2024.03.31. 20:00
Egyre kevesebben locsolkodnak húsvétkor Debrecenben – szakértő tárja fel a régi városi szokásokat
Nem csak a pénzen és az ajándékokon volt régen a hangsúly, sokkal inkább a lánykérésről és a rokonlátogatásról szólt a húsvéthétfő. Horog Máté grafikus, pedagógus és a City-Legends.com alapítója rántotta le a leplet a régi cívisvárosi szokásokról.
Nem sok helyen látni már hasonló locsolkodást
Forrás: Napló-archív
Horog Máté, a City-Legends.com alapítója számos várostörténeti sétán tárta már fel Debrecen történelmi múltját. A Hír FM debreceni magazinműsorában a locsolkodás és a húsvéti tojás jelentősége került középpontba, illetve felmerült, miként változtak a hagyományok az elmúlt évek során.
Bevallása szerint Horog Máté még mindig jár locsolni, de a pandémia óta úgy érzi, hogy Debrecenben csökkent ennek a szokásnak a népszerűsége. Ugyanakkor elmondta, hogy vannak a hagyományoknak is hullámvölgyei, és ha nem is mennek ki a köztudatból, legfeljebb átalakulnak.
Milyen volt a húsvét régen Debrecenben?
Hozzátette: a Déri Múzeummal való közös „cívis séta” (a „cívis” és a „debreceniség” jelentésére keresték a választ) világított rá a 20. század elején élő cívisek három fő ünnepére: a karácsonyra, pünkösdre és a húsvétra.
Az 1920-as években még a módosabb társadalmi réteg engedhette meg magának, hogy minőségi kölnivel locsoljon. Ezzel ellentétben voltak olyan szegények, akiknek nem volt ünnepi ruházatuk, a lányokat a kútba lökték, nyuszi- és csokitojás helyett száraz kenyeret kaptak, a fiúk pedig inkább kéregettek.
Nem csak a pénzen és az ajándékon volt régen a hangsúly. A fiatal fiúk rokonokat látogattak, és megnézték, hogy hol van eladó lány. Az idősek bár már nem mondtak verset locsolás előtt, ismerkedtek, beszélgettek és kvaterkáztak (kedélyesen borozgattak). A tojás nem volt hagyományos ajándékforma, a fiúk kabátjának gomblyukába egy szál muskátlit akasztottak az egyedülálló lányok.
Miért kell húsvétkor verset mondani?
A művész feltételezése szerint a versmondás városi szokásból ered, s azért terjedt el, hogy körítésül szolgáljon a locsolás mellé. A ’20-as évektől kezdve Debrecenre jellemző versekkel is lehet találkozni, ezek között vannak áhítatos, fennkölt, huncut és pajzán változatok is.
– Én, kis görög, höngörödök, Ha betérek, tojást kérek! Ha nem adtok tojást, lef*som a padlást! – idézte fel a mókásan hangzó verset a kutató.
A keresztények számára a húsvét megemlékezést jelent Jézus Krisztus feltámadásáról, a társadalom pedig mindig is figyelemmel követte a természet tavaszi „újraéledését”.
Emellett megjelent a víz tisztító szerepe is: egyes feljegyzések szerint Debrecenben megfürdették az állatokat nagypénteken, hogy ne legyenek férgesek. Bár úgy tartja a régi mondás, hogy sem folyó, sem hegy nincs Debrecenben, a fiatal nők és az asszonyok mégis a Kondoros vizében mosták meg az arcukat megtisztulás céljából.
Horog Máté rávilágított, hogy Debrecenben és a Hajdúságban nem volt máskor lehetősége a fiúknak hívatlanul beállítani a lányokhoz, kivéve, amikor locsoltak. Persze akkor se maradhattak túl sokáig, mert azt mondták, hogy az illető „odakozmált”. Borral, pogácsával és kaláccsal kínálták őket, és csak háromszor illett venni. Ha valaki borozgatni akart, az sértő magatartást tanúsított.
A húsvét szimbólumai
Az ajándék minősége és értéke szimbolikus volt, azonban a virágok és tojások színe utalt a szimpátiára
– hangsúlyozta Horog Máté. Nem volt mindig kérésre vagy randevúzásra lehetőség a szegényebb társadalmi rétegnek: ha például a húsvéti bálon megismerték egymást a fiatalok, akkor néhány héten belül jött az esküvő.
A barka egy virágvasárnapi szimbólum, mely Jézus Jeruzsálembe vonulásához köthető, az ő lábai elé helyezett pálmalevelek magyar megfelelője. Voltak olyan térségek, ahol megették a barkaszemeket abban a hitben, hogy azok elűzik a torokfájást. A debreceni katolikusok elégették a szentelt barkát, és a következő év hamvazószerdáján lehetett újra felhasználni. Mások nem merték bevinni a házba, hanem „villámhárítónak” használták. Horog Máté két értelemben is rávilágított a tojás jelentéseire: egyrészt a termékenység, másrészt pedig a feltámadás szimbóluma. Utóbbi a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy ráhelyezték a sírokra a tojásokat abban a hitben, hogy a holtak feltámadnak.
haon.hu PODCAST
- Nem lesz több Cucur és Macur-videó? Új projektbe kezd Tóth Szabolcs!
- Következik a Győr, vajon ki lesz az új DVSC-edző?
- Ki legyen az edző a DVSC-nél?
- Horog Máté: "A diákok már akkor pipázni jártak a Nagyerdőre, amikor még azt farkasok lakták"
- H szektor: Nincs mese, győzni kell Fehérváron!