesítés, a térvilágítások korszerűsítése, fejlett utastájékoztatók kialakítása. Terveink szerint decembertől óránként fognak itt közlekedni a személyszállító vonatok és naponta 4-5 vonat fog Nagyváradig közlekedni
– emelte ki az helyettes államtitkár.
A térség régi vágya teljesült
Vitányi István országgyűlési képviselő felidézte, már a kétezres évek elején felmerült az ötlet, hogy ezt a vonalat korszerűsítsék és villamosítsák.
Arnóth Sándor képviselőtársammal legalább 4-5 MÁV-vezért „fogyasztottunk el” azért, hogy itt valóban elinduljon a fejlesztés
– fogalmazott. A jelenlegi beruházásban a vasútállomás felújítása nem szerepelt, de a honatya kifejezte abban való bizadalmát, hogy ez a közeljövőben megtörténhet.
– Óriásit léptünk előre a vasúti közlekedés vonatkozásában. A villamosítás jelentősen hozzájárult a környezetszennyezés csökkentéséhez.
Köszönjük a magyar kormánynak, hogy gondolt a bihari és a sárréti vidékre, hiszen itt is olyan szorgalmas emberek élnek, akik megérdemlik a korszerű vasúti infrastruktúrát
– tette hozzá Vitányi István.
A vasút szerepe a jövőben felértékelődik
– Közéleti pályám első időszakában jónéhány alkalom volt, amikor a püspökladányi művelődési házban tartottunk városi üléseket. Olyankor mindig felmerült a kérdés: mi lesz a villamosítással? S ezt nemcsak a vasúthoz köthető munkavállalók, szakemberek tették fel, de komoly lakossági igény is mutatkozott erre – idézte fel Bodó Sándor országgyűlési képviselő. Kiemelte, az elmúlt időszakban jelentősen nőtt az utasok komfortérzete azzal, hogy közvetlen járat is közlekedik Budapest és az országhatár között.
Sokan úgy látják, hogy a vasúti közlekedésre egyre kevesebb az igény. Én viszont úgy gondolom, hogy az utakon tapasztalható zsúfoltság miatt olyan állapot áll elő, hogy a vasúti közlekedés felértékelődik. Ezért dolgozunk a fejlesztésén, ebbe az irányba mutat minden döntésünk – hangsúlyozta a honatya.
Több mint 54 kilométer felsővezeték épült
A 101-es számú Püspökladány - Biharkeresztes - országhatár vasútvonal Magyarország keleti részén fekszik a és 100-as számú, Budapest - Cegléd - Szolnok - Debrecen - Nyíregyháza - Záhony országhatár vonalon lévő Püspökladány állomásából ágazik ki, s délkeleti irányban haladva Biharkeresztesnél keresztezi a magyar-román határt, majd folytatódik Nagyváradig, a határponton csatlakozik a román CFR vasúthálózathoz.
A 101-es vasútvonal Berettyóújfalu és Biharkeresztes városokat, Báránd, Sáp és Mezőpeterd községeket érinti. A vonal elsődleges szerepe a nemzetközi teher- és személyforgalom lebonyolítása, Erdély középső területeinek és a Székelyföldnek (például Nagyvárad, Kolozsvár, Sepsiszentgyörgy) nyugat felé vezető természetes útiránya a vonalon keresztül vezet.
A vonal a debreceni agglomerációs forgalom lebonyolításában fekvésének köszönhetően csak marginálisan vesz részt, regionális szerepe elsősorban Berettyóújfalu és a vasút által érintett többi település közötti vasúti kapcsolat biztosításában van.
A fejlesztés eredményeként összesen 35 km vasúti pálya al- és felépítményi átépítése történt meg és mintegy 54 kilométeren épült felsővezeték. Báránd, Sáp, Berettyóújfalu, Biharkeresztes állomások részlegesen átépültek. Püspökladány – Berettyóújfalu szakaszon a nyíltvonalakon és a vonalszakasz 4 állomásán visszaállították a 100 km/h sebességet.
4 állomáson összesen 5 darab akadálymentes magasperon létesült, új, korszerű elektronikus biztosítóberendezés és utastájékoztató rendszer épült ki. Az utasforgalmi és üzemi területeken megújult a térvilágítás, továbbá utasforgalmi és biztosítóberendezési célú épületek létesültek a 47 milliárd forintot meghaladó uniós finanszírozású projekt során.