2024.01.10. 11:29
Több mint 33 ezer betegellátás volt Hajdú-Bihar vármegyében
Még ebben az évben országos kiterjedésű lehet az OMSZ egységes alapellátási ügyeleti rendszere.
Győrfi Pál, az új ügyeleti rendszer legfontosabb tudnivalóit ismertető ábrával
Forrás: MW-archív
Mintegy másfél évig tesztelték Hajdú-Bihar vármegyében az új, egységes alapellátási ügyeleti rendszert. A sikeres működés, a tapasztalatok és az összegyűjtött adatok alapján az új ellátási forma bevált, így 2023. február 1-től hivatalosan is élesedett az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) koordinálásával működő rendszer, melynek célja a sürgősségi betegellátás hatékony működésének kialakítása, a legjobb minőséget biztosítva a betegek számára. Az elmúlt tizenkét hónapban újabb vármegyékre is kiterjesztették, a folyamatról és aktualitásokról Győrfi Pált, az OMSZ szóvivőjét kérdeztük.
A szakember a Hajdú Online megkeresésére felidézte, a rendszert megelőzően a települési önkormányzatok feladata volt az éjszakai háziorvosi ügyelet megszervezése, azonban az eltérő megoldások a szolgáltatások minőségének változatosságát eredményezték.
A betegek nem mindenhol voltak elégedettek ezzel a szolgáltatással. Ezért is született a döntés, hogy jöjjön létre egy egységes, minőségbiztosított, magas színvonalú ellátást nyújtani képes rendszer
– mutatott rá. Ennek első lépése volt a Hajdú-Bihar vármegyei pilotprogram, amelynek tapasztalatait felhasználva kezdte el az OMSZ az új egységes alapellátási rendszer kiterjesztését tavaly február 1-től.
Már tizenhét vármegyében hívható a 1830
Győrfi Pál elmondta, 2024. januárjában az ország nagyobb részén, 17 vármegyében már az új rendszer szerint, az OMSZ égisze alatt működik az ügyeleti ellátás. – Megvannak a telephelyek, rendelkezésre állnak a szükséges eszközök, járművek, illetve a 1830-as telefonszám hívásával a betegek kapcsolatba tudnak lépni az ügyelettel – sorolta. Utóbbiról megjegyezte, a rendszer egyik erénye a szakember által nyújtott telefonos egészségügyi tanács, amely – az eddigi tapasztalatok alapján – az esetek tíz százalékában elegendő, nincs szükség további teendőre. Jövő hónap elejétől Fejér és Pest vármegyék csatlakoznak a rendszerhez, illetve még az idén sor kerül a Budapestre történő kiterjesztésre is.
A rendszer egyik alapelve a kezdetektől fogva, hogy nem ismer járáshatárokat, tehát szükséges esetben a legközelebbi telephelyről érkezik az ügyeleti jármű. Ezt az elvet a kiterjesztés során sem adta fel az OMSZ, sőt a vármegyehatárok tekintetében szintén érvényesítik.
Zökkenőmentesen ment az ügyeleti rendszer kiterjesztése
Tavaly február óta több mint 300 ezer beteget láttak el ebben a rendszerben, míg Hajdú-Bihar vármegyében 33 ezer ilyen eseten van túl az OMSZ.
Itt is érvényes, hogy a hívások körülbelül 10 százalékánál elegendő az egészségügyi tanács alkalmazása. Ilyenkor egyébként szakorvos is bevonható úgynevezett telekonzultációra. Az esetek további 10-12 százaléka, amikor az ügyeleti kocsival kellett kimenniük az orvosoknak. Az esetek 80 százalékában pedig valamelyik ügyeleti telephelyet keresték fel a betegek. Ez utóbbi ellátottak mintegy 30 százaléka volt 18 éven aluli
– sorolta az adatokat Győrfi Pál.
Az egységes alapellátási ügyeleti rendszer kiterjesztése során olyan alapelvek is érvényesültek, mint a 16 és 22 órák közötti háziorvosi ügyelet, valamint a 22 és 8 órák közötti sürgősségi ügyeleti ellátás biztosítása. – A másik alapelv – amely szintén folyamatosan és jól működik a mai napig –, hogy szakember fogadja a hívásokat; minőségbiztosított, garantált színvonalú ellátás nyújtunk– tette hozzá az OMSZ szóvivője.
Az egységes alapellátási ügyeleti rendszer részleteiről egy korábbi interjúban beszélt Győrfi Pál: