2024.07.22. 17:32
Orrvérzés, pánik és ájuldozó idősek a klíma nélküli, Debrecenbe tartó vonaton
Idén nyáron is közvetlen vasúti járattal elérhető Debrecenből a magyar tenger. Több olvasónk jelezte, nincs klíma a vonatokon, az utasok szó szerint rosszul lesznek a vonatokon. A MÁV válaszolt.
Klíma nélküli vonatokra panaszkodnak a Balatonra utazók
Forrás: Napló-archív
Néhány hete megírtuk, nyáron Debrecenből közvetlen vasúti járattal elérhető a magyar tenger. Kíváncsiak voltunk rá, mennyien használják ki a lehetőséget, ezért június végén a MÁV-nál és az utasoknál is érdeklődtünk. Az utasok örültek, hogy átszállás nélkül közelíthetik meg a Balatont, a megkérdezettek szinte egyöntetűen azt válaszolták: eleve nem szeretnek gyerekekkel, rengeteg csomaggal egyik vonatról a másikra átpakolni, mindenkinek könnyebb így. Az utazási körülményekről a MÁV-tól azt az információt kaptunk, hogy a vonaton nem légkondicionált, 2. osztályú, valamint klímás, 1. osztályú kocsik közlekednek, utóbbiban konnektor, WiFi, és tágasabb lábtér szolgálja az utasok kényelmét. Július második hetétől több panasz érkezett szerkesztőségünkbe azzal kapcsolatban, hogy a nagy hőségben számtalan vonaton, többek között a Budapest-Nyugati-Záhony között közlekedő InterCityken nem, vagy csak nagyon gyengén működtek a klímaberendezések. Olyan is előfordult, hogy az indulás után, körülbelül öt perc múlva feladta a szolgálatot a hűsítő levegőt fújó gép. Továbbá a Szabolcsi Tekergő expresszvonat felszereltségéről is negatív véleményt fogalmazott meg egy olvasónk, aki felháborítónak tartja, hogy nincs klíma egy Balatonra tartó vonaton. Az észrevétellel kapcsolatban megkerestük a vasúttársaságot, és továbbítottuk olvasónk levelét is, majd a témában néhány kérdést fogalmaztunk meg a MÁV felé.
Miért nincs klíma a vonatokon?
Július 13-án a Szabolcsi Tekergő expresszvonattal utaztunk Balatonfüredről Debrecenig (90 perces késéssel). Még télen megkérdeztem az információs pultnál, hogy milyen körülmények közt lehet eljutni a Balatonig. Pozitív választ kaptam, és csak ezután foglaltam le a szállást. A vonatjegyemet oda-vissza előre megvettem. A pénztárban kihangsúlyoztam, hogy légkondis kocsiba kérem, nem baj, ha első osztályra szól és drágább a jegy. Azt a választ kaptam a pénztáros hölgytől, hogy nem tudja, melyik lesz a légkondis kocsi, majd akkor kiderül. Az utazás napján odamentem a pénztárhoz megkérdezni, melyik kocsi lesz a légkondis, amire ő közölte, hogy a Balaton északi partjára soha nincs légkondis fülke, csak a délire
– kezdte levelét a panasztevő olvasónk.
Az utasok hőgutát kaptak a vonaton
A hölgy kifejtette, a Balatonra vezető út még tűrhető volt, késés sem volt, de a visszaút maga volt a pokol. Kihangsúlyozta, már Balatonfürednél 40 perc késés volt, végül összesen 90 perces késéssel érkezett meg Debrecenbe. „A vonat tömve volt, a 2. kocsiosztályban ültünk, az a hely, ami a jegyen szerepelt, nem is létezett. Nem is ez volt a probléma, hanem a forróság, ami miatt csak a mi kocsinkban többen rosszul lettek. Tele volt táborból hazatérő diákokkal, idősekkel.
Egy négyéves kislány hányt, anyukámnak felment a vérnyomása, én bepánikoltam, az egyik gyereknek elindult az orra vére, két táborozó kislány ájuldozott.
Cegléden, amikor a vonat 20 percet állt, szóltam a férfi kalauznak, aki teljesen figyelmen kívül hagyott. Kérdezem tisztelettel, hogy egy ilyen hosszú útra, miért nem légkondis vonatok járnak. Az nagyon szépen hangzik, hogy átszállás nélkül lehet eljutni a Balatonig és vissza, de könyörgöm, nem mindegy, milyen körülmények között” – írta a Haonhoz eljuttatott levelében. Hozzátette, szinte megfőttek a vonatban. „Kikérte” magának, az állattal nem csinálják azt, amit néhány hete vele és a többi utassal. A szép nyaralásuknak pokol lett a vége, hiába ittak sok folyadékot, raktak magukra vizes sálat, semmi nem volt elég, hőgutát kaptak. A balatoni nyaralás után napokig betegen feküdtek otthon, senkinek nem kívánja, amit ő maga is átélt.
A témával kapcsolatban érdeklődésünkre a vasúttársaság válaszlevélben közölte, utasaik a www.mav.hu/balaton címen tájékozódhatnak a turisztikai szezonban közlekedő balatoni járatokról.
Debrecenből a déli partra két légkondicionált szerelvénnyel is közlekedő közvetlen balatoni járatunk van, az emeletes KISS motorvonattal közlekedő Panoráma expressz (Nyíregyháza, Debrecen és Siófok között), míg a hagyományos szerelvénnyel, első osztályú, légkondicionált kocsit is továbbító Aranypart expresszvonat (Záhony, Nyíregyháza, Debrecen, Szolnok és Fonyód között). Debrecenből – budapesti (városon belüli átutazással) vagy székesfehérvári átszállással – klímás vonatokkal is el lehet jutni az északi partra
– tájékoztatott a MÁV.
Fizet-e a vasúttársaság, ha nem működik a klíma a vonaton?
Továbbá felhívta a figyelmet, a Szabolcsi Tekergő expresszvonat a főszezoni menetrend idején közlekedik Záhony és Zánka-Erzsébettábor között – a hétvégi napokon – június 22-től szeptember 1-jéig. A következő főbb állomásokat érinti: – Nyíregyháza – Debrecen – Szolnok – Budapest – Székesfehérvár – Balatonfüred – Zánka-Erzsébettábor. – A járaton helyjegy váltása kötelező, a Balaton partja mentén azonban helyjegy nélkül is lehet utazni. A járat nem légkondicionált kocsikkal közlekedik. Kerékpárszállító kocsival egészítjük ki a bicikliszállítás biztosítása érdekében, erre 30 kerékpár fér fel – tudatta, hozzátéve: a főszezoni menetrendről, a balatoni járatokról a nemrégiben kiadott közleményükben is találunk információkat. Illetve az extrém hőség kapcsán kiadott közleményükben arra kérik azokat kritikus hőségre érzékeny, egészségügyileg veszélyeztetett utasaikat, akik számára a helyközi buszszolgáltatás párhuzamos megoldást kínál, hogy használják ki a vármegye- és országbérletek előnyeit: ezekkel a díjtermékkel már a Volánbusz helyközi járatain is korlátlanul utazhatnak, az érintett buszaik 84 százalékán pedig klímaberendezés működik.
Kérdésünkre közölték, amennyiben a MÁV nem tud klímás kocsiban ülőhelyet biztosítani, úgy a helyjegy árát visszatérítik. Erről a jegyvizsgáló személyzet ad igazolást a vonaton, a visszatérítést az Ügyfélszolgálaton lehet igényelni. Azzal kapcsolatban is kérdeztük a vasúttársaságot, ha nem, vagy csak alig működik a klímaberendezés az adott vonaton, akkor miért nem hívnak olyat, és szállítják át arra az utasokat, amelyikben működik hűtőberendezés, azonban erre nem kaptunk választ.