2024.02.18. 12:36
Bemutatták a felújított „Békát", melyen hosszú hónapokig dolgoztak a DKV munkatársai - fotókkal
A 203-as pályaszámú villamos mozdony korszerű köntöst kapott a DKV Zrt. munkatársainak köszönhetően.
Kíváncsi szemek pásztázták a DKV Békáját
Forrás: Czinege Melinda
A 203-as pályaszámú villamos mozdonyt, ismertebb nevén a „Békát" a DKV Zrt. lelkes, segítőkész munkatársai újították fel az elmúlt hónapokban. A kultikus járművet vasárnap délelőtt mutatta be Tóth Szabolcs, a DKV Zrt. vezérigazgatója, és Gara Kálmán, a társaság gyűjteménykezelője a sajtó munkatársainak és a megjelent villamoskedvelőknek.
A szerelvényen kicserélték a korrodált lemezeket, a fényszórókat és a visszapillantó tükröt, elvégezték a szükséges asztalosmunkákat, felújították a jármű áramszedőjét. A mozdonyt alapozás után újrafestették, a belső pedig új díszítőelemeket kapott.
– Az időpont apropója, hogy napra pontosan száz éve indult el a pallagi villamosvonal városunkban. Az idei esztendő a DKV számára rengeteg jubileumot fog tartogatni, ebből az egyik a mostani – mondta köszöntőjében Tóth Szabolcs. Mint ismertette, a Magyar Királyi Gazdasági Akadémiát 1901-ben nyitották meg Pallagon, ezért szükségessé vált egy olyan közlekedési vonal kiépítése, amelyen keresztül a tanulók meg tudják közelíteni az épületet.
– 1922. novemberében a Kereskedelemügyi Minisztérium ankétot hívott össze, s azon az újonnan épülő villamosvonal kiépítésére tettek javaslatot. Majd 1923. januárjában helyszínbejárást tartottak a kivitelezés területén, ezután pedig megkezdődtek a tárgyalások a munkák és a költségmegosztás kérdéseiről. Debrecen városa úgy döntött, hogy biztosítja a vonal építéséhez szükséges 226 faoszlopot és 2600 kg rézdrótot, valamint a 21 millió koronás bekerülési költségből 8 millió koronát is magára vállal. Az év végére már teljes intenzitással folyt a pallagi vonal villamosítása – idézte fel a vezérigazgató.
Megújult a DKV kultikus járműve, a Béka
Fotók: Czinege MelindaGara Kálmán, a társaság gyűjteménykezelője történeti áttekintésében kiemelte, hogy 1924. február 2-án történt meg a vonal üzemszerű vizsgálata.
– A pálya hosszát 5302 méterben, a menetidőt 45 percben állapították meg. A villamosjárműveket hármas és tizenkettes viszonylatszámmal látták el, attól függően, hogy a Nagyállomástól vagy a fürdőtől közlekedtek a végállomásig. Megkülönböztetve a fővonalon közlekedő többi járműtől, zöld lámpát helyeztek el azok végein. 1924. február 18-án, tehát éppen ma száz éve adták át a pallagi villamosvonalat, s az egészen 1970. március 1-ig, a vonal megszüntetéséig működött – tette hozzá a gyűjteménykezelő.