2024.06.21. 17:24
Kezdődhet Debrecenben a keleti városrész fejlesztésének tervezése
Az elmúlt évtizedek legösszetettebb infrastruktúra-fejlesztési programja indul el Debrecenben. A keleti városrészben jelentős fellendülést hozhat majd a beruházás.
Aláírták a tervezésről szóló megállapodást
Forrás: Czinege Melinda
Megszületett a megállapodás Debrecen és a keleti városrész infrastrukturális fejlesztésére vonatkozó terv elkészítését elnyerő konzorcium között, így péntek délután aláírták a felek a szerződést.
Papp László a szerződéskötést megelőző sajtótájékoztatón elmondta, a választások végével sem fejeződtek be a jó hírek, hiszen a város vezetése fontosnak tartja, hogy az elmúlt időszakban elindított folyamatok zökkenőmentesen folytatódjanak. A polgármester kifejtette, a tervek szerint Debrecen keleti oldala lakóövezetként fog működni, és erre a részre egyfajta növekedési lehetőségként tekintenek, és a jövőben lakóterületi fejlesztéseket fognak véghez vinni.
A keleti városrész infrastrukturális fejlesztésének tervezésére az Építési és Közlekedési Minisztériummal kötött támogatási szerződés ad lehetőséget. Az erre vonatkozó közbeszerzési eljárás lezárult, az öt pályázatból a legjobb ár-érték arányú ajánlatot a Cívis Komplex Mérnök Kft., az Utiber Közúti Beruházó Kft. és a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. konzorciuma nyújtotta be
– mondta a polgármester.
Papp László rámutatott, a tervezés díja jól szemlélteti a projekt nagyságát is: csak a tervezési költség ugyanis 2,9 milliárd forint. Ezzel az elmúlt évtizedek legkomplexebb, leginkább összefüggő városi infrastruktúra-fejlesztési programja indul el Debrecenben. A polgármester úgy véli, ezzel a kiemelkedő jelentőségű beruházással a keleti városrészben élők számára új lehetőségek nyílnak.
Ezt követően ismertette a projekt két fő fókuszterületét: a belső közlekedési folyosók kialakítását, mely az egyes városrészek zökkenőmentes forgalmát szolgálja, valamint a víziközmű-fejlesztést, ami a zárt kerti övezetek lakóterületté alakítását segíti elő. Ennek részleteiről a fejlesztés bejelentésekor korábban már beszámoltunk.
Elmondta azt is, a szerződéskötéstől számítva 420 nap áll rendelkezésére a konzorciumnak, legkésőbb ekkorra kell elkészülnie a terveknek.
Régóta várják a debreceniek a keleti városrész fejlesztését
Tasó László rávilágított, a keleti városrész fejlesztésére vonatkozó igény erősen megmutatkozott az elmúlt években a lakosság részéről. Az országgyűlési képviselő elmondta, csak Debrecen észak-keleti városrészben 20-30 ezer embert érinthet a projekt, emellett Hajdúsámson is nyertese lehet a fejlesztésnek, ugyanis ott is égető problémát jelent az ivóvízellátás és a szennyvízelvezetés.
Úgy véli, a beruházási csomagnak köszönhetően nemcsak a lakóingatlanok értéke, hanem az életminőség is jelentősen növekedni fog. Valóságos csodának nevezte, hogy a világban tapasztalt jelenlegi gazdasági helyzetben van forráslehetőség a terv elkészítésére. A keleti városrész fejlesztését szükségszerűnek nevezte, hiszen az a felújítás alatt álló 471-es főút egyre növekvő forgalmát is tehermentesítheti.
– Az elmúlt 30 évben nem volt arra példa Magyarországon, hogy egy nagyvárosban egy komplex urbanisztikai fejlesztési stratégia született volna – vallja Pósán László. Az országgyűlési képviselő szerint ugyan voltak részterületeket érintő infrastruktúra-fejlesztések és útfelújítások, ám azok egy bizonyos terület problémáját oldották meg.
Mint mondta, a mostani beruházási terv azonban az egész keleti városrészt átfogóan kezeli, ami hazánkban egyedülálló. Úgy véli, ez nemcsak a város vonzerejét növeli, hanem biztosítja, hogy Debrecen hosszútávon, stabilan és kiszámíthatóan tudjon fejlődni.
Iski László, a Cívis Komplex Mérnök Kft. ügyvezetője a konzorcium képviselőinek nevében elmondta, számukra is egy izgalmas kihívást jelent a hatalmas projekt tervezése. Úgy gondolja, a tervezésben részt vevő cégek rendelkeznek a megvalósításhoz szükséges szakmai tudással.
Hozzáfűzte, a belső úthálózatnak nem az a célja, hogy egy tehermentesítő út alakuljon ki. Ehelyett a Debrecen sugaras szerkezetét összekötő nagy folyosó, a forgalom nagy részét bonyolító Budai Nagy Antal, Hétvezér, Alma utcákat jelentő tengely mellett a lakóövezetek mögött is kialakuljanak kevésbé zavaró, haladást biztosító utak. Elmondta azt is, a tervek alapján a keleti városrészben nem Debrecenen keresztül fogják megoldani a vízellátást és a szennyvízelvezetést, hanem a várost megkerülve, ezzel biztosítva a megfelelő kapacitást.