2023.09.30. 09:45
Ötven éve szűnt meg a Hatvan utcai 5-ös villamos
Ötvenezer forint alaptőkével indított részvénytársaság építtette a vonalat.
Az utolsónak közlekedő hármas szerelvény a Püspöki palota sarkánál kialakított végállomáson
Forrás: Gara Kálmán-archív
– Anno a Városi Tanácstól szerzett engedéllyel jelentkezett Balla Mihály a Nagy Hatvan utcán, a Böszörményi úton a Hajdúnánási vasúti indóház érintésével, a Baromvásártérig üzemelő, akár ló- vagy gőzerőre alkalmazandó vasúti vonal megépítésére – idézte fel a portálunknak Gara Kálmán, a debreceni DKV Közlekedés Történeti Emlékszoba vezetője.
Elmondta, hogy a tervezett 3 kilométer hosszú vasút megvalósítási költségét 40-42 ezer forintban határozták meg. Az engedményes és érdektársai 1887. július 16-án aláírási felhívást tettek közzé, melyben tudatták, hogy 50 ezer forint alaptőkével részvénytársaságot alapítanak.
1888 nyarán elkezdődtek a vonal építési munkálatai a Hatvan utca azon oldalán, amely még nem rendelkezett szilárd útburkolattal.
Konkurencia is volt
1888. október 7-én a lóvontatású forgalom megindult a Nagy Hatvan utca – Baromvásártéri Közúti Vasút vonalán. Ezt a társaságot, mivel jelentős konkurenciát jelentett, a D.H.V. 1893-ban megvásárolta.
1911. március 16-án a többi villamos vonallal együtt ezt is villamosították, a Bika szálló és a Baromvásártér között. Az ötvenes években a vonalat meghosszabbították, a végállomás a Nyulas – Békessy Béla utcára került.
– Az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció alapján 1973. szeptember 30-án 0.00 órától az 5-ös villamost megszüntették és helyette a 28-as autóbusz közlekedését indították be – zárta a vonal történetét Gara Kálmán.