2023.11.24. 15:33
A következő év is az útfejlesztéseké lesz Hajdú-Biharban
Összekötőutak, kiemelt csomópontok és forgalmas főutak korszerűsítését is tervezik a vármegyében.
Összekötőutak, kiemelt csomópontok és forgalmas főutak korszerűsítését is tervezik a vármegyében
Forrás: Illusztráció / MW-archív
A Hajdú-Bihar Vármegyei Közgyűlés november 24-én, pénteken tartotta meg soron következő ülését Pajna Zoltán elnökletével a Vármegyeházán. Egyebek mellett a Debreceni Törvényszék ülnökeinek, valamint a vármegyei Területi Választási Bizottság tagjainak és póttagjainak megválasztásáról, illetve az vármegyei önkormányzatai hivatalt érintő téli igazgatási szünetről szóló előterjesztéseket. Elfogadták továbbá a vármegye önkormányzatának az elmúlt időszakra vonatkozó TOP (Terület- és Településfejlesztési Operatív Program), valamint a 2021-2027-es periódus tekintetében a TOP Plusz vármegyei végrehajtását érintő esetleges problémákról szóló tájékoztatót is.
A testület megszavazta a „Magyar Szürkék Útja – kulturális, tematikus útvonal Hajdú-Bihar megyében” című projekt többlettámogatásáról szóló előterjesztést.
Az októberben lezárult, 8 település konzorciumában megvalósult projekttel kapcsolatban néhány építési tevékenység során többletköltség keletkezett, ezért többlettámogatási igényt nyújtott be a konzorciumot vezető Hajdú-Bihar Vármegye Önkormányzata, és a sikeres elbírálást követően az érintett önkormányzatok mindegyike 16,5 millió forint többletforrást kap.
A képviselők tájékoztatást kaptak a „Hajdú-Bihar megyei foglalkoztatási megállapodás, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködés” című projekt keretében kapott 600 millió forint többlettámogatásról, valamint a vármegye önkormányzata Europe Direct Hajdú-Bihar Irodája által 2024-re beadott támogatási kérelméről is. Mindkét előterjesztést megszavazta a testület.
Megtartotta újabb ülését a Vármegyei Közgyűlés
Fotók: Kiss AnnamarieTöbb út is megújulhat
Az idei év vármegyei útfejlesztéseiről és a jövőre vonatkozó tervekről Szoták Zoltán, a Magyar Közút vármegyei igazgatója számolt be. Először arra hívta fel a figyelmet, hogy a burkolási hibák javítása és a kátyúzás, valamint a kaszálás mellett ebben az évben hozzávetőlegesen 250 tonna hulladékot szedett össze a társaság a vármegyei úthálózaton. Összegezte a 2023-as saját teljesítésű nagyfelületű burkolatjavítási munkálatokat is, melyek eredményeként az óévben csaknem 8 kilométernyi út újult meg, míg a Magyar Falu Program részeként csaknem 9 kilométernyit korszerűsítettek.
A TOP Plusz keretében a 4 és az 5 számjegyű utakat a vármegyében 10,2 milliárd forintból fejlesztené a Magyar Közút, erre ősszel adták be pályázatukat. A szakember elmondta, kedvező elbírálás esetén a munkálatok már 2024 tavaszán megkezdődhetnek.
A benyújtott TOP Plusz pályázatok listája itt még korántsem ér véget, fejlesztés várható a Hajdúszoboszlót Hajdúszováttal összekötő úton, a Hajdúhadházat Hajdúsámsonnal összekötő úton, Debrecen és Biharkeresztes között (Hosszúpályinál), a hajdúnánási körgyűrűnél, a Berettyóújfalut és Pocsajt összekötő úton (Szentpéterszeget, Gáborjánt és Hencidát érintve), valamint a Debrecent és Bihartordát (Földest érintve) összekötő úton. A közút emellett felújítaná a Hajdúböszörményt és Hajdúhadházat, a Nádudvart és Hajdúszoboszlót, valamint a Derecskét és Hajdúszovátot összekötő utakat is, összesen csaknem 50 kilométer hosszban.
Előremutató fejlesztések
Szoták Zoltán kitért a társaság folyamatban lévő fejlesztéseire is, köztük az M3-M35-ös autópálya csomópont-fejlesztésére, Debrecen-Nyíregyháza és Nyíregyháza-Debrecen közötti közvetlen kapcsolat kialakítása, ez utóbbi már kivitelezési szakaszban van.
Szintén folyamatban van a 33-as számú főút 2x2 sávos átépítése a Látóképi csomópont és az M35-ös autópálya közötti szakaszon, valamint a 108-as számú vasútvonal Debrecen és Balmazújváros közötti szakasza, ahogy a Püspökladány – Biharkeresztes vasútvonal-fejlesztése és műszaki átadás-átvételi eljárása is folyamatban van.
Szó volt a kivitelezési közbeszerzés alatt levő beruházásokról is, a 4-es főút debreceni Rakovszky utca és Ótemető utca közötti szakasz kapacitásbővítő átépítéséről, valamint négy csomópontfejlesztés illetően a vármegyeszékhelyen.
Mint elhangzott, már tervezik a 471-es főút fejlesztését, illetve a 4-es számú főúton Hajdúszoboszló és Debrecen között 2x2 forgalmi sáv kialakítását, valamint az M3-as autópályán új csomóponti kapcsolatok kialakítását Görbeháza és Hajdúnánás elérhetőségének biztosítása érdekében.
Kerékpárutakat fejlesztenek
Vármegyeszerte több gyalogos-átkelőhely kialakítására, valamint a közlekedésbiztonság javítására sárga villogók telepítésére készül 2024-re a Magyar Közút, ahogy új kerékpárutakat kialakítását is tervezik.
Ilyen fejlesztés várható például Hajdúböszörmény és Debrecen-Józsa között, a Debrecenből Kismacsra vezető úton, a debreceni Panoráma út és Vámospércs között, Ebes és Debrecen között, a 4-es főúton a Pallagi út és Bocskaikert között, Tiszafüred és a Hortobágy-halastó között, emellett kerékpározható út épülhet Hajdúböszörmény, Hajdúvid és Hajdúdorog között a következő évben.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Hajdú-Bihar Vármegyei Szervezetének elnöke, Szólláth Tibor beszámolójában először a háborús helyzet, valamint az időjárás hatásait összegezte a mezőgazdaságra vonatkozóan, majd arra hívta fel a figyelmet, hogy az új országos támogatási rendszer miatt a falugazdászok létszámának növelésére lesz szükség.